Sporthojskurser, erfarenheter mm

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ni som har gått någon av SMC:s sporthojskurser... vad är era omdömen?

Själv har jag anmält mig till SHK på Gelleråsen i maj, och ser fram mot detta!

det är nog det bästa jag nånsin gjort på hoj. man lär sig otroligt mycket!

Passar kurserna även för oss som inte kör "riktig" sporthoj, typ Hornet?

/Jocce

Passar kurserna även för oss som inte kör "riktig" sporthoj, typ Hornet?

/Jocce

Ja, de borde inte vara några problem tror jag, körde på Sviestad i sommras på min första bandag, en SHK via SMC. Det var en kille som körde en ER-5 och hade inga problem (nämner inga namn :P). Det är olika "hastighetsgrupper".

Det var det roligaste jag gjort på riktigt länge och det var sjukt nyttigt. Man fick bort fegränderna på däcken också, bara en sån sak :banana .

Ska ni åka långt och de finns möjlighet att köra två dagar skulle jag rekommendera det. Jag sov över på hotell och körde andra dagen också. Grymt skoj!

Ja, de borde inte vara några problem tror jag, körde på Sviestad i sommras på min första bandag, en SHK via SMC. Det var en kille som körde en ER-5 och hade inga problem (nämner inga namn :P). Det är olika "hastighetsgrupper".

Det var det roligaste jag gjort på riktigt länge och det var sjukt nyttigt. Man fick bort fegränderna på däcken också, bara en sån sak :banana .

Ska ni åka långt och de finns möjlighet att köra två dagar skulle jag rekommendera det. Jag sov över på hotell och körde andra dagen också. Grymt skoj!

Låter som det är dags attt boka in en kurs då!

Polarn kör CBR och jag kör Hornet, o tänkte då kan det va najs o köra tillsammans :)

/Jocce

Jadå, de passar utmärkt till oss som inte har en renodlad sporthoj också. Ser fram emot sommaren och min första bankörning.
Ska bli enormt spännande och lära sig hantera hojen på ett bättre vis och låta den gå som den ska göra..

Sporthojskurs!

Efter massor utav år som motorcyklist hamnade jag på en racebana med hoj. Sporthojskurs steg 1 förra året på Falkenberg. Lärorikt, roligt och spännande. Man får bara passa sig så hornen inte blir för vassa. Har bokat in mig på steg 2 i år och det blir då på kinnekulle. Vi är ett glatt gäng gubbar som gillar att KÖRA hoj. CB1100R klubben! Aldrig för sent att få nya erfarenheter och lära sig mera.:tummenupp Toyman

ALLA har nytta av en B&K-kurs eller SH-kurs, man lär sig hantera sin egen hoj på ett sätt som man aldrig har möjlighet till ute på vägen!

Har man väl börjat gå dessa kurser blir det som ett gift och man vill ha mer:tummenupp

...nu e jag väl lite partisk då som instruktör men jag körde ju många år innan som deltagare och gör det fortfarande ibland för att det är så kul:)

Lärde du dig knäskrap då? :)

Är det Race tempo som gäller?

Liten fråga.
Vad menar du med racetempo?
Om du menar med racetemp att du ligger på gränsen av vad du klarar av att köra så är svaret NEJ NEJ NEJ.
På en kurs med oss ska du max ligga på 75-80% av din kapacitet.
Varför då?
För att du ska utvecklas och lära dig något nytt så måste du helt enkelt lägga dig på en nivå där du kan ta till dig och reflektera över vad du gör, varför du hamnade där du hamnade och inte där du ville hamna... osv...
Om du ligger och kör på 100% så är din hjärna fullt upptagen med att överleva. Det finns ingen kapacitet alls till att reflektera över vad som hände och varför.

finns platser på Kinnekulle 1 o 2 Maj.
Boende finns att hyra på vandrarhem eller på Lundsbrunn.

Någon som varit på och kan berätta hur dagen är upplagd, ungefär vad den kostar samt hur mkt teori/praktik det är på detta x-timmarspass?
Ta gärna och beskriv flera olika kurser om du varit på flera olika

Efter massor utav år som motorcyklist hamnade jag på en racebana med hoj. Sporthojskurs steg 1 förra året på Falkenberg. Lärorikt, roligt och spännande. Man får bara passa sig så hornen inte blir för vassa. Har bokat in mig på steg 2 i år och det blir då på kinnekulle. Vi är ett glatt gäng gubbar som gillar att KÖRA hoj. CB1100R klubben! Aldrig för sent att få nya erfarenheter och lära sig mera.:tummenupp Toyman

Var också där den dagen. Var lite skoj när era "dussinhojar" stod uppradade snyggt i bandepån :tummenupp

Grymt kul med SHK för övrigt. Slöare hoj innebär bli omkörd på rakorna, och att visa framtassarna vid broms och kurvtagning :yoparty

finns platser på Kinnekulle 1 o 2 Maj.
Boende finns att hyra på vandrarhem eller på Lundsbrunn.

Låter som det är dags attt boka in en kurs då!

Polarn kör CBR och jag kör Hornet, o tänkte då kan det va najs o köra tillsammans :)

/Jocce
Du ser Jocce, bara att boka in 1 & 2 maj :D

Tror Daniel skulle boka upp sig då, skulle vara kul att ses. Kanske ska börja övertala Kleiv att börja köra igen :D

Jag körde steg 1 förra året, sjukt kul bland det bästa jag har gjort! Har bokat gelleråsen den 31 maj och ska minst köra 2-3 dagar till under sommaren!

Någon som varit på och kan berätta hur dagen är upplagd, ungefär vad den kostar samt hur mkt teori/praktik det är på detta x-timmarspass?
Ta gärna och beskriv flera olika kurser om du varit på flera olika
Det bästa är att gå in på detaljerad beskrivning av kurserna på SMCs sida där man anmäler sig, där står det hur dan är upplagd.

Här finns lite info om en kurs på Kinnekulle http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3209

Man brukar börja med inskrivning, besiktning av mc och lite genomgång sen börjar man med ett pass där man får lära sig gå ut och in i depå + "fri" körning

Normalt så kör man 15 eller 20 minuters pass, beror lite på temperatur, antal deltagare, vilken bana man kör mm.

Antingen har man 3 eller 4 grupper som delas upp i olika hastigheter och inom hastighetsgrupperna kör man de olika stegen samtidigt.

Körpasset börjas med 2 st uppvärmningsvarv där man öven gör lite olika övningar, t ex kör fel spår mm. Under dessa varv är det omkörningsförbud, ibland väljer man att köra fler såna varv ifall övningarna kräver det.

Efter uppvärmnngen så kör man i egen hastighet och fortsätter öva.

När körpasset är slut går man in i depå och har genomgång av körpass + teori.

Efter teorin brukar man hinna slappa en liten stund innan det är dags för att samlas och gå genom nästa pass övningar sen åker man ut igen.

Upplägger skiljer lite från kurs till kurs men detta är ungefär hur det brukar se ut.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage