Hälsa på Obama? Chicago-tråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det en bra idé att åka till Chicago, Obamas hemstad, på lång weekend?
Varför eller varför inte?
Var bor man i Chicago?
Finns det något särskilt festligt i Chicago?
Hur stort är Chicago center, dvs går man runt i viss mån eller är det utspritt så det är färdmedel hela tiden? Hyr man bil?

Tacksam för info, hittar ingen bra bok att beställa för tillfället heller. 26-40 leveransdagar? :3freak

Min enda dag i Chicago tillbringades med skor som hjälpmedel.

Tunnelbanan går i luften och är riktigt bra. Dock får man ju trängas med pöbeln.

Citat från wiki: "Omkring en tredjedel av befolkningen är svart och en tredjedel har syd- eller entralamerikansk bakgrund. Stadens officiella texter är numera ofta tvåspråkiga, engelska och spanska."

Du bör mao. vara beredd på upplopp. Ha alltid en låda donuts med dig som du kan mata poliser med vid eventuella roligheter.

29885842_d0e05e00ed.jpg

Last edited:
Du behöver ingen bil i Chicago om du bara ska hålla dig i stan. Något direkt festligt kan jag inte komma på, men det finns ett trevligt konstmuseum och något liknande Naturvetenskapliga med bla en bärgad ubåt.

Överlag känns Chicago som en ganska tråkig stad. Magnificant Mile är det som gäller för shopping, om du inte gillar Macy´s förstås, som ligger på andra sidan ån.

För att nämna något positivt så kan du besöka fontänen som är med i intron till Våra Värsta År... :hihi

Flyger du SAS så vill jag minnas att tiderna till Stockholm suger lite, så jag försöker alltid ta mig via Köpenhamn. Danmark är aldrig fel - enda nackdelen är att man måste passera igenom skåne och tar man tåget så är det garanterat fullpackat med kickers halvvägs upp genom småland. :gnissla

haha, gå runt i bilens förlovade land, du måste skämta, sist jag provade gå där så tog det inte länge för security eller cops dök upp och frågade om allt stod rätt till.

efter 9/11 så tror de nog att man är en terrorist ifall man promenerar så hyr en bil ifall du vill slippa sitta inlåst några timmar.

:detrormanärenutomjordingifallmanpromenerardärborta

Flyger du SAS så vill jag minnas att tiderna till Stockholm suger lite, så jag försöker alltid ta mig via Köpenhamn. Danmark är aldrig fel - enda nackdelen är att man måste passera igenom skåne och tar man tåget så är det garanterat fullpackat med kickers halvvägs upp genom småland. :gnissla

Planet går på förmiddagen, så man behöver nästan hotellrum där om man kommer från något annat ställe. Senast så gick jag upp 0400 för att hinna ta morgonens första plan från LAX för att hinna med planet från Chicago.

Fast jag tror att CPH går precis innan eller efter...

Lugn har redan nämnt den absolut största sevärdheten, dvs Fontänen.

Du behöver inget fordon om du bor hyffsat centralt, all meningsfull shopping ligger samlat, jag orkade inte hitta någon outlet.
De har nåt akvarium med rätt tuffa valar (delfiner? Nån rätt stor fisk var det iallfall, vit).

Jag är inte helt säker på att jag skulle lägga en långweekend där... Maten är iofs grymt bra, pizza och stek framför allt. Hade inte Houston eller nåt varit mer din grej? Man har inte levt innan man har ätit en friterad marsbar ihop med en gäng obesa bönder på en marknad nånstans i södern...

http://www.bokus.com/cgi-bin/book_s...ografi&PRODUCT_GROUP=B&CATEGORY=geo&x=22&y=13

Annars kan man låna guideböcker på biblioteket om man vill slippa leveranstiden.
Men det kanske är "vänster" enligt ditt tycke och smak.

Det kan du ge dig fan på att det är. :hihi

Du behöver ingen bil i Chicago om du bara ska hålla dig i stan. Något direkt festligt kan jag inte komma på, men det finns ett trevligt konstmuseum och något liknande Naturvetenskapliga med bla en bärgad ubåt.

Överlag känns Chicago som en ganska tråkig stad. Magnificant Mile är det som gäller för shopping, om du inte gillar Macy´s förstås, som ligger på andra sidan ån.

För att nämna något positivt så kan du besöka fontänen som är med i intron till Våra Värsta År... :hihi

SAS har kanontider, direktflyg från ARN går 1015 och landar 1220, hem är det 1625 - 0740 så du är pretty felinformerad. :fakta

Är intte det där värsta Bluuuuuues-city (:rolleyes: ) som är jätterolig trodde jag. Tänkte förresten köra weekend från mån-sön så det blir en jävligt lång weekend om jag kommer iväg. :gnissla

Lugn har redan nämnt den absolut största sevärdheten, dvs Fontänen.

Hade inte Houston eller nåt varit mer din grej?

Det verkar ju sjukt kul med en fontän, får man gå hur många ggr man vill tror du? :3freak
Houston kanske vore kul, men det måste ju fungera med flyget också. Till Chicago kommer man fort och billigt. Vad jag vet finsn det tre direktdestinationer från Sverige till US:
Ny - check
Atlanta - inte aktuellt
Ilinåj - ej check

Last edited:
Musik och mat, då funkar det nog ett par dagar.

Atlanta har jag sett flyplatsen i - det räckte bra.

Musik och mat, då funkar det nog ett par dagar.

Atlanta har jag sett flyplatsen i - det räckte bra.

Musik, mat, shopping så klart, sitta på något torg och läsa en bok och dricka vin och vara pretto. Jo det där borde gå.
Finsn det någon vettig stad i närheten dit man kunde förlägga några dagar?

Seattle förresten, varit där?

San Francisco var nog den bästa stad jag varit i men nu har jag ju varit där. :mad:

What about the big apple? En enormt kulig stad om man gillar party, barer, god mat, shopping, trevliga människor, konstmuséer och bara promenera omkring. Ja, verkar ju vara typ det du söker kanske. =)
Musik, mat, shopping så klart, sitta på något torg och läsa en bok och dricka vin och vara pretto. Jo det där borde gå.
Finsn det någon vettig stad i närheten dit man kunde förlägga några dagar?

Seattle förresten, varit där?

San Francisco var nog den bästa stad jag varit i men nu har jag ju varit där. :mad:

SAS har kanontider, direktflyg från ARN går 1015 och landar 1220, hem är det 1625 - 0740 så du är pretty felinformerad. :fakta

Precis - pisstider. Flyger du Köpenhamn-Chicago, så går flyget runt 15-tiden så att du kommer fram runt 18-tiden. Från Chicago går flyget runt 22 och kommer fram ca 13.

Det är ganska enkelt att hålla sig vaken på resan till VBL så man är lagom mosig när det är läggdags. På resan från VBL brukar det vara lätt att sova eftersom flyget går sent på kvällen.

Mao, så klarar man jetlagen bättre. Trust me, jag har rest den sträckan några gånger... :gnissla

Edit: Antar att du reser första klass, så du kan ligga och tryna i SAS 180 gradare. Det är så man ska resa.

Last edited:
What about the big apple? En enormt kulig stad om man gillar party, barer, god mat, shopping, trevliga människor, konstmuséer och bara promenera omkring. Ja, verkar ju vara typ det du söker kanske. =)

Jag gillar inte äpplen. :(
Närå, men jag har varit i NY några ggr. Schysst ställe.

Precis - pisstider. Flyger du Köpenhamn-Chicago, så går flyget runt 15-tiden så att du kommer fram runt 18-tiden. Från Chicago går flyget runt 22 och kommer fram ca 13.

Du kan ju ingenting, det hör jag det. ;)
För det första är direktflyg alltid att föredra, av flera anledningar.
För det andra är ett flyg som går till USA kl 15 från Köpenhamn ett flyg som jag antar att jag måste vara på Kastrup för kl 13 senast, dvs 12. Flyga från ARN 11 m.a.o, vilket är snubblande nära 1015. För det tredje så kanske 22 är kanon om man har eget boende men om hotellet slänger ut en kl 12 så vill man åka direkt till flygplatsen från hotellet, dvs vara där vid 13 ca och åka hem 15-tiden, precis som SAS ordnat det. :fakta

Jag har också flugit förr förresten. ;)
Ska göra det om några timmar igen faktiskt. :5sure

Last edited:
Men Obama har ju flyttat till Washington DC! Har du missat det Markus?

Jag tycker Seattle på sätt och vis trevligare än SF, däremot är kan ju vädret vara mindre inbjudande. Det regnar en hel del i Seattle, vilket jag fick erfara när jag var där. Seattle har ett trevligt centrum med lite gågator med skyltfönster och schysta affärer samt massor av caféer så klart.

Jag kan rekomomdera San Diego annars, bra klimat och en grymt trevlig stad.

Jag har inte varit i Chicago så jag kan inte jämföra dock.

Men vad är du för jävla sosse egentligen? Du tar givetvis en dag i Köpenhamn på vägen dit och hem... :confused:

Köpenhamn är sossigt, jag har varit där - aldrig mer. Ströget my ass, jävla brud som sitter i vattnet också. :4skrika

Men Obama har ju flyttat till Washington DC! Har du missat det Markus?

Just därför kan jag åka till Chicago, när tönten äntligen dragit. :)

Last edited:
Allvarligt talat så tycker jag Chicago är lite småtråkigt som resmål. Jag bor inte långt därifrån, men åker nästan aldrig dit för att besöka själva staden. Dessutom är det lite kallt och trist här nu...

Södra californien, Florida ,eller Washington DC skulle jag hellre rekommendera. Eller varför inte Seattle som du nämnde tidigare.

Många svenskar utvandrade till just chicago, så om du är intresserad av sådan historia så finns det lite museum och grejer, men du verkar inte riktigt vara den typen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg