Camillas matuppror!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Ett initiativ som förtjänar lite uppmärksamhet är "Camillas Matuppror"! Våra barn, gamla och inte minst sjuka serveras mat med sämre näringsinnehåll än det vi häller i kattens eller hundens skål. Brukar normalt rynka på näsan åt sådana här kampanjer och upprop, men efter att ha stiftat en otrevligt nära bekantskap med sjukhusmat förra året står valet mellan att puffa lite för det här upproret, eller att dra igång en protest a'la Franska bönder med 3000 traktorer som blockerar dom ondskans boningar som lagar denna så kallade "mat" som "serveras" på skolor, sjukhus och äldreboenden. Och, eftersom jag är lat, länkar jag till Upproret...

http://www.camillasmatuppror.se/1369_Hem

In och skriv på, förr eller senare lär vi alla hamna i klorna på antingen sjuk eller äldrevård. Ren självbevarelsedrift, alltså!

Var är sidan där man kan kolla hur mycket en portion mat får kosta?

Det var rätt kul att se hur mycket dyrare mat vi serverar i ett fängelse jämfört med ålderdomshem, sjukhus, skolor och till våra militärer...

Var är sidan där man kan kolla hur mycket en portion mat får kosta?

Det var rätt kul att se hur mycket dyrare mat vi serverar i ett fängelse jämfört med ålderdomshem, sjukhus, skolor och till våra militärer...

För ett tag sen så stod det i Västerviks Tidningen en insändare där en person inte kunde förstå varför kriminella skulle få restaurangmat (de hade ett antal kockar som bara lagade mat åt dem), medan barn, pensionärer och folk på andra serviceställen fick något som knappt var ätbart, den s.k skolmaten.

En politiker läste det där och sen nån vecka senare så ändrade de, så de kriminella också fick skolmat. Det resulterade i en "strejk" inne på fängelset, där dem vägrade äta maten.
:brinnerup

Det är visserligen inte lätt att komma upp i den matkvalité som ett premiumfoder för hund har.
Men:
Detta med att skolmaten är dålig är ingen universell sanning.
Beror mycket på husmor.
Dock är skolmaten löjligt dålig på många (de flesta?) skolor.
Alla dessa pengar som satsas på skolreformer och liknande borde istället satsas på maten och ventilationen.
Då har man åtminstonde grunden för inlärning.
Inlärning är alltid viktigare än utlärning.
Kunde man sedan sortera ut alla psykfall till lärare och få in förståndigt folk med verklighetsförankring så skulle Sverige få ett riktigt kunskapslyft.

Det är visserligen inte lätt att komma upp i den matkvalité som ett premiumfoder för hund har.
Men:
Detta med att skolmaten är dålig är ingen universell sanning.
Beror mycket på husmor.
Dock är skolmaten löjligt dålig på många (de flesta?) skolor.
Alla dessa pengar som satsas på skolreformer och liknande borde istället satsas på maten och ventilationen.
Då har man åtminstonde grunden för inlärning.
Inlärning är alltid viktigare än utlärning.
Kunde man sedan sortera ut alla psykfall till lärare och få in förståndigt folk med verklighetsförankring så skulle Sverige få ett riktigt kunskapslyft.

Det där är vad jag kallar ett förnuftigt resonemang!
:Bugar

Bra med lite självsanering, låt dem svälta :mattias

Jag kommer dock inte ihåg ifall dem gav efter eller inte, jag hoppas ju inte!

Nu var det ett tag sedan, men skolmaten från låg- och mellanstadiet minns jag med fasa.
Innan det mellan skolorna började distribueras ut mjölkautomater hade vi vanliga mjölktetror på borden.
Dessa var först infrusna, vilket gjorde att utgångsdatumet inte sällan visade att mjölken passerat sitt datum 4-5 veckor tidigare. Men hej, det fungerar säkert bra ändå så länge man håller den väl fryst.

Men..
Det hindrade dem inte från att låta paketen stå framme från morgon till och med när sista gruppen gick från matsalen.
Mjölken var aldrig kall, utan alltid bordsljummen.
Utöver det luktade den aldrig fräscht. Det fanns alltid en, om än varierande, ton av surhet över lukten.
Låt mig göra en kort redogörelse:

25% Var okej, om än ljummen och inte luktade eller smakade som färsk mjölk.
25% Var drickbar om man blundade och tänkte på annat.
25% Var rentav sur.
25% Var så sur att den innehöll stora klumpar eller rann likt youghurt.

Jag minns också morötter som till färgen var mer grå än orange.
Brända makaroner.
Knappt tillagad blodpudding.
Kyckling med brosksmulor, var som att äta en påse soft air gun-ammunition.
Etc, etc, etc.

Och folk undrar idag varför jag mindre gärna äter annan mat än den jag tillagat personligen, och är mindre manad att äta från uteställen där jag inte varit förr.
Konstigt.

Känns som att ansvariga behöver ta sig tid att tänka över till vilka vi ska prioritera den bättre maten.
Unga, formbara sinnen eller redan uppvuxna brottslingar.

Last edited:
Med tanke på den skit som de flesta Svenssons trycker i sig på en daglig basis känns det lite urholkat. Självfallet behövs en förbättring av skolmaten, men det behövs en förbättring av maten överlag.

Med tanke på den skit som de flesta Svenssons trycker i sig på en daglig basis känns det lite urholkat. Självfallet behövs en förbättring av skolmaten, men det behövs en förbättring av maten överlag.

Helt sant, en bra början är ju att barnen även i skolan får lära sig vad riktig mat är för något, för jämfört med skolmaten jag växte upp med så är dom flesta frysta rätter och all snabbmat gourmemat. Men självklart ska ungarna få lära sig äta "riktigt" hemma.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back