Lön för resande jobb?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Vad är en OK lön för en tjänst som innebär att man kanske är borta från familjen måndag morgon till torsdag kväll? Fredagen arbetar man på hemorten.
Tjänsten är som typ informatör.

:va

Jag har svårt att se någon lön eller något jobb som kan göra det värt att vara borta från sin familj så mycket. Men det kanske är drömjobbet?

Med 4 kidz låter det inte ens som ett alternativ.....om det är 3 nätter varje vecka....

Men mellan >35 och 60...beroende på branch och hur övriga "ersättningar" ser ut...bil, traktamente, ev extra semester mm, mm

Om medianlönen för yrket är 25' så är det väl inte så troligt att de släpper 35-60'? :va

Att TS vill ha extra betalt för att hon offrar familjeliv är väl naturligt och får hon det är det bara att gratulera men arbetsgivaren lär förmodligen anse att de redan betalar t ex traktamente och reseersättning för själva resandet och att grundlönen inte ska påverkas. Det är väl TS val om hon vill ha jobbet i den livssituation hon befinner sig i, annars kanske en annan kandidat passar bättre.

Om medianlönen för yrket är 25' så är det väl inte så troligt att de släpper 35-60'? :va

Att TS vill ha extra betalt för att hon offrar familjeliv är väl naturligt och får hon det är det bara att gratulera men arbetsgivaren lär förmodligen anse att de redan betalar t ex traktamente och reseersättning för själva resandet och att grundlönen inte ska påverkas. Det är väl TS val om hon vill ha jobbet i den livssituation hon befinner sig i, annars kanske en annan kandidat passar bättre.

Klart det är troligt om hon som kandidat är väldigt intressant, erfarenhet, rekommendationer mm är ju mycket värt i en ersättningsdiskusion.

Om hon var 22år så hade det ju kanske gått för 25´000:- men med 4 kidz i bagaget lär det ju vara bättre betalt för att ens vara aktuellt.
MEN det är värderingar...som inte åligger mig att ta beslut om utan som du säger....hennes val.

Undrar om svaren varit likadana om det varit en man som skulle vara borta tre nätter i veckan..? :rolleyes:

Självklart är det inte det optimala att vara borta från familjen, men i dagsläget vimlar det inte precis med jobb och tyvärr får man göra vissa justeringar. Dessutom är det inte för resten av livet utan det handlar om 5 månader i dagsläget.

Last edited:
Ja, jag vet inte vilka kvalifikationer som behövs för det jobbet, men som en jämförelse.
Ingenjör med inriktning på industriella styrsystem, 2-3 dar borta /vecka + ca 6 veckor utanför landet/år så ligger månadslönen på 35-40kkr.
Naturligtvis ingår tjänstebil, om man nu ser det som en förmån, det är ju inte direkt en gratis bil:gnissla

jag reser ganska ofta och har europa som arbetsfält..har ca 2-3 övernattningar/v ( dock inte alla veckor ) och ligger på 49k plus 40 d sem och en hel del andra förmåner utöver det.

Givetvis tjänstebil och allt sådant

Hehe, värst va bra alla verkar tjäna.

Själv har jag dubbla ingenjörsexamina och ligger ute runt 250 dagar om året. Inte bara i sverige eller europa utan i hela världen, just nu befinner jag mig i mexico.
Varje resa brukar vara mellan 6 och 10 veckor. Lönemässigt så ligger jag på 25K plus traktamente. Brukar kunna bli en del i övertidsersättning också då jag oftast jobbar mellan 70 och 80 timmar i veckan.

Pendlar varje dag långa resor och jag har aldrig kunnat haft långa resor och onärvaro från hemmet som argument i en löneförhandling då detta är mitt egna val (hade arbetsgivaren däremot begärt att jag skulle börja jobba i andra städer än det vi kom överens om från början så hade säkert detta tagit med men om detta låter jag vara osagt då jag inte har varit i den situationen). Jag får lön för utfört arbete och resor drog jag av på deklerationen (detta var i början av min yrkeskarriär och jag var som nyss fyllda 20 nöjd med att ha en fast tjänst utan studielån).

När jag efter några års yrkeserfarenhet inte var nöjd bytte jag helt enkelt arbetsgivare, fick 40% mer i lön, full ersättning för resor, bonus och andra förmåner. Pendlar fortfarande till Götet och stormtrivs, är utvilad och glad när jag kommer hem.

Last edited:
Måste göra ett tillägg verkar det som:
Jag vill inte ha EXTRA för att jag är borta. Vill veta vad en vanlig lön kan ligga på. Om jag nu får tjänsten (varit på tredje intervjun, samt träffat VD:n), vill jag veta vad som är rimligt och OK, vid en eventuell löneförhandling.
Håll tummarna för mig. Får troligen besked idag eller imorgon....*nervös*

Tack till er som svarat! :)

Du lär väl få trakt, övrig "extrabetalning" får du nog förhandla dig till. Jag reser själv varje vecka. Sen beror det ju på om det är sk fri förläggning av arbetstiden eller inte.

Måste göra ett tillägg verkar det som:
Jag vill inte ha EXTRA för att jag är borta. Vill veta vad en vanlig lön kan ligga på. Om jag nu får tjänsten (varit på tredje intervjun, samt träffat VD:n), vill jag veta vad som är rimligt och OK, vid en eventuell löneförhandling.
Håll tummarna för mig. Får troligen besked idag eller imorgon....*nervös*

Tack till er som svarat! :)

I en ansökan brukar det finnas någon facklig representat att kontakta, brukar kunna ge bra information vad grundlön etc ligger på.

Lycka till :tummenupp

Edit Tre intervjuer utan att veta om man får jobbet om jag fattat det rätt , jösses. De "värsta" jag har varit på var en anställningsintervju som varade i tre timmar inklusive löneförhandling och påskrivande av kontrakt samma dag.

Last edited:
Informatör utan säljande funktion (beror lite på utbildningsnivå) borde vara mellan 25-30. Lite högre om du har lång erfarenhet och stort ansvar i tjänsten...

Pendlar varje dag långa resor och jag har aldrig kunnat haft långa resor och onärvaro från hemmet som argument i en löneförhandling då detta är mitt egna val (hade arbetsgivaren däremot begärt att jag skulle börja jobba i andra städer än det vi kom överens om från början så hade säkert detta tagit med men om detta låter jag vara osagt då jag inte har varit i den situationen). Jag får lön för utfört arbete och resor drog jag av på deklerationen (detta var i början av min yrkeskarriär och jag var som nyss fyllda 20 nöjd med att ha en fast tjänst utan studielån).

När jag efter några års yrkeserfarenhet inte var nöjd bytte jag helt enkelt arbetsgivare, fick 40% mer i lön, full ersättning för resor, bonus och andra förmåner. Pendlar fortfarande till Götet och stormtrivs, är utvilad och glad när jag kommer hem.

Att du har långa dagliga resor till/från jobbet är ju inget som berör arbetsgivaren över huvud taget, det är som du säger ett eget val.

Grattis till bytet.

Hehe, värst va bra alla verkar tjäna.

Själv har jag dubbla ingenjörsexamina och ligger ute runt 250 dagar om året. Inte bara i sverige eller europa utan i hela världen, just nu befinner jag mig i mexico.
Varje resa brukar vara mellan 6 och 10 veckor. Lönemässigt så ligger jag på 25K plus traktamente. Brukar kunna bli en del i övertidsersättning också då jag oftast jobbar mellan 70 och 80 timmar i veckan.

Jag tror att det är dags att du hör dig för på marknaden, har du lite erfarenhet så bör det inte vara några problem att byta jobb, eller att använda det för att trycka upp lönen lite.
Nu vet jag ju inte exakt vilken bransch du är verksam i men dte öåter som att 35k är ett minimum (att du reser i världen tyder ju på att du dels har ett visst ansvar men även på att du har en kompetens som är ganska unik)
25K har ju i stort sätt vilken skitig industriarbetare som helst!

Normalt sett tycker inte jag att man brukar få högre lön på grund av att man har många resedagar. Däremot brukar ju traktamentet vara ganska bra vilket gör väldigt stor skillnad, traktamentet är ju dessutom skattefritt.

Sedan ska man även komma ihåg att det är tuffa tider och inte alls lika svårt för arbetsgivarna att hitta bra folk att anställa som det var för ett år sedan eller mer.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back