Neutrallampa tvärdöd GSX-R 750 -98

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Någon på forat som felsökt neutrallampan?

Tror givarn har gett upp men hur kollar man det?

Någon som vet vad den heter i reservdelsväg och kostar?

:va
 
Neutralgivare Art-nr 37730-33E11 för GSXR750 1998 ca 78 dollar i staterna dvs mellan 800 o 1200 här hemma. Men ring närmsta Suzukihandlare så kan de bekräfta atrnr och ge dig korrekt pris.

Kontroll: Lägg i friläge. Leta upp kablaget ta isär kontakten(förmodligen bakom vänster sidåkåpa. Koppla multimeter med kontinuitetstest svart tåt till svartvit tåt (jord på Suckor) och förmodligen röd tåt från multimeter till blå(neutral på båda mina suckor men kolla färg i verkstadsmanualen) får du ton är givaren OK.
 
Last edited:
Ett enklare (snabbare) test är att starta hojen, koppling intryckt och lägga i växeln. Sen fäller du ner stödet. Dör hojen då så är givaren hel, men lampan har gått sönder. Har lampan gått sönder så är det hur lätt som helst att byta, bara att ta den i handen och gå till närmsta hojbutik, fast tex Elfa mfl borde också ha. Jag har en Honda-lampa i min gixxer :rodnar :gråta
 
Last edited:
Ett enklare (snabbare) test är att starta hojen, koppling intryckt och lägga i växeln. Dör hojen då så är givaren hel, men lampan har gått sönder. Har lampan gått sönder så är det hur lätt som helst att byta, bara att ta den i handen och gå till närmsta hojbutik, fast tex Elfa mfl borde också ha. Jag har en Honda-lampa i min gixxer :rodnar :gråta

?

Ska hojjen dö med växel i? :va

Eller måste stödet vara nere för att testa så?
 
Jag blev lite distraherad när jag skrev, alla här på jobbet tycker inte att SH ska ha högsta prio :rolleyes:
Självklart ska du fälla ner stödet :) Och då ska hojen dö om du har växel i.

Om nu inte stödets givare eller vad man ska kalla det är överkopplad:)
 
Om nu inte stödets givare eller vad man ska kalla det är överkopplad:)
Du har en poäng :)

Hmm det går att köra med stödet nere.

Frågan blir då hur kollar man om stödets givare är överkopplad? :va

:tungan
Det är riktigt obra, framför allt farligt :död

På vänster sida, precis ovanför stödet ska det finnas en grön, lite trekantig kontakt om jag inte missminner mig, som går till stödet.
 
på min gixxer-97 är givaren till stödet byglad. Kopplingen sitter på vänster sida under sadeln, man hittar den om man sätter in handen bakom ramen där. Min är byglad för att givaren antagligen är trasig, för om jag kopplar ihop kontakterna går den varken med stöd uppe eller nere när växel läggs i.

hur fixar jag detta?
 
på min gixxer-97 är givaren till stödet byglad. Kopplingen sitter på vänster sida under sadeln, man hittar den om man sätter in handen bakom ramen där. Min är byglad för att givaren antagligen är trasig, för om jag kopplar ihop kontakterna går den varken med stöd uppe eller nere när växel läggs i.

hur fixar jag detta?

Byter givare? :tungan

Låter som om det är avbrott i givaren.
 
Ta av kabeln till neutralkontakten och jorda kabeln mot jord/ramen, etc,,lysar din neutrallampa då, så är kontakten trasig.
Lättaste testet.:)
Frostie.
 
Efter test så märktes det att stödet saknar brytare och är byglad, alltså det finns inget att koppla sladdar till ens?? Har någon ett artikelnummer för en ny brytare så var inte blyga :tungan

Kopplingen är också byglad, men frågan är om den är byglad bara för att stödet är byglat? Någon sa att de var seriekopplade?

Eller ska jag bara ge upp direkt och köpa bägge nytt?

Neutralen för 1200kr känns tungt för en jävla grön lampa. :D
 
Av med motorkåpan och fram med multimetern. Om givaren ger samma motstånd i neutral som med växel så är givaren paj.

Annars kan du ju kolla så att glödlampa och kablage fungerar först. Om du har haynes mekhandbok så står det steg för steg hur man gör.
 
Efter test så märktes det att stödet saknar brytare och är byglad, alltså det finns inget att koppla sladdar till ens?? Har någon ett artikelnummer för en ny brytare så var inte blyga :tungan

Kopplingen är också byglad, men frågan är om den är byglad bara för att stödet är byglat? Någon sa att de var seriekopplade?

Eller ska jag bara ge upp direkt och köpa bägge nytt?

Neutralen för 1200kr känns tungt för en jävla grön lampa. :D
Jag har för mig att jag ska ha en stödkontakt till din hoj liggandes hemma nånstans, skicka ett PM om du är intresserad :)
 
Det finns även ett relä inblandat i detta på just -98 vill jag minnas. Kombinerat i samma klump som blinkersrelä. Sitter på vänster luftkanals insida..
 
Tyvärr var ju Hoztics stödkontakt död.

Någon som vet artikelnumret på stödkontakten? Hittar ingen på sprängskissen
:va
 
37840-26X50 SWITCH ASSY, SIDE STAND. Den finns i fiche 31A wiring diagram.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top