herre je... här sprack det sista av förtroende för kyrkan... http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article4460937.ab
Vad ska man säga....
/D
Vad ska man säga....
/D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Gammalt eller ej, din reaktion är intressant...
är det han som intervjuades av SVT, intressant att man kan få fängelse för att man inte tror att en sak har hänt.
Visste inte att det har varit aktuellt att låsa in honom.
Jo
http://svtplay.se/v/1417557/rapport/biskop_riskerar_fangelse
Åklagare i Regensburg har beslutat att inleda en förundersökning mot biskopen Richard Williamson som i en SVT-intervju förnekade förintelsen, något som är förbjudet i Tyskland.
Han riskerar fängelse i upp till fem år.
http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?Artikel=2588613
Om det håller minnet levande om ett svart kapitel i modern historia är väl uppmärksamheten berättigad.
Dessvärre tror jag vare sig text eller bild kan återspegla koncentrationslägrens fasor
Är fängelsestraff någonsin konstruktivt? Det är väl helt enkelt ett straff, en ajjabajja-markering från samhället.Om det håller minnet levande om ett svart kapitel i modern historia är väl uppmärksamheten berättigad. Det konstruktiva i att låsa in individer tillhörande en obskyr sidofalang i den katolska kyrkan, är jag mer tveksam till....
Visst men det finns många svarta kapitel i historien, de verkar bli mörkare ju närmare modern tid man kommer..., att ex. sätta folk i fängelse som i en intervju uttrycker att de inte tror att det har hänt verkar vara att ta i.
Är fängelsestraff någonsin konstruktivt? Det är väl helt enkelt ett straff, en ajjabajja-markering från samhället.
Att man i tyskland är lite extra stingslig beträffande förhållandet till sin egen svarta moderna historia är väl inte konstigt.
Det är inget trevligt arv dom bär på.
vissa tror ju även att "Elvis is still alive"![]()
Intressant med min reaktion...
Ja du.
Jag kommer från en familj med lång och trogen tjänst i kyrkan, inte katolsk kyrka, vanlig hederlig gammalmodig svensk kristendom. Jag har läst bibeln pärm till pärm flera gånger och har en klar och personlig uppfattning om vad jag anser att den säger.
Generellt kan jag konstatera att jag ser det som 100% omöjligt för mig att respektera eller ha förtroende för en instution (kristen/katolsk/muslimsk/vadsomhelst) och dess representanter som i en guds namn bestämmer olika människovärde på olika människor.
Tex att homosexuella har ett mindre värde i kyrkans ögon, att kvinnor inte är lämpliga för vissa sysslor med mera, med mera...
Att sen tillåta och uppmuntra, ja, uppmuntra, att man kan använda guds vilja för att (mentalt) slippa ta personligt ansvar för sina egna handlingar är komplett oförståeligt om det inte medvetet används som ursäkt.
Det jag syftar på är givetvis passagerna som i praktiken ger ett fribrev till evigt liv så länge du ångrar dina synder.
Ta t ex katolska kyrkans mörkläggning av pedofilihärvan bland ett flertal präster. Det finns inte ord för hur skandalöst det var, och är!
Sen kan vi ju krasst konstatera att kyrkan och dess representanter aktivt medverkat till masslakt och helt groteska handlingar i det heliga ordets namn. Från forna tiders korståg till dagens "krig mot terrorn".
Visst finns det individer i kyrkans tjänst som faktiskt i dagligt arbete jobbar hårt för att göra livet bättre för medmänniskor, dom har min fulla respekt, inte som kyrkliga representanter utan som individer.
Blev reaktionen tydligare?
MVH/Danne
meh alla har väll rätt till att tycka vad de vill, anser han att inga judar dog i gaskammare har han väll sina anledningar.
Det där är ju en tolkningsfråga som ger markant olika utfall beroende på vad man själv läser in i det uttalande man tar del av.Mycket "allt eller inget"...
Jag tycker det är intressant, som fenomen, om en marginaliserad biskop i den katolska kyrkan är den sista bastionen i ditt förtroende för kyrkan. För övrigt är jag väl som du, letar fel på allt möjligt och tycker nog att jag är rätt hyfsad på det. Därmed inte sagt att jag är nöjd med den egenskapen.
Pedofilhärvan är väl ett utmärkt exempel på vad människor tar sig för i osunda maktpositioner/hierarkier. Fribrevet finns bara i kyrkan, menar du? Vad tycker du om marknadens sätt att definiera människovärde? Svensk familjepolitik? Media? Finner att inför lagen är vi alla olika, men det spelar kanske inte så stor roll, för vad säger att den definition om vad som är rätt eller fel vi har är vettig överhuvudtaget?
Nej, jag talar om kristendomen så som den representeras i det svenska (väldigt sekulära) samhälle vi lever i.Är kristendomen svensk?
Nej, jag har en motvilja som står i paritet mot det mått av kontroll en religion vill utöva över sina anhängare. Ju extremare och mer kontrollerande det är baserat på en tro, dess mer vänder jag mig mot det.Har du en hang-up på katoliker?
Givetvis har det det, religion är extremt hierarkisk och har en mycket kraftfull organisation, såväl monetärt som politiskt. Blandar man in mänskliga egenskaper (som ironiskt nog räknas som syndfullt beteende i dom flesta religioner) i detta så kommer det givetvis att missbrukas.Makt och pengar har väl aldrig spelat in i de fall du nämner? Det finns ett flertal effektiva verktyg för att ena folk och få dem att utföra det man vill.
Tycker att på det här forumet ser man alldeles utmärkt hur enkelt det är att samla en pöbel och skapa opinion mot någon/något. Det mest politiskt korrekta man kan göra här är nog att hacka på troende, men fattiga och fula fungerar också. Kan man knyta an till individualismen kommer en hoper följare lydigt "rantande". Jag menar att hela vår livsstil bygger på samma mekanismer som du själv angriper, men vi ser det inte. Den amerikanska livsstilen, som vi villigt anammar, är inte förhandlingsbar.
Självklart använder man religiösa förtecken för att bråka om tex land eller olja i det senaste fallet. Vår civilisation kräver naturtillgångar, naturtillgångar vi inte har men genom att köra med "glaspärlor" kan vi plundra svagare ekonomier och skaffa köpta marionettregeringar. Skulle inte den grad av materialism vi betraktar som dräglig standard vara en produkt av en monetär religion och varför är den isf ok? (Så gnäller vi på lite för frikostigt bistånd, jaja).
Tror du är betydligt mer intelligent än att basera din livshållning på braskande tidningsrubriker, men det känns bra att spontankategorisera ibland. kanske har du råkat ut för någon av de osunda mekanismer som lätt utlöses när folk samlas i grupp. Tycker oftast det är symptom man angriper, egot är inte så lätt att komma åt.
Tack för din förklaring och ja, reaktionen blev mer begriplig mot den bakgrunden.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |