vindkraftverk till hemmet ?

Vad tycker du om vindkraftverk

• Antal röstningar
    0

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Jag går på designhögskolan i Umeå och håller på ett ett skolprojekt där vi jobbar mot ett företag som heter Energytower.(www.energytower.se)

[YOUTUBE-ID]DS6LJb3gHNg[/YOUTUBE-ID]
De håller på att tafram ett nytt slagts vindkraftverk som inte har några slagskuggor och klarar av höga vindar.
Jag vill inrikta mig mot privatperson som skulle kunna tänka sig att ha ett mindre vindkraft hemma.
någon här som haft funderingar på vindkraft hemma ? och vad skulle ni vilja använda energin till ? värma varmvatten ?, hus hålls el ?, ladda el bilen ?, värma huset ?
Detta är en marknadsundersökning och tyvärr inget erbjudan där vi låna ut ett vindkraftverk.

tacksam för svar.

Last edited:
Problemet med all energiframställning är att lagra energin.
Problemet med små anläggningar är att reglera dem gentemot övrig energitillförsel.
Till batteriladdare kan dock ett sådant aggregat passa.

Skulle vara perfekt att värma elpatroner i min accumulatortank. Har 6 m3 vatten att värma och huset drar mest värme när det blåser. Kommer aldirg att bli överskott på el.
5-10kW skulle vara perfekt.

Mats

Vad beräknas det där "mindre" vindkraftverket ge? Pratar vi el att värma huset med eller el att ladda mobilen med?

Hur länge får verket stå kvar?

Vad är "haken"?

Motkrav?

Vad beräknas det där "mindre" vindkraftverket ge? Pratar vi el att värma huset med eller el att ladda mobilen med?

Hur länge får verket stå kvar?

Vad är "haken"?

Motkrav?

Får tyvärr inte berätta vad den generera.
vad menar du med stå kvar ?
detta är ett kortare projekt vi håller på med, jag försöker bara kolla av marknaden och se vad ni är intresserad av.

Får tyvärr inte berätta vad den generera.
vad menar du med stå kvar ?
detta är ett kortare projekt vi håller på med, jag försöker bara kolla av marknaden och se vad ni är intresserad av.

Ah ok.. det kanske var jag som misstolkade ditt första inlägg. Jag tolkade det som att du sökte privatpersoner som var intresserade av att "agera försökskaniner"....

Jag trodde ni hade för avsikt att ställa ut ett par kraftverk under en försöksperiod för att se hur de funkar och hur de upplevs och mottas...

Men det du gör är alltså en helt vanlig marknadsundersökning där du undrar hur många som kan tänka sig köpa ett kraftverk den dagen det finns på marknaden?

Ah ok.. det kanske var jag som misstolkade ditt första inlägg. Jag tolkade det som att du sökte privatpersoner som var intresserade av att "agera försökskaniner"....

Jag trodde ni hade för avsikt att ställa ut ett par kraftverk under en försöksperiod för att se hur de funkar och hur de upplevs och mottas...

Men det du gör är alltså en helt vanlig marknadsundersökning där du undrar hur många som kan tänka sig köpa ett kraftverk den dagen det finns på marknaden?

ja pressis kanske var lite oklart skrivet. vill se vad de skulle kunna tänkas användas de till. t.ex. att driva reningsverk till swimingpoolen.
Det kommer ju aldrig vara konstant ström. eftersom det är ett vindkraftverk men självklart skulle man kunna lagra strömen på olika vis eller bara använda den rakt av till något som inte behöver konstant ström.

Sommarstugan skulle må fint av ett vindkraftverk. På vintern är vi inte där så ofta och då kan jag tänka mig att det kan vara lämpligt för att hålla tempen i stugorna över frysnivån eller ännu varmare.

Sommartid behövs alltid energi till värme, vattenpump, varmvattenberedare, tv etc.

PM:a om du behöver forskningsbidrag så kan jag se om jag kan lobba lite eller åtminstone leda dig till rätt personer.

.

Beror ju på kostnaden. Men skulle absolut kunna tänka mig nått liknande till att värma poolen!

Helt klart intressant, men tyvärr alldelens för ineffektivt, han påstår själv att det är effektivare än allt annat hittils, men det har alla andra konstruktörer av vindkraftverk också påstått.

Det är nog bara att inse att vindkraft i bästa fall blir en marginalkälla till energi, att ha den där ute på gården och värma vatten i acctankarna kan ju vara ett tillskott till solpaneler och berg/jord/sjö värme.

Motorstyrningen gör den mera komplex än en traditionell trebladig flöjlande vindsnurra, och man måste ändå upp ovanför trädtopparna för att få "ren" vind.
Att sätta en sån där snurra marknära ger bara distorterad vind och motorn får jobba hela tiden.

Men lycka till att designa den.

Problemet med vindkraft är mångfacetterat. Dels är det "urlåldrigt", dels så går de bara när de känner för det (dvs när det blåser). Men, för husbruk kan de generera ett godtagbart extratillskott om man kopplar den till en doppvärmare i en ack-tank. Men för el, niet.

Såklart man är intresserad av ett vindkraftverk!
Och blir det ett temporärt överskott sätter man ju bara in en utgående mätare (som jag sett exempel på i bla Tyskland) så man SÄLJER el till elbolaget :tummenupp
En gubbe fick vissa månader ett UT-betalningskort från sin nätägare.
Skulle kännas fint.

6-9 kW medeleffekt skulle räcka.

Jag tittar ju annars på Solfångare just nu (vatten) men även andra lösningar.
Har L/L värmepump.

Och blir det ett temporärt överskott sätter man ju bara in en utgående mätare (som jag sett exempel på i bla Tyskland) så man SÄLJER el till elbolaget :tummenupp

Då får du nog flytta till tyskland först, det är inte tillåtet här.

Jupp kan tänka mig att ha ett vindkraftverk hemma.

Till vad kan jag tänka mig att använda vindkraftverket ?
I första hand för generering av el till batterier.

Var kan jag tänka mig att använda det ?
sommar stuga eller om jag någonsin skaffar en villa.

Varför vill jag ha eget vindkraftverk?
1) Vill ha kontroll över min egen energiförsörjning
2) Tror jag kommer spara pengar över tiden.
3) Komplement till solenergi.
4) "Ren" energi
5) Intreserad av tekniken i sig och att kunna vara självförsörjande.

Vad har jag för krav på ett vindkraftverk i övrigt.

Följande är för mig viktigt.
Att det är tyst. (nej jag vill inte höra ett swish eller ett vinande)
Att det är vibrationsfritt.
Att det är rätt storlek. (hällre några små än ett stort)
Att det är rätt pris.
Att det fungerar där det är turbulent (marknivå på mindre öppna ytor).
Att det är "osynligt" (jupp tycker de är fula och inkräktande)

Dock så har jag svårt att se just "vindkraft" som ett komplement i sig just för att det är svårt att komma tillrätta med ljud, vibrationer och i ärlighetens namn så är de klart inkräktande eftersom de oftast behöver ha höga stolpar mm för att komma upp i orörd luft.

de jag sett hittils av de som finns är att de är ruskigt dyra.
billiga vill vi ha.

de jag sett hittils av de som finns är att de är ruskigt dyra.
billiga vill vi ha.

Kineserna är på gång med "hushålls" dimensionerade små trebladiga kraftverk till rimliga pengar, och hyffsat billiga sinusinverters för synkront bruk, har vi bara tillräckligt mycket reglerbar kraft på nätet som kan balansera upp alla små vindkraftverk och tillåter bakmatning av nätet så kan det bli intressant.

Jag störs inte av master, swoshande ljud och rörliga skuggor så jag skulle kunna ha två tre stolpar runt mitt hus.

Begränsningen på svepyta som vi har nu måste förstås tas bort också, jag har för mig att max svepyta är 2 eller 2½m, dessutom får man inte ha högre torn än att snurran landar inne på din egen mark om tornet viker sig.

Jag störs inte av master, swoshande ljud och rörliga skuggor så jag skulle kunna ha två tre stolpar runt mitt hus.

Dessa fyller ju även en annan funktion. Man blir av med alla de där irriterande fåglarna också. Skiter å låter är allt rom jör.:mad:

Dessa fyller ju även en annan funktion. Man blir av med alla de där irriterande fåglarna också. Skiter å låter är allt rom jör.:mad:

Tyvärr blir man inte det, fåglarna flyttar bara temporärt på sig, när dom har vant sig kommer dom tillbaka.

Hagelbrakare är det enda som hjälper!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...