Kaffetråden

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Jag tillagar mitt kaffe i en Don Pedro.

Kör med Gevalia Ebony, har en stark smak utan att bli beskt. Är ingen stor kaffedrickare utan tar en kopp när jag har beök som kräfva denna dryck.

Men Don Pedron är fräck, det är lika spännande varje gång att se hur vattnet förflyttar sig upp och ner. :-) Man slipper perkulatorsumpen längst ned i koppen också.

Bifogat

• DonPedro.jpg
    DonPedro.jpg
    140.7 KB · Visningar: 61
Last edited:
Nespresso is the shit! Seriöst alltså, det är fanimej det bästa som uppfunnits sedan skivat bröd! Maskinen köpte jag extremt billigt på Duka 1099:- (kampanj - fick 400:- tillbaka efter man skickat in streckkoden tlll Nespresso).

Småtrög som jag är hade jag inte fattat att det faktiskt var kaffe i kapslarna och inte något slags koncentrat som jag hade inbillat mig men efter att ha testat maskinen hemma hos en polare var jag såld!

Mycket möjligt att det går att göra 3% godare med kvarn och stamp och ångrör och 50 olika bönor men för min del är det inte värt allt det pillandet. Har fru att pilla på om behovet infinner sig.

Nackdelen är väl möjligen priset på kapslarna .. 3 spänn styck (+moms och frakt) suger faktiskt. Går ju att mecka ihop egna kapslar men då är man ju tillbaka där igen med allt pillandet.

Dricks det inget kaffe längre? Lite nya tips såhär i vintermörkret skulle inte skada...

Löfbergs Lila Monsoon Malabar får man jäkligt gott kaffe med. Ett plus att man kan hitta det i vanliga matbutiker.

gillar inte kaffe, beskare jevligare sörja får man leta efter:zpy

Last edited:
jag är iallafall inte så trasig att jag tvingar i mig något som är äckligt från början så pass länge att jag vänjer mig och sedermera kan börja intala mig att jag faktiskt gillar päcklet:7peta :hihi

:krama

Ungefär så tycker jag om sprit....

F.ö. undrar jag om nån sett hela bönor från Gevalia? Jag hittar då inga i mina butiker. Mailade just Gevalia och frågade om dom medvetet stänger ute en växande skara kaffedrickare, eller om det bara är dåligt kaffesortiment i dom butiker jag besöker. Fast det märkliga är att det finns massor med hela bönor, men inte från just Gevalia bara.
Ska bli kul att höra vad dom svarar.

Du ska naturligtvis dricka Monsun Malibar, som du maler själv och brygger i en bistrobryggare med kokande vatten, och låta det dra minst fem minuter:brinnerup

Kör med random pulverkaffe. Vill jag lyxa till det så blir det kokkaffe, just nu Arvid Nordquist Classic mellanrost.

Till alla som är på jakte efter den perfekta koppen latte.
Besök Non Solo Bar på Odengatan 40!
PERFEKT kaffe varje gång! Har provat kaffet på många många ställen i stan, men inte hittat nån som gör det så bra som detta ställe.
Perfekt smak: rund med tungd och perfekt temperatur, runt 63 grader och mjölken är krämig och fluffig.
Derad foccacia är dessutom underbar...
Dessutom är det ett ganska anspråkslöst hak, rent från massa trendkänsliga inredningsdetaljer och kör det bara enkelt. Trevlig personal och en avslappnad soft attityd. Många stammisar. :tummenupp

Edit: Sosta på Sveavägen gör också bra kaffe, men det är så stresssigt och trångt där inne att man inte kan slappna av riktigt.
Passar bättre att ta en latte to-go där.

PERFEKT kaffe varje gång! Har provat kaffet på många många ställen i stan, men inte hittat nån som gör det så bra som detta ställe.
Perfekt smak: rund med tungd och perfekt temperatur, runt 63 grader och mjölken är krämig och fluffig.
Dessutom är det ett ganska anspråkslöst hak, rent från massa trendkänsliga inredningsdetaljer och kör det bara enkelt. Trevlig personal och en avslappnad soft attityd. Många stammisar. :tummenupp

Edit: Sosta på Sveavägen gör också bra kaffe, men det är så stresssigt och trångt där inne att man inte kan slappna av riktigt.

Jag ska genast sätta mig i bilen och åka till Fjollträsk för att dricka kaffe! ;)

gillar inte kaffe, beskare jevligare sörja får man leta efter:zpy

Äh, du är bara avundsjuk för att du inte har en tråd uppkallad efter dig :pannkyss

Vanligt bryggkaffe eller kokkaffe är klart godast, drick självklart svart, ingen lattesmörja eller liknande. :tummenupp

Vet du om dom har "Illy" bönan/kaffet där om man skulle vilja ha en Espresso

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...