Dieseltråden.

Någon som vill tjöpa "storjävlafårrden"?:rofl

http://www.blocket.se/vi/20359852.htm?ca=11_s

"Enda tänkbara bytet är en skattefri MB w123 "

Se där! Han vill byta in hillbillyvagnen mot dieseleldat vällagrat kruppstål :D


Ikväll har jag varit ToR Sundsvall och fått automat och dieselpump uppjusterade hos STT. Passade på att utnyttja luckan i vädret med mina sommarmackor. Torr asfalt hela vägen. Skönt att ha det gjort. Nu skulle jag bara vilja hitta en bakaxelklump och hastighetsmätare från en W123 turbo så att jag kan få ned varvtalet lite. Känns ännu mer onödigt med varvandet nu när motorn fått mer ork upptäckte jag på vägen hem.
 
Last edited:
"Enda tänkbara bytet är en skattefri MB w123 "

Se där! Han vill byta in hillbillyvagnen mot dieseleldat vällagrat kruppstål :D


Ikväll har jag varit ToR Sundsvall och fått automat och dieselpump uppjusterade hos STT. Passade på att utnyttja luckan i vädret med mina sommarmackor. Torr asfalt hela vägen. Skönt att ha det gjort. Nu skulle jag bara vilja hitta en bakaxelklump och hastighetsmätare från en W123 turbo så att jag kan få ned varvtalet lite. Känns ännu mer onödigt med varvandet nu när motorn fått mer ork upptäckte jag på vägen hem.

Siffror?
 

Ja precis!
Och hur gick den??
Tror du inte att vi är nyfikna!! :gnissla :hihi

Samt: Ok, nog för att STT väl antagligen är oerhört lämpliga för att justera in det hela, men borde inte vilken Bosch-knodd som helst kunna göra det här i närområdet?
Sen att det såklart är kul om "Mamma" får pyssla om sin gamla telning, och att du säkert fick en kommentar, är ju värt resan bara det! :) :tummenupp



Men! Lite subjektiva bedömningar nu Bitte!
 
"Enda tänkbara bytet är en skattefri MB w123 "

Se där! Han vill byta in hillbillyvagnen mot dieseleldat vällagrat kruppstål :D


Ikväll har jag varit ToR Sundsvall och fått automat och dieselpump uppjusterade hos STT. Passade på att utnyttja luckan i vädret med mina sommarmackor. Torr asfalt hela vägen. Skönt att ha det gjort. Nu skulle jag bara vilja hitta en bakaxelklump och hastighetsmätare från en W123 turbo så att jag kan få ned varvtalet lite. Känns ännu mer onödigt med varvandet nu när motorn fått mer ork upptäckte jag på vägen hem.

Byt mot storjävlafårrden! Då blir vardagen så mycket lättare! Vi får komma överens om att killen med F350:in är en bra människa i alla fall.
 
Ja precis!
Och hur gick den??
Tror du inte att vi är nyfikna!! :gnissla :hihi

Samt: Ok, nog för att STT väl antagligen är oerhört lämpliga för att justera in det hela, men borde inte vilken Bosch-knodd som helst kunna göra det här i närområdet?
Sen att det såklart är kul om "Mamma" får pyssla om sin gamla telning, och att du säkert fick en kommentar, är ju värt resan bara det! :) :tummenupp



Men! Lite subjektiva bedömningar nu Bitte!
Men:
Långresa dit ojusterat.
Långresa hem justerat och klart.
Med ett hobbyfordon predestinerat för långturer i motorvägsfart.

Kanske skulle åkt till Boschs huvudkontor i stället?
 
Ja precis!
Och hur gick den??
Tror du inte att vi är nyfikna!! :gnissla :hihi

Samt: Ok, nog för att STT väl antagligen är oerhört lämpliga för att justera in det hela, men borde inte vilken Bosch-knodd som helst kunna göra det här i närområdet?
Sen att det såklart är kul om "Mamma" får pyssla om sin gamla telning, och att du säkert fick en kommentar, är ju värt resan bara det! :) :tummenupp



Men! Lite subjektiva bedömningar nu Bitte!

Jo fast det kontrakt med schablonpris som STT hade framförhandlat med Bosch-verkstaderna på tiden det begav sig när dessa satser såldes internationellt är nu utgånget. det kostar nu över 8000:- att göra detta på Bosch. Dessutom kan man nog då ha otur och få det gjort av ngn som aldrig gjort detta förut. Jag renoverade ju däremot spridarna hos Bosch i höstas och det kostade 3500:- för 5 st

STT fixade ju dessutom lådan och visade mig hur man gjorde justeringen och hur man kollade att det blev rätt. Dessutom såg de tex andra saker, som tex att min renoverade utbytesturbo hade fått nippeln till tryckslangen till wastegateklockan monterad i fel urtag på kompressorhuset och fixade detta. Plus att jag får ett typgodkännande att visa upp på besiktningen. Så det kändes tryggt att få hela installationen ich växellådan granskad och injusterad av de som har helheten klart för sig, inte minst eftersom jag kunde bomba med frågor för att lära mig själv.

Imponerande anläggning de hade där uppe. Bla tre provceller och rent så man kunde äte på golvet :Bugar

Ja det vart verkligen nostalgiaftom som du säger, flera anställda kom och tittade och log igenkännande åt bilen och deras turbosats, utvecklad för över 30 år sedan :D

Hade din vän möjligtvis kvar 3.07:1 bakaxelklumpen och/eller hastighetsmätarklustret?

Bilen är ju märkbart starkare nu, men marschhastigheten är fortfarande begränsad av varvtalet. Även om det ska gå att ligga i både 120 och 130 kontinuerligt så tycker jag att det ylar alldeles lagom i 100.
Men 3.07 skulle jag få samma varvtal i 112 km/h som jag nu har med 3.46:1 i 100. Det skulle göra skillnad.
Jag har räknat ut att den nu borde varva strax över 2900 rpm i 100 km/h
Med 3.07 borde det bli 2580 rpm i 100 km/h

Byt mot storjävlafårrden! Då blir vardagen så mycket lättare! Vi får komma överens om att killen med F350:in är en bra människa i alla fall.

:D Jag har gillat de där powerstroke fordarna sedan de kom för 100 år sedan. Men det är ju en villaägarbil. Omöjligt att som nu billigt hyra in sig i en vanlig garagelänga eller få upp på lyften i en GDS-hall, eller parkera i P-hus i stan. En sån där bil ska man köra från sin villataomt till sitt jobb på en byggarbetsplats. Det blir ju en kvarnsten runt halsen att inte ha en bil som passar in i europeisk fordonstandard för mig som bor i en hyresetta. :D
Jag kan ana varför säljaren är intresserad av att byta.

Men:
Långresa dit ojusterat.
Långresa hem justerat och klart.
Med ett hobbyfordon predestinerat för långturer i motorvägsfart.

Kanske skulle åkt till Boschs huvudkontor i stället?

Ja nu vart det ju bara futtiga 80 mil på en kväll, knappt att stortyskan han med termostatöppning. :gråta
 
Last edited:
Kul läsning!
OCH som sagT, deT Var såklarT VärT resan aTT få komma "Hem" med bilen.
Kul aTT ansTÄllda kom o kikade! SamT aTT kunskapen fanns kVar i HuseT!

3500 för spridarrenoVering :gnissla synd du inTe sa Till, då jag Har en Vän i V-Ås som gör sånT.

LåTer iaf som aTT resan Var bra!

Ang. bakaxel osV: Jag Har Tyärr inTe kVar adressen Till köparen :(
 
Kul läsning!
OCH som sagT, deT Var såklarT VärT resan aTT få komma "Hem" med bilen.
Kul aTT ansTÄllda kom o kikade! SamT aTT kunskapen fanns kVar i HuseT!

3500 för spridarrenoVering :gnissla synd du inTe sa Till, då jag Har en Vän i V-Ås som gör sånT.

LåTer iaf som aTT resan Var bra!

Ang. bakaxel osV: Jag Har Tyärr inTe kVar adressen Till köparen :(

Ja det var rätt dyrt, nya spetsar och provtryckning samt nya spridarpackninar
Vad har hänt med dina dina T:n :D Ngn pik? :va

Ok, tack ändå, jag får leta vidare efter en turbobakaxel.
 
Ja det var rätt dyrt, nya spetsar och provtryckning samt nya spridarpackninar
Vad har hänt med dina dina T:n :D Ngn pik? :va

Ok, tack ändå, jag får leta vidare efter en turbobakaxel.

HaHa InTe bara T!
NåT sjukT med denna sidan! Vissa TangenTer funkar inTe anna än som Versaler... Ingen annan sida, bara sporTHoj!
(Vägrar booTa om! :D)
 
HaHa InTe bara T!
NåT sjukT med denna sidan! Vissa TangenTer funkar inTe anna än som Versaler... Ingen annan sida, bara sporTHoj!
(Vägrar booTa om! :D)


Det är T-karossens förbannelse, nu är hon svartsjuk för att vi sitter här och pratar bakom ryggen på henne.
 
:D Jag har gillat de där powerstroke fordarna sedan de kom för 100 år sedan. Men det är ju en villaägarbil. Omöjligt att som nu billigt hyra in sig i en vanlig garagelänga eller få upp på lyften i en GDS-hall, eller parkera i P-hus i stan. En sån där bil ska man köra från sin villataomt till sitt jobb på en byggarbetsplats. Det blir ju en kvarnsten runt halsen att inte ha en bil som passar in i europeisk fordonstandard för mig som bor i en hyresetta. :D
Jag kan ana varför säljaren är intresserad av att byta.
Pjösk! Jag har min parkad i Vasastan all the time. Inga problem. Man får knixa lite med armbågarna bara när man ska in men det är bara kul. Tjöp!
 
:D

Sant - det finns fler av honkön härhemma som var svartsjuka på min T-kaross!
Hon hotade att odla tomater i den! Vilket hån!

Jag tror att min dieselsläde känner av henne. Både på upp- och nedresan från Sundsvall kände hon den negativa kraften vid Uppsala Högar och drog prompt och hämdlysten åt Bålstahållet, trots korrekt justerad framvagn :gnissla

T-karosserna såldes ju bara ett hundratal i Sverige så de håller ihop likt systrande mylingar, levande eller ej.

Ompa ompa-varianten av Christine

[YOUTUBE-ID]I98L5imvTh4[/YOUTUBE-ID]

Pjösk! Jag har min parkad i Vasastan all the time. Inga problem. Man får knixa lite med armbågarna bara när man ska in men det är bara kul. Tjöp!

Ska man diskutera P-böter med en rättshaverist? :D
 
Last edited:

Har inte bromsat henne. Vi körde runt med laddtrycksmätare i bilen samt kollade röken Norrlandsstyle (vänsterbackspegel), Sundsvall by Night. Hon laddade 0.6 vilket STT-mecken sa var perfekt. Det gick att börna på torr asfalt, det var oxå bra. Jag körde ifrån en TDI målarskoda ikvälll, skulle tro att mercan nu går som en Vavlov 740 bensinare, fast mycket raskare de första 30 metrarna tack vare 3-liter.

Fö tänkte jag plötsligt på dig ikväll när jag var i hojgaraget och grottade. En bekännande stämningsbild från den isärskruvade Sothoran som fick mig att tänka på SH:s enda anglofil: Skrotnisse :D Notera stötstängerna, MCA-gradskivan med BSA, Norton och Triumph-loggan :D
 

Bifogat

  • IMG_0573.JPG
    IMG_0573.JPG
    59.2 KB · Visningar: 89
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top