Hur bli av med missbrukare? Laghjälp.

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
En tjejkompis till mig har ett problem, hon har en pojkvän som missbrukar opiater och har nu finaly ledsnat och vill bli av med honom men så billigt som möjligt då dom äger huset tillsammans.
Så här ligger det till hon köpte huset för ca 7-8 år sedan innan killen fanns i bilden sedan efter ca 2 år träffades dom och han flyttade in, efter ytterligare ca 2 år skrev hon in honom i huset men efter det så barkade det.
Han har inte haft en inkomst på dom senaste 2 åren och innan det var det väldigt sporadiska jobb/inkomster men han har tagit en massa sms lån och krediter på allt från ica till ja vad som nu är helt tvärtemot ica som tjejen har fått betala för att kronofogden inte ska komma och ta huset.
Så hur ska hon göra för att bli av med honom så smidigt och billigt som möjligt?
Ska hon verkligen behöva betala hans lån för att kronogden inte ska ta deras hus?

Hon får väll se till att han skriver över hela huset på henne när han är nerknarkad :tummenupp

Exakt som DR säger, borde väl inte vara några problem!? Han kommer ju göra det mesta arbetet av fri vilja/själv :hihi

Inte som att hon måste droga ner honom genom att hälla i gift i maten ;)

(Nej usch, fick faktiskt lite dåligt samvete när jag skrev detta, sådana situationer måste ju vara något av det jobbigaste man kan krångla in sig i)

Last edited:
Eftersom dom inte är gifta är det kanske möjligt att få honom att skriva under ett avtal som gör det klart att deras skulder och tillgångar är separata, vilket i alla fall rädder henne undan krediterna och sms-lånen får man hoppas.

Huset är ju bökigare men hon kanske kan övertala honom att skriva tillbaka sin andel på henne?

Hon har kanske mycket pengar att spara på att kontakta någon kunnig jurist i den här frågan. Jag liksom andra spekulrerar ju mest och det är en viktig fråga för henne.

Hon har försökt få han att skriva över huset men det är nu hans enda livlina då han redan sålt alla sina andra tillgångar.

Rätta mig om jag har fel, men ger inte sambolagen rätt till 50% efter 5 år?
Alltså av gemensamma bostaden.

Rätta mig om jag har fel, men ger inte sambolagen rätt till 50% efter 5 år?
Alltså av gemensamma bostaden.

Nja, saker som man köpt innan man blev sambo äger man själv. Men i det här fallet har hon ju skrivit över halva kåken på snubben, och såhär med fsacti i hand så var det ju inte så smart.

Är kanske han som behöver hjälp istället.

Få in han på avgiftning så kanske båda deras liv blir bättre.

Då killen i fråga är min tidigare bäste vän så har vi gjort allt vi kan för att hjälpa honom och han har fått hjälp på många sätt av sjukvården till och med inskriven som en av väldigt få på ett metadonprogram men det fixade han i 2 veckor.
Om det nu gör någon skillnad så behövde han inte betala en krona när han skrev in sig på huset men står som medlånare på ett gemensammt lån på ett stall dom byggt men han kan inte ha varit med och betala många kronor på det lånet då han inte har haft några pengar senaste 2 åren?

Egentligen har han inte bidragit med ett enda öre till huset vad jag kan förstå.
Rent moraliskt har han alltså inte rätt att få ut en enda krona, han är väl istället skyldig boet en nätt liten summa.
Vifta med 10.000:- och en överlåtelse av hans halva när han är som mest abstinent. Taskigt och elakt, ja kanske men som sagt, rent moraliskt går det att försvara tycker jag.

Egentligen har han inte bidragit med ett enda öre till huset vad jag kan förstå.
Rent moraliskt har han alltså inte rätt att få ut en enda krona, han är väl istället skyldig boet en nätt liten summa.
Vifta med 10.000:- och en överlåtelse av hans halva när han är som mest abstinent. Taskigt och elakt, ja kanske men som sagt, rent moraliskt går det att försvara tycker jag.

och se till att han inte får handla på ett tag från sin dealare...

Tråkigt fall.
Ännu tråkigare att din tjejkompis varit så godtrogen och naiv skrivit över halva huset på honom...
Om jag räknat rätt på det så innebär det alltså att den här missbrukande pojkvännen endast hjälpt till att betala 50% av räkningarna i 2 år,
medan hon betalat de resterande 6 åren helt själv.
Surt.
Mitt tips är att hon kontaktar någon som kan värdera huset i fråga och erbjuda den där parasiten till pojkvän en summa för att köpa loss honom helt från huset och slippa den plågan.
Om hans missbruk är så långt gånget borde han få hjälp, hon skall alltså INTE hjälpa honom med bostad och att betala hans räkningar osv..
Då får han aldrig själv uppleva följderna av sitt destruktiva leverne...
Iom att hon de senaste två åren fixat alla skulder så har han bara kunnat gå med ryggen fri gång på gång, tror han tänker om när det inte finns nån som fixar allt det där självklara längre. Då blir det inte lika kul att vara missbrukare.
Se till att killen får proffisionell hjälp!

Din tjejkompis har förlorat/kommer förlora på det hur hon än gör iom att hon i stort sätt gav bort halva sitt hus.
Schysst, men ack så dumt.

Då killen i fråga är min tidigare bäste vän så har vi gjort allt vi kan för att hjälpa honom och han har fått hjälp på många sätt av sjukvården till och med inskriven som en av väldigt få på ett metadonprogram men det fixade han i 2 veckor.
Om det nu gör någon skillnad så behövde han inte betala en krona när han skrev in sig på huset men står som medlånare på ett gemensammt lån på ett stall dom byggt men han kan inte ha varit med och betala många kronor på det lånet då han inte har haft några pengar senaste 2 åren?

Du kanske kan prata med honom ang detta med huset efter att de gjort slut?

Knarkare eller inte så borde han väl ha en gnutta hyfs kvar i kroppen när han inte är nerdrogad.

Folk är bra på att skaffa sig problem.
Har man ingenting att bidra med så kan man sticka.

Rådfråga hos advokat, lycka till.

Min (tyvärr) erfarenhet av missbrukare har landat i ett ganska kort tålamod.

Jag vet inte om det är lätt eller svårt, men mitt tips är att ge honom en ärlig chans att lösa det på ett snyggt sätt. Blir ren, eller skriva över sin halva av huset på henne igen, och bryta samboskapet..

Går inte det så skulle jag nog "se till" att det blev så ändå.. Så att säga. Brukar inte finnas så många dialekter som funkar för missbrukare!

Enklast och rättast är att göra det så lätt som möjligt att göra så rätt som möjligt för honom. Börja med att prata med en jurist och få rätsida på vem som egentligen äger skulderna.

Last edited:

Du är väldigt engagerad i din tidgare bäste väns flickvän-

Jo man har ju blivit kompis med henne också och känner mig lite skyldig till problemet då han var flitig när han flyttade in så jag sa åt han att se till att få skriva in sig i huset eftersom han hjälpt till att renovera så hon inte får för sig att kasta ut honom när stall och hus vart klart.
För han är utbildad snickare,kaklare? och allmänt händig.
Nu är stall klart och hus halvklart och han har helt gett upp och drog från missbruks för att knarka i en kvart här i stan i 2 dagar som en riktig lurk äger.
Vi i hans umgängeskrets har börjat ge upp.
Han är väl fortfarande min bäste vän men det är svårt att ha nån form av relation med honom.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg