Uppskattad driftskostnad för villa?

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Har kollat på en villa idag, men det fanns ingen driftskostnadsdeklaration med för huset ska säljas på auktion.

Jag vet följande fakta.

-125kvm, 4 rok, med högt till tak stora fönster
- 1 plan
- Betongplatta och väggar i trä.
- fönster 3-glas isolerade.
- Vattenburen golvvärme(hela huset) med värmeåtervinning på frånluft

Vad kan ni uppskatta detta till per år ni som har eller kan villa innan och utantill.

Alex

även om du får ett pris kan de säkert skilja bra mycket mellan olika..
mycket måste ju gå o kolla upp på nåt vis?

20.000 cirkus mellan tummen o pekfingret (va, sophämtning, flvp-uppvärming,hushållsel)
Diffa kan kan det göra en hel del beroende hur många som ska bo där o levnadsvanor.

Jag har samma system (golvvärme i bottenpan, vattenelement på anda planet, mekanisk frånluft Nibe) i villa från 2003, 153m2. Ligger på ca 9500 kWh per år i värme+el.

Fint det! :)

Vi har varit runt de senaste 2 åren och kikat på jättemånga hus. De flesta något större än de du skriver om men ändå. Det jag har sett och lärt mig på alla dessa visningar är att det skiljer nåt kopiöst i just driftskostnader mellan olika villor. Vi har bara tittat på relativt nybyggda hus, för att slippa stå med ett renoveringsobjekt, och driftskostnaderna har legat på allt mellan 20 000 och 40 000. Så man måste nog kolla upp det på just det aktuella huset man är intresserad av. Vi har ungefär 240 kvm + garage, bra isolerat, luftvärmepump och golvvärme i badrummen. Vi har en driftskostnad på mellan 20 och 22 tusen. Så vi har jäkligt låg driftskostnad om man ser till ytan.

Vi har ungefär 240 kvm + garage, bra isolerat, luftvärmepump och golvvärme i badrummen. Vi har en driftskostnad på mellan 20 och 22 tusen. Så vi har jäkligt låg driftskostnad om man ser till ytan.

Har ni? :va Vi har 190 kvm + 25 kvm garage och ligger ganska exakt på 12 000 kwh / år (uppvärmning + hushållsel). Huset byggt -70.

Edit: bergvärme VS luftvärmepump känns jättedumt att jämföra mellan. Ni har säkert låg drift.

Last edited:
Vi har varit runt de senaste 2 åren och kikat på jättemånga hus. De flesta något större än de du skriver om men ändå. Det jag har sett och lärt mig på alla dessa visningar är att det skiljer nåt kopiöst i just driftskostnader mellan olika villor. Vi har bara tittat på relativt nybyggda hus, för att slippa stå med ett renoveringsobjekt, och driftskostnaderna har legat på allt mellan 20 000 och 40 000. Så man måste nog kolla upp det på just det aktuella huset man är intresserad av. Vi har ungefär 240 kvm + garage, bra isolerat, luftvärmepump och golvvärme i badrummen. Vi har en driftskostnad på mellan 20 och 22 tusen. Så vi har jäkligt låg driftskostnad om man ser till ytan.

de lät sjukt billigt! jag har samma men för 128kvm ej uppvärmt garage. då har jag sjukt bra isolerat :hihi

vad räknas in, jag räknar
va
el
avlopp(hämtn)
sophämtn
har hört att man ska räkna hemförsäkring?

Last edited:
Kanske dum fråga men måste inte alla hus energideklareras innan försäljning? oavsett försäljningsform?

Hmm låter för bra:va

Last edited:
Jag har samma system (golvvärme i bottenpan, vattenelement på anda planet, mekanisk frånluft Nibe) i villa från 2003, 153m2. Ligger på ca 9500 kWh per år i värme+el.

Fint det! :)

Du menar att du värmer upp 150m2 för drygt 10tkr / år ??
Eller är det tom så att du endast gör slut på 9500kWh / år inkl hushållsel ?
Hur värmer du isåfall upp huset ?
Normal hushållsel =~7000kWh / år, vilket skulle betyda att du värmer huset på 2500kWh.
Förklara vad du menar med värme + el

Last edited:

Då kan du vara nöjd, eller så fryser du ofta :D

Jag tippar på att trådskaparen hamnar någonstans runt 25k om man ser till en normal familj.
Tack vare vattenburen golvvärme så eldar man inte för kråkorna även om man har högt till tak samt takfönster, inte i första taget åtminstone. Innetemperaturen kan lätt sänkas med 2 grader när man kör golvvärme.
Men vill man inte bli besviken så lägger man på 10k.

Våran driftkostnad på hela fastigheten var 2007 på 57 000:- om jag inte minns fel. Då omfattar det dubbel sophämtning (företag), fjärrvärme som ska värma upp ca 300kvm och fönster som bara sitter för syns skull...

sitter i liknande villa dock 70 tals enkelglas och blåbetong med fjärrvärme atm den kostar 3500 månaden ditt lär vara billigare.

Det som jag saknar är HUR vattnet värms upp.
Ni skriver bara "vattenburen golvvärme", men är det olja, el, pellets, solfångare, mm, mm ?
HUR värms huset upp ?

Det som jag saknar är HUR vattnet värms upp.
Ni skriver bara "vattenburen golvvärme", men är det olja, el, pellets, solfångare, mm, mm ?
HUR värms huset upp ?

Frånluftsvärmepump :confused: Antagligen med kollektor eller kopplad till jordvärme :jagvetintemerändigmenjagchansar

Går det inte att få tag på nuvarande ägare och höra med dom. Då borde du ju få ett litet hum om kostnaden.

Då kan du vara nöjd, eller så fryser du ofta :D

Jag tippar på att trådskaparen hamnar någonstans runt 25k om man ser till en normal familj.
Tack vare vattenburen golvvärme så eldar man inte för kråkorna även om man har högt till tak samt takfönster, inte i första taget åtminstone. Innetemperaturen kan lätt sänkas med 2 grader när man kör golvvärme.
Men vill man inte bli besviken så lägger man på 10k.

Våran driftkostnad på hela fastigheten var 2007 på 57 000:- om jag inte minns fel. Då omfattar det dubbel sophämtning (företag), fjärrvärme som ska värma upp ca 300kvm och fönster som bara sitter för syns skull...

Vi är jättenöjda. Speciellt när man ser hur dyrt andra har det när man åker runt på husvisningar. Vi har väl 22-23 grader inne. Kallare på nedre plan såklart.
Vi har bytt ut alla vitvaror till A-klassade. Sånt spar en massa el kan jag tipsa om. Sen är huset ganska smart byggt så värmen sprider sig runt på ett bra sätt. Luftvärmepump är jäkligt effektivt. Om jag ska vara riktigt ärlig så var jag jätteskeptisk till just luftvärmepump när jag flyttade hit men jag fick backa på den punkten och erkänna att den var kanon.
Bodde tidigare i ett hus på 112 kvm med bergvärme, pool och suspekt isolerat. Där hade vi en driftskostnad på 36 000 kr. El kostnaderna i det huset var katastrofala. Så man bör se över vitvaror, isolering, uppvärmning, planering osv...
Jag är otroligt nöjd med att vi har så pass låga driftskostnader som vi har... det gör att man kan lägga pengarna på annat. :tummenupp

Frånluftsvärmepumps helvete har jag åxå i mitt hus , 90kvm (vatten-golvvärme) +90kvm källare (vatten-radiatorer)...Gör av med ca 16000 kwh/år inkl hushållsel.

Frånluftsvärmepumps helvete har jag åxå i mitt hus , 90kvm (vatten-golvvärme) +90kvm källare (vatten-radiatorer)...Gör av med ca 16000 kwh/år inkl hushållsel.

Det är väl inget att hänga läpp för, även om det inte är toklågt för den ytan? Att hålla källaren varm med bara radiatorer är ju inte ekonomiskt men en golvvärmeinstallation är ju inte direkt gratis :näsblod

När jag bygger kåk så finns det bara ett alternativ; Vattenburen golvvärme matad via jordvärme.
Var inne ett tag på att kasta in elektrisk golvvärme i sommarstugan, det är bara 20kvm golvyta att lägga slinga på :hihi Men sen kom jag på att elen inte är gratis trots allt, blir en luftvärmepump som får fungera som ac också.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back