Är det fel med EL vattenpump

men jag har ju ingen generator....

Jag blev mest nyfiken
hitta en kille i Australien som hade bytt sin mekaniska pump mot en el.

Är han ifrån AU använder han garanterat denna vad jag förstått är den alldra vanligaste pumpen.

Vi har precis tagit bort vår impeller och skall ersätta pumpen med en elektrisk. Ringde och hörde pris på denna men den kostade 2000kr:3freak + 2000kr om man vill ha någon form av styrning.
http://www.daviescraig.com.au/main/display.asp?pid=27

Vi måste lyckas argumentera för att byte emot den mekaniska:
#Kaviterar vid höga varv med höga pumpförluster
#En bra styrning skulle minimera förluster
#Generatorn drar ändå en grundström som brinner upp i laddregulatorn? (vi har inget annat elektriskt inkopplat än tändning)

Pumpen drar 1.3A och pumpar 15L/min

Last edited:
jag har funderat på elpump, har dock inte hittat någon bra ännu..
Är det någon som hittat??

När jag var ung och Hva:s motorer var luftkylda..-83 asså. då fanns det nån som gjorde en egen mantlad cylle för vattenkylning. De använde sig av en pump som man har till dricksvatten i husvagnar..Detta projekt fanns i en artikelserie i "Allt om mc" har jag för mig. Hva:n hade ju ingen generator så de hade batteri som de fick sätta på laddning vid varje race :tummenupp

Den här kylvattencirkulationspumpen drar bara 11 watt och pumpar 26 liter/minut. Den tillverkas av Johnson och säljs i många båttillbehörsaffärer som tex Byggplast, Hjertmans osv. Jag har själv använt mig av den till en gammal veteranfordmotor jag konvererade till sötvattenskylning i en veteranbåt.

http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=8906

Den här kylvattencirkulationspumpen drar bara 11 watt och pumpar 26 liter/minut. Den tillverkas av Johnson och säljs i många båttillbehörsaffärer som tex Byggplast, Hjertmans osv. Jag har själv använt mig av den till en gammal veteranfordmotor jag konvererade till sötvattenskylning i en veteranbåt.

http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=8906

Någon pumpkurva på den vore ju fint då. Vad pumpar den vid 1.5 bars tryck tex för det är väll ungefär då locket börjar släppa efter.

Där får du iaf ingen fördel då regulatorn inte eldar upp allt då regleringen kortsluter generatorn så den inte levererar nån ström.

Det var ju inte bra.

Men regulatorn blir då varv ändå, de är ju energi:rolleyes:

Last edited:
Någon pumpkurva på den vore ju fint då. Vad pumpar den vid 1.5 bars tryck tex för det är väll ungefär då locket börjar släppa efter.

Det var ju inte bra.

Men regulatorn blir då varv ändå, de är ju energi:rolleyes:

Hur högt tryck det är i systemet bryr sig ju inte pumpen om. 1.5 bar låter dessutom högt i ett kylsystem.

Det är Johnson Pump som tillverkar dessa pumpar. Sitter bla i Martec färskvattenkylninger. Googla så hittar du säkert en pumpkurva, annars fråga Martec vid Pampas här i Sthlm, de är agent för Johnson Pump i Sverige.

Någon pumpkurva på den vore ju fint då. Vad pumpar den vid 1.5 bars tryck tex för det är väll ungefär då locket börjar släppa
:rolleyes:

Spelar ingen roll vilket tryck du har i systemet. 0,5 bar eller 200 bar.
Däremot skillnaden på tryck in i pumpen och efter pumpen. Mao tryckfallet du har i kylsystemet.

Mats

Spelar ingen roll vilket tryck du har i systemet. 0,5 bar eller 200 bar.
Däremot skillnaden på tryck in i pumpen och efter pumpen. Mao tryckfallet du har i kylsystemet.

Mats

Okey. Jag tänkte på en sån kurva som visas nedan.

Har haft hydraullabb idag och de är allt lite rörigt med flöden och tryck i skallen.

Jörgen:
Tack, jo det finner jag nog om ja letar lite:)

Bifogat

• ebp_graph_1.jpg
    ebp_graph_1.jpg
    26.1 KB · Visningar: 41
Här är ett exempel...

DaviesCraig pump+styrning som ser till att vattnet alltid ligger på önskad temp.

/Lasse

Bifogat

• vattenpump.jpg
    vattenpump.jpg
    16.5 KB · Visningar: 91
  • vattenpump2.jpg
    vattenpump2.jpg
    12.9 KB · Visningar: 93
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten