Lön för resande jobb?

Normalt sett tycker inte jag att man brukar få högre lön på grund av att man har många resedagar. Däremot brukar ju traktamentet vara ganska bra vilket gör väldigt stor skillnad, traktamentet är ju dessutom skattefritt.

Sedan ska man även komma ihåg att det är tuffa tider och inte alls lika svårt för arbetsgivarna att hitta bra folk att anställa som det var för ett år sedan eller mer.
Nja, en del av traktamentet är skattefritt, inte hela.

Nja, en del av traktamentet är skattefritt, inte hela.

Det finns ju olika.
Men traktamentet är ju till för att man ska betala sina utgifter under resan, och detta brukar vara slut efter en middag, Ska man dessutom betala sitt eget hotell så är det ju helt kört.

Jag jobbar som resande elektriker och har gjort det i ca 1.5år och har ca 35-40t beroende på antal resdagar.
Jag betalar inget för hotell eller mat och tycker ändå knappt att det är värt det.

Lönen de erbjöd var ett skämt! Inte ens ett roligt skämt. Till och med facket avrådde mig från att ta jobbet. :(

Last edited:
Lönen de erbjöd var ett skämt! Inte ens ett roligt skämt. Till och med facket avrådde mig från att ta jobbet. :(

Synd för dej.

Men tyvärr kommer detta bli vanligare och vanligare nu förtiden. Det är nu det börjar vända till arbetsgivarens marknad. Kanske tur för mej som arbetsgivare.:)

Trist. Vad är förresten en informatör? :va

Trist. Vad är förresten en informatör? :va

"Informatör är en yrkesbeteckning för en anställd eller utbildad person, vars uppgift är att analysera, planera, skapa och utvärdera det informationsmaterial som flödar ut ifrån, inom eller genom den organisation informatören är anställd vid.

Informatörens utbildning består vanligen av studier i medie- och kommunikationsvetenskap eller mer praktiskt inriktade utbildningar i medieteknik som idag går att läsa på de flesta universitet och högskolor i Sverige.

Fackligt organiserar förbundet DIK (SACO) och deras intresseorganisation Informatörsfacket de svenska informatörerna."

Go Wiki... Go Wiki.... Go Wiki..:rofl

Synd för dej.

Men tyvärr kommer detta bli vanligare och vanligare nu förtiden. Det är nu det börjar vända till arbetsgivarens marknad. Kanske tur för mej som arbetsgivare.:)

Ja, men man ska ändå kunna få en skälig lön. Detta företaget erbjöd 16 000kr för heltid!! Under kollektivavtalen.

Normalt sett tycker inte jag att man brukar få högre lön på grund av att man har många resedagar. Däremot brukar ju traktamentet vara ganska bra vilket gör väldigt stor skillnad, traktamentet är ju dessutom skattefritt.

Sedan ska man även komma ihåg att det är tuffa tider och inte alls lika svårt för arbetsgivarna att hitta bra folk att anställa som det var för ett år sedan eller mer.

Tjoho, 210kr/dag inom landet, gå ut å ät på kvällen och stålarna är borta.
Traktamentet för utlandsvistelse är däremot hyffsat beroende på vilket land man är i.

Japp det är tuffa tider men det går inte dåligt för alla. Har aldrig haft så mycket att göra som nu och vi söker med ljus och lykta efter kompetent personal.

Jag löneförhandlade idag. :tummenupp
Från och med måndag har jag nytt jobb!!:)

Hehe, värst va bra alla verkar tjäna.

Själv har jag dubbla ingenjörsexamina och ligger ute runt 250 dagar om året. Inte bara i sverige eller europa utan i hela världen, just nu befinner jag mig i mexico.
Varje resa brukar vara mellan 6 och 10 veckor. Lönemässigt så ligger jag på 25K plus traktamente. Brukar kunna bli en del i övertidsersättning också då jag oftast jobbar mellan 70 och 80 timmar i veckan.

då skulle jag om jag vore du se mig om efter andra företag helt enkelt om lönen är viktig.

Jag e ju bara en simpel biokemi ingenjör med 10 års erfarenhet inom forskning och har i förhållande till andra på marknaden en median lön.:tummenupp

men jag klagar dock inte..jag styr över min egen tid ( hemmakontor ) och kan styra upp 99% själv av mina jobb.
det är mer värt än lönen tycker jag.

Ja, men man ska ändå kunna få en skälig lön. Detta företaget erbjöd 16 000kr för heltid!! Under kollektivavtalen.

Självklart. För mej är 16k i månaden ett skämt. Men för någon annan kanske en hyffsad start i arbetslivet. Dom kanske söker underkvalificerade personer. Inte över som vill ha mycket i lön förmåner mm.
I tuffare tider så kommer alltid någon ta detta jobb. Någon som är desperat, utan jobb påväg att förlora A-kassa mm. Nu med hårdare krav för sjukersättning, A kassa och arbetsförmedlingen så kommer lönerna sjunka. Inte för den som har ett jobb och sköter det. Men för den som sitter utan och har svårt att få nytt. Och att företag går i konken(ja stora också) gör att det även kommer ut bra folk som arbetssökande. Vid tillräckligt dåliga tider blir dessa också tvingade att ta "skit jobb" och lönerna för bra folk sjunker dom med.

Bättre lycka nästa gång!

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back