CeBIT 2009...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Någon som ska till Hannover och CeBIT? Jag åker dit för jobbets räkning (med andra ord ingen nöjesresa i egentlig mening) och ska försöka hinna med så mycket som möjligt - får skriva ut ett promenadschema över intressanta utställare så man optimerar vägen. Men det blir nog någon öl :fyllisar och lite häng i hotellbaren också innan man slocknar av som en klubbad säl... :)

jepp ska dit och försöka hinna med så mycket som möjligt under 2 dagar :yoparty

jepp ska dit och försöka hinna med så mycket som möjligt under 2 dagar :yoparty

Är du gammal nog att få resa på egen hand? :hihi Kanske ses där, men chansen är säkert minimal med tanke på hur stort det hela är. Älvsjömässans hallar är som en flugbajs i havet i jämförelse.

Är du gammal nog att få resa på egen hand? :hihi Kanske ses där, men chansen är säkert minimal med tanke på hur stort det hela är. Älvsjömässans hallar är som en flugbajs i havet i jämförelse.

hehe jo det är jag väl men ska ändå dit med skolan ;)

ja lär vara ett rent helsike att planera vad jag ska prioritera :(

CeBIT är riktigt coolt och framför allt spännande att se när man är van vid vad vi har här i Sverige.

Två dagar är ett plus om man vill slippa stressa, men å andra sidan så finns det mycket skit som mest är där för att fylla ut som man helt enkelt kan skippa eller bara gå snabbt igenom.

Själv kommer jag missa årets eftersom jag råkade planera att vara i ett annat land under mässdagarna. Recension efteråt tack! :tummenupp

Ska också dit på lördag. Lär väl knappt vara några människor där då. :p
Ska bli intressant att se, har bara erfarenhet av svenska mässor tidigare... :)

var jäkligt trevligt med en massa intressanta saker, önskar att jag haft mer än 1.5 dagar där bara.

möjligtivs en korkad fråga till er som varit där:
är det ok att ta med kameran och fotografera där, eller är där fotoförbud?
Känns lite surt att släpa med systemkamera med blixt och grejer och sen inte kunna använda den...

möjligtivs en korkad fråga till er som varit där:
är det ok att ta med kameran och fotografera där, eller är där fotoförbud?
Känns lite surt att släpa med systemkamera med blixt och grejer och sen inte kunna använda den...

i vissa montrar så är det inte tillåtet, men i övriga så verkade det vara helt okej, var ingen som stoppade mig eller de tusental andra som fotade iaf :D

i vissa montrar så är det inte tillåtet, men i övriga så verkade det vara helt okej, var ingen som stoppade mig eller de tusental andra som fotade iaf :D

Hehe, hade blivit lite jobbigt för dom att stoppa alla ja. :hihi
Tack för svaret, får se om jag orkar släpa med mig kameran. :)

Första dagen avklarad och två till kvar. Hann avverka de mest intressanta grejerna (jaga snorbilliga asiatiska prylar som säljs hemma med tiofalt pålägg :) ), men mycket återstår. Noterade hur en del duckar för prisuppgifter beroende på från vilket land man kommer (sätter återförsäljarna ur spel).

Dagens sista höjdpunkt var en rysk VoIP SIM-matris dri med dynamisk cellväljare för 6.000 USD - israelerna skulle ha 40.000 Euro för sin...

Fötterna höll trots tre dagar av knatande och med hem blev en tjock bunt av broschyrer och visitkort. En del grejer saknade jag - t.ex. bra capture-kort med HD-kapacitet, strömfördelningsutrustning och vettiga grossister/tillverkare av grafikkort (de som var där, är för stora och mest inriktade mot slutkonsumenter). Men mycket av det som fanns på listan, kunde man hitta och förhandla sig till bra priser på (fast bara om det saknades återförsäljare i Sverige - annars var det segt att få prisuppgifter...).

Europeiska tillverkare och återförsäljarkedjor ratades - det är att slösa med tid och pengar utom i undantagsfall.

Det märks att mässan bara gick på lite halvfart. Ett par stora hallar var stängda och det var inte helt fyllt i några av dem. En del av sortimentet som man hade förväntat sig skulle finnas, saknades. Men trots det, klart värt besväret och tiden. Sista dagens eftermiddag kan man dock hoppa över - bättre att lägga en dag extra tidigare i veckan (lör/sön är det dessutom så fruktansvärt mycket folk i en del av hallarna att det är jobbigt att ta sig fram).

För privat bruk hittade jag en kompakt och smart bluetooth-stereohörlur för både telefonerande och musiklyssnande, med superb kvalitet på ljudet. Kostade inte ens 200:- köpt direkt av chief sales managern för europa :)

Lördagskvällen spenderades delvis i Mũnchener Halle med en rejäl biff och lite öl på det...

Slänger med några bilder (stor kundvagn för barnfamiljen?, öl-hall, hotellfoaje, polis-segway, del av mässområdet).

Bifogat

• cebit1.jpg
    cebit1.jpg
    112.5 KB · Visningar: 33
  • cebit2.jpg
    cebit2.jpg
    160 KB · Visningar: 35
  • cebit3.jpg
    cebit3.jpg
    151.8 KB · Visningar: 32
  • cebit4.jpg
    cebit4.jpg