Basicverktyg?

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Tja!

Jag har tänkt att investera lite biltema verktyg så att jag kan byta vätskor, bromsbelägg och sådana enklare saker. Problemet är att jag är heeeelt färsk när det gäller mek och har inte den blekaste aning om vad jag ska ha för något.

Kan någon tipsa om prisvärda verktyg för sånt där (gärna som passar min f800)?

//Herr Frost

En uppsättning blocknycklar. En uppsättning hylsor och tillhörande handtag i rätt dimension, satsa på roundcornergrejjer. En riktigt bra bitsmejsel och Biltemas lilla låda med typ 100 bits till (Du kommer inte sakna något i bitväg då). Ett mindre hylsverktyg (1/4?) som kan ta mindre hylsor och adapter till denna för ovan nämnda bits....

Sist men inte minst; en schysst momentnyckel. Jag tänker inte lägga någon större energi på att diskutera huruvida Biltemas momentnyckel är bra eller anus, detta har redan tjatats till näsblodsnivå i en annan tråd. Dom är inte helt billiga och känns ganska schyssta i näven, och som alla andra momentnycklar behöver de kalibreras lite då och då för att vara exakta. Kör själv med Tengtools av den anledningen till att jag fick tag på en sprillans ny för 450 kr på någon sjuk demensrea.

Saker du kanske redan har, men som alltid kommer väl till pass:
Skjutmått, bladmått, kabelskalare, sidavbitare, små tänger i olika dimensioner och multimeter.

Saker man kan leva utan men som förlänger ditt liv med ett par år:

Depåstöd, sådan där oljeuppfångardunk (Namn?!), liten kompressor...

Nu har jag säkert glömt en massa, men det lär jag väl få påpekat i tråden...

Ajuste - Ett schysst arbetsbord med skruvstäd och sorteringsboxar/upphängning för att enkelt alltid ha rätt grejer till hands.

Hylsnyckelsats, u-ring nycklar, insexnycklar, plastklubba, skruvmejslar, lite tänger. Köp bara de med 10 års garanti.

Ett tips jag levt efter är att köpa allt billigt (typ biltema) och sen byta ut det som går sönder med dyra kvalitégrejer... för det är det som går sönder som du faktiskt använder.

Hellre ha nåt crappigt hemma som faktiskt funkar två ggr än att inte ha det alls... eller ha köpt verktyg för 20.000 och använda en tiondel.

Har flera olika hylsnyckelsatser och om man jämnför biltema och kamasa satserna så skulle ja lätt köpa kamasa för de är värt dom extra pengarna.

Spärrhandtaget till ena biltema satsen har gått sönder, kamasa satserna har ja använt otaliga ggr och dom håller!

Så visst man kan börja med lite billigare verktyg som biltema för en del av deras grejer är helt okej men vill man skruva lite oftare så skulle ja satsa på märkesprylar! :)

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=141001
En sån verktygssats kompletterad med ett par fasta nycklar, några tänger, ett par skruvmejslar, en gummiklubba och de verktyg som behövs för att ta av hjulen täcker en stor del av de behov som en hobbymekare har. Så länge man inte börjar på och ska riva hela motorn eller något sånt.

Ett tips jag levt efter är att köpa allt billigt (typ biltema) och sen byta ut det som går sönder med dyra kvalitégrejer... för det är det som går sönder som du faktiskt använder.

Hellre ha nåt crappigt hemma som faktiskt funkar två ggr än att inte ha det alls... eller ha köpt verktyg för 20.000 och använda en tiondel.

SMART!

Hylsnyckelsatsen tycker jag att du skall välja 3/8 fattning.
Köp inte billiga skitbits.
Vet inte om biltemas är bra eller dåliga.
Lägg gärna till en peng och köp "Teng-Tools" lilla bitssats med ett litet spärrskaft till bitsen.
Bygger ingenting på höjden.
Magnetskålarna är kanon på biltema.
Ett par bra tänger (kombi och avbitare).
Spara aldrig på kvalietén på skruvmejslar, insex och torx.
Ställer bara till problem.
Blocknycklar går bra med sämre kvalle.

Problemet med att köpa allt för billigt krafs är att det kan orsaka skador på skruvar & muttrar med skitjobbiga/dyra konsekvenser.
Skadade knogar när hylsan slinter på grund av för stor tollerans eller bristande kvalitet är ju inte heller sådär jättemysigt.

En sann slogan "Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör en tokig" (lägg till blodig)

En kompressor med tillhörande tryckluftsverktyg är jävligt skönt att ha hemma. Vet inte hur många gånger jag saknade den innan jag köpte den, och hur många gånger den räddat min dag sedan jag köpte den.

Har själv en biltemakompressor som jag tycker funkar helt ok, och så deras startpaket med verktyg för kompressorer:tummenupp

Sen så är det jävligt bra och kul att ha en svets också, men där kanske det börjar bli lite överkurs?:gnissla

Jag förstår inte hur jag klarade mig utan svarven, fräsen och kallsågen.
Men det är irrelevant.

Det finns massor med trådar om just Biltemas verktyg. Nästan alla mina verktyg kommer därifrån, några från Clas O. Jag meckar en hel del, och allt har hållit alldeles utmärkt! Det enda som gick sönder förra året var en Bahco-skruvmejsel...

Jag gillar också Biltemas verktyg. Inget fel alls på delar av deras sortiment.
"Billigt krafs" kommer i många skepnader.

biltemas stora hylsnyckelsats för 1099:- rekomenderas från mig. Mkt innehåll, bra kvalitet och 10 års garanti.

GENI:fyllisar

hade jag nog själv aldrig tänkt på

Köp allt från Bahco, Kamasa och Tengtools så gör du dina barn lite gladare den dagen du dör.

köper du krafthylsorna så får du 6kantiga hylsor istället för 12. dom håller skitbra för liten peng. :tummenupp

Mekhandbok såklart! Jag kör både med haynes och orginal på pdf om jag hittar.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back