Kedje fett eller vax?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Kedje olja eller vax?

Har den ena bättre verkan en den andra eller ska båda användas samtidigt någon som kan förklara dett :3freak

Last edited:
olja eller vax

Olja har du på crossen och vax på sporthojen. Oljan stänker ned allt och lite till

Vart hittar man kedjevax?

Brukar "låna" kedjespray från jobbet, men antar att det är olja?

/Jocce

Kedjevax hittar man hos de flesta återförsäljare eller på nätet på en av alla de sidor som säljer MC-prylar och reservdelar.

Wax is tha shit!

När kedjan är varm...
- Smörj rikligt
- Håll en frotéhandduk/absorberande trasa runt kedjan och rotera hjulet = smutsig handduk och blank kedja
- Smörj en gång till...

Upprepa ovanstående varannan tankning!!! :mattias

Så får jag många mil ur mina kedjor... och håller dem j-kligt blanka i fina också. Det som funkar för mig..kanske inte funkar för dig! :tummenupp

Nu har lagt ner ett dj.... arbete på att göra rent både kedja och drev. Allt ser ut som nytt. Jag har använt vax de senaste 10 åren och det går att hålla kedjan ren o fin om man torkar av allt överfödigt vax efter varje smörjning. MEN ... hur ser det ut bakom kåpan där framdrevet sitter ?? Jo en hel dj.... KLUMP med vax o annan skit.
Min fråga är nu, skulle man inte kunna använda teflon? Det finns produkter på sprayburk som är helt färglösa. Ganska lättflytande men teflon är väl ändå teflon. Hur ofta skulle man behöva spraya för att hålla teflonskiktet intakt? Skulle det funka eller blir slitaget astronomiskt redan när man rundat första gathörnet?

Kan rekomendera detta istället. Körde 500mil med det i sommras och absolut 0 kladd på hojen. Vet inte om drivpaketet håller lika länge men än så länge är mitt ok. Kommer aldrig att köra med fälg/sving/drev/tail/lampa/skylt/dämpare/kedjekladd
igen.:yoparty :banana :tummenupp

http://www.profiproducts.com/profidrylube.html

Nu har lagt ner ett dj.... arbete på att göra rent både kedja och drev. Allt ser ut som nytt. Jag har använt vax de senaste 10 åren och det går att hålla kedjan ren o fin om man torkar av allt överfödigt vax efter varje smörjning. MEN ... hur ser det ut bakom kåpan där framdrevet sitter ?? Jo en hel dj.... KLUMP med vax o annan skit.
Min fråga är nu, skulle man inte kunna använda teflon? Det finns produkter på sprayburk som är helt färglösa. Ganska lättflytande men teflon är väl ändå teflon. Hur ofta skulle man behöva spraya för att hålla teflonskiktet intakt? Skulle det funka eller blir slitaget astronomiskt redan när man rundat första gathörnet?

Läste någonstans att teflon är i själva verket småsmå kulor, och dom kulorna är för stora för att kunna tränga in och smörja en mckedja.

Var i sverige kan man köpa det?

Läste lite om dom här "Dry lube" prylarna på ett ameikanskt mc-forum i sommras och dom rekomenderades varmt. Snackades mest om 2 märken från Usa men Profi nämndes också som en bra produkt. Hittade endast Profi här i Sverige och då på Bikeline i Malmö eller Mc-depån i Staffanstorp. Kanske sliter lite mer på drivpaketet, men det gör inget då kletet är historia. Bara damm på fälgen och allt annat ,nästan overkligt.:D

Kan rekomendera detta istället. Körde 500mil med det i sommras och absolut 0 kladd på hojen. Vet inte om drivpaketet håller lika länge men än så länge är mitt ok. Kommer aldrig att köra med fälg/sving/drev/tail/lampa/skylt/dämpare/kedjekladd
igen.:yoparty :banana :tummenupp

http://www.profiproducts.com/profidrylube.html

Googlade lite på produkten du rekommenderar. Den innehåller PTFE vilket vad jag kan förstå är just teflon.
Om ingen avskräcker mig med negativa argument så kommer jag att köra på Biltemas teflonspray (kostar gratis) kommande säsong. Går det åt helvete så gråter jag inte för det, konsekvensen blir bara att jag får nöjet att köpa nytt drivpaket och därmed möjlighet att skaffa mig en annan drevning :)
Skulle det däremot funka så avlägger jag rapport någon gång under säsongen.
Började fundera över det här när jag smorde upp bromsoken. PAssade då på att göra rent kedjan och som slutkläm sprayade jag Biltemas teflon på kedja o drev. Upptäckte då att bakhjulet snurrade på som aldrig förr när jag satte fart på det med handkraft. Dessutom var det väldigt rent o snyggt överallt efter smörjning.
Visst skulle det vara skönt att hitta ett sätt att slippa allt kladdande på våra skönheters bakdelar :tungan

EDIT:
Googlade vidare, här är en del av en produktbeskrivning:

PTFE SPRAY
PRODUKTBESKRIVNING
PTFE SPRAY är ett inträngande smörjmedel med PTFE* som minskar friktionen effektivt på de ytor som behandlas. PTFE SPRAY ger även ett långvarigt skydd mot fukt och korrosion. Produkten fungerar utmärkt som släppmedel vid gjutning av olika material. Samt kan användas som smörjmedel till plast, gummi, metall mm. Efter att drivgasen har dunstat är produkten ej elektriskt ledande.
*PTFE (Polytetrafluoretan) är ett pulver med miljarder av små kulor på varje mm2, kulorna fyller ut mikroskopiska ojämnheter och bildar en oljefilm som varar betydligt längre än konventionellt smörjmedel.

Last edited:
Bara ett tips, smörj inte med teflon i ett utrymme där du har tänkt lackera något sedan!

jag kör med denna:tummenupp
http://www.wurth.se/kunder/Wurth/WurthProdKat.nsf/p/04200110-1.pdf/$file/04200110-1.pdf

Denna produkt har ingen viskositetsklassning. Produkten bildar kort
efter sprayning en torr smörjfilm på vaxbas som ger ett utmärkt korrosionsskydd.

Detdär verkar ju vara den "perfekta" lösningen, tror ja ska köra på det nästa gång jag köper. Finns att få tag i säkert lite överallt också.
Men vad sprayar snubben på bilden?
När man snackar om kedjespray, så finns det;
Kedjeolja, kedjevax, kedjefett?
Eller är fett och vax "samma" sak..?

jag kör med denna:tummenupp
http://www.wurth.se/kunder/Wurth/WurthProdKat.nsf/p/04200110-1.pdf/$file/04200110-1.pdf

Denna produkt har ingen viskositetsklassning. Produkten bildar kort
efter sprayning en torr smörjfilm på vaxbas som ger ett utmärkt korrosionsskydd.

Hur länge har du använt det? Och hur länge håller det innan man måste spraya på mer? Vad ger du för en burk förresten?
Funderar för övrigt på om inte Biltemas "Smörjmedel med PTFE" (36-4516) skulle kunna fungera lika bra...

Hur länge har du använt det? Och hur länge håller det innan man måste spraya på mer? Vad ger du för en burk förresten?
Funderar för övrigt på om inte Biltemas "Smörjmedel med PTFE" (36-4516) skulle kunna fungera lika bra...

Jag kör med den på MT-01:an sedan slutet av förra säsongen. Har visserligen bara hunnit med ungefär 150-200 mil, så den är j inte helt utvärderad ännu, men hittills ingen rost eller kärva länkar, och jag har inte heller behövt justera kedjan. Ett plus är ju också att bakfälgen håller sig helt ren.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti