Hur behandla stekpanna?

Jag sköljer min direKct, titanbelagd tror jag att den är!

Fastnar det i din nonstick teflonpanna så är den förstörd och det enda att göra är att återvinna som skrot. hårt men sant.

Jajemän, medveten om det. Fick nyligen slänga en billig skitpanna från student-tiderna (hållt oerhört länge trots allt) och tänkte då att det är dags att införskaffa sig korrekt information inför den nyköpta stekpannan :)

åhh, kom precis på en rolig liten parantes:
En äldre kompis (50+) kör en Honda Pan-European (som minst hälften av medlemmarna i den mc-klubben hehe) med reg. numret WOK XXX.
Han blev först lite bitter för att sedan även han asgarva när vi var några som tog med oss en påse frysta grönsaker och placerade på hans sadel, pekade och ropade "Haha, kolla in, en WOK-PANNA!" :hihi
(för er som inte vet så brukar Pan-European kallas för "pannan")

Jajemän, medveten om det. Fick nyligen slänga en billig skitpanna från student-tiderna (hållt oerhört länge trots allt) och tänkte då att det är dags att införskaffa sig korrekt information inför den nyköpta stekpannan :)

åhh, kom precis på en rolig liten parantes:
En äldre kompis (50+) kör en Honda Pan-European (som minst hälften av medlemmarna i den mc-klubben hehe) med reg. numret WOK XXX.
Han blev först lite bitter för att sedan även han asgarva när vi var några som tog med oss en påse frysta grönsaker och placerade på hans sadel, pekade och ropade "Haha, kolla in, en WOK-PANNA!" :hihi
(för er som inte vet så brukar Pan-European kallas för "pannan")

Gjutjärn med bra skötsel är ju det du söker:)

Vilket får mig att tänka på en annan fråga;;;

Hur fan göra rent ugnen på bästa sätt??

Sett pantertanter på tv som sprayar såpa i hela ugnen för att sedan värma upp den till 50 grader i 15 minuter.
Då detta gjordes å bästa "tv-kock-manér", vips så var det klart, så är jag tveksam till att den metoden tar bort alla pippifågelrester!

"Grillrent" heter det enda vettiga sättet att göra rent ugnen på. Mirakelmedel utan dess like, restaurang-branchen kör det medlet och jag får det av en kompis som är krögare. Borde gå att köpa över disk även för privatpersoner.
Bara spraya på, vänta en stund och sen torkar man av med trasan. Inbrända saker får man gno litegrann på med svampen men inte så man blöder om fingertopparna direkt...

"Grillrent" heter det enda vettiga sättet att göra rent ugnen på. Mirakelmedel utan dess like, restaurang-branchen kör det medlet och jag får det av en kompis som är krögare. Borde gå att köpa över disk även för privatpersoner.
Bara spraya på, vänta en stund och sen torkar man av med trasan. Inbrända saker får man gno litegrann på med svampen men inte så man blöder om fingertopparna direkt...

Taget!

Jag har gått i funderingarna att prova med cellulosaförtunning(thinner) och liknande som jag har hinkvis på jobbet... Men fan vet hur beläggningen i ugnen reagerar på sånt. Därav frågan =]

Får kolla upp grillrent!

Taget!

Jag har gått i funderingarna att prova med cellulosaförtunning(thinner) och liknande som jag har hinkvis på jobbet... Men fan vet hur beläggningen i ugnen reagerar på sånt. Därav frågan =]

Får kolla upp grillrent!

Jag vet inte om det är så smart att pula med thinner i en ugn. Visst, det dunstar nästan direkt osv, men det blir ju härliga ångor av det t ex.
Rent spontant skulle jag nog försöka använda något annat. :gnissla

Jag vet inte om det är så smart att pula med thinner i en ugn. Visst, det dunstar nästan direkt osv, men det blir ju härliga ångor av det t ex.
Rent spontant skulle jag nog försöka använda något annat. :gnissla

Precis mina tankar... men det är inte mkt som slår thinner i att få lite glans på tillvaron.
Sen att ett andetag bränner mer hjärnceller än en rejäl fimp haschibraschi kan vara tänkvä:brinnerup

Teflon o annan liknande skit är för kärringar.
Ett riktigt stekjärn är gjort av järn, punkt.
Efter stekning sköljer man av järnet i varmt vatten medan
järnet ff är varmt. Därefter torkar man ur med papper, klart.
På så vis har man konstant ett lagom tjockt lager fett i pannan
som slår kärring-teflonet med hästlängder.

Helt rätt, män som steker i teflon lyssnar även på schlager, dricker latte och kör Clio...

Män som klipper naglarna med sidavbitare, dricker sprit ur dunk, kokar sitt kaffe och lyssnar på rock, steker i gjutjärn!

Gjutjärnspannor, teflonpannor, traktörpannor mm är för särringar.
Ångpannor är för män.

Last edited:
Helt rätt, män som steker i teflon lyssnar även på schlager, dricker latte och kör Clio...

Män som klipper naglarna med sidavbitare, dricker sprit ur dunk, kokar sitt kaffe och lyssnar på rock, steker i gjutjärn!

OI! :mad:

Riktigt kaffe tillverkas med espressomaskin, så en latte är inte alls fel baserat på detta, hedningar, renskötare och samhallfolk kokar kaffe. :fakta

Clio (såvida det inte är en sådan aphård Williamsspecialare, alt V6:an ;) ) & schlager kan du behålla.

/J - tävlar i svensk brötenduro, med för stor cykel - manligare än så blir det inte. :D

Taget!

Får kolla upp grillrent!

Har kört med Dremel och rostfri borste i ugnen. Funkade jävligt bra!

Gjutjärnspannor, teflonpannor, traktörpannor mm är för särringar.
Ångpannor är för män.

Nu blev det mycket pannor här! Tycker min borde kvala in bland de manliga??

(Cast iron movement to world domination!)

Last edited:
OI! :mad:

Riktigt kaffe tillverkas med espressomaskin, så en latte är inte alls fel baserat på detta, hedningar, renskötare och samhallfolk kokar kaffe. :fakta

Clio (såvida det inte är en sådan aphård Williamsspecialare, alt V6:an ;) ) & schlager kan du behålla.

/J - tävlar i svensk brötenduro, med för stor cykel - manligare än så blir det inte. :D

njae..alltså....mjölk i kaffet...det har väl bara fruntimmer och fjollor väl !?

Stekpannor görs av gjutjärn - basta !

Finns det någon på hela planeten som kan steka en färsk rödspättafilé på en gjutjärnspanna utan att det ser ut som krig när man är klar?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg