Lön för resande jobb?

Normalt sett tycker inte jag att man brukar få högre lön på grund av att man har många resedagar. Däremot brukar ju traktamentet vara ganska bra vilket gör väldigt stor skillnad, traktamentet är ju dessutom skattefritt.

Sedan ska man även komma ihåg att det är tuffa tider och inte alls lika svårt för arbetsgivarna att hitta bra folk att anställa som det var för ett år sedan eller mer.
Nja, en del av traktamentet är skattefritt, inte hela.

Nja, en del av traktamentet är skattefritt, inte hela.

Det finns ju olika.
Men traktamentet är ju till för att man ska betala sina utgifter under resan, och detta brukar vara slut efter en middag, Ska man dessutom betala sitt eget hotell så är det ju helt kört.

Jag jobbar som resande elektriker och har gjort det i ca 1.5år och har ca 35-40t beroende på antal resdagar.
Jag betalar inget för hotell eller mat och tycker ändå knappt att det är värt det.

Lönen de erbjöd var ett skämt! Inte ens ett roligt skämt. Till och med facket avrådde mig från att ta jobbet. :(

Last edited:
Lönen de erbjöd var ett skämt! Inte ens ett roligt skämt. Till och med facket avrådde mig från att ta jobbet. :(

Synd för dej.

Men tyvärr kommer detta bli vanligare och vanligare nu förtiden. Det är nu det börjar vända till arbetsgivarens marknad. Kanske tur för mej som arbetsgivare.:)

Trist. Vad är förresten en informatör? :va

Trist. Vad är förresten en informatör? :va

"Informatör är en yrkesbeteckning för en anställd eller utbildad person, vars uppgift är att analysera, planera, skapa och utvärdera det informationsmaterial som flödar ut ifrån, inom eller genom den organisation informatören är anställd vid.

Informatörens utbildning består vanligen av studier i medie- och kommunikationsvetenskap eller mer praktiskt inriktade utbildningar i medieteknik som idag går att läsa på de flesta universitet och högskolor i Sverige.