Polisen sköt ihjäl mentalsjuk man.

• Thread starter Thread starter Tommy.exe
  • Start date Start date
De gjorde samma misstag i Norrköping när de skulle gripa en psykpatient. Istället för att skicka uniformerad polis skickar de två civilklädda poliser som blev skjutna varav en dog. Hade de gått in med en uniformerad styrka, så hade troligtvis utgången blivit en helt annan. Oddsen hade iallafall blivit till polisens fördel.

Om du menar händelsen i Nyköping härom året så var de 2 civilklädda poliserna inte där för att gripa mannen utan för att spana, annan polispersonal var avsatt för att gripa honom. Dessvärre gick det fel i ett tidigt skede och en polis blev skjuten till döds och en annan skottskadad lite senare.

En skyddsväst skyddar bål och bröstkorg mot kulor, och i viss mån våld, men resten av kroppen är ganska oskyddad likväl.

Förvånande nog så skyddar den svenska polisens skyddsväst i huvudsak bröstkorgen, även bålen är i stort sett oskyddad.

Last edited:
Ta inte illa upp, men det är lite småkul ändå att en krogvakt ska försöka läxa upp Piketens metoder...

Kan bara hålla med.

Vidare har väl alla med någon form av självskydds- och/eller ASP-utbildning lärt sig att det är vansinnigt dåliga odds mot en knivbeväpnad man?

Piketen är, efter Nationella Insatsstyrkan, Polisens spjutspets vad gäller ingripande mot farlig person.
Jag har haft förmånen att få se dem arbeta, och jag hyser största möjliga tilltro till dem. Extremt duktiga yrkesmän.

Hur som helst är det alltid tragiskt när ett liv slocknar.

Kan bara hålla med.

Hur man än vrider och vänder på det så är det spekulationer.
Ingen här vet ju vad som föregick piketpolisernas beslut att gå in.

Det enda vi vet är att psykvårdens lek med liv återigen misslyckats...
Som tur var råkade ingen "oskyldig" hamna i kläm denna gång (tänk "Åkeshovsmannen").
På vilket sätt skulle det vara ett misslyckande för psykiatrin att en polis skjuter ihjäl en person?:confused:
Å på vilket sätt "leker" vi med liv?

Det är lite synd att alla dem som är kompetenta att förstå sig på eller bryr sig om människor valt att jobba med IT eller ekonomi för tydligen jobbar dem inte inom vården.

Bonny, det är inget angrepp mot dig eller dina kolleger.

Denna man, liksom Åkeshovsmannen som jag tog upp tidigare, är ju exempel på människor som ska vara inlåsta och få vård - inte vistas ute bland allmänheten.

Faktum är ju att psykvården idag inte har resurser för att ta hand om de som behöver hjälp. Enligt grannarna till den nu skjutne mannen har ju polisen LPTat honom ett flertal tidigare ggr - ändå är han ute och springer...

Men som sagt - ta inte åt Dig och de dina.
Jag förlitar mig till fullo på att ni jobbar arslet av er!

Jag har en stark känsla att de poliser som söker sig till piketen vill ha lite "action" och är säkerligen hårdare än den genomsnittlige polismannen. Men bara för det så måste de väl få någon sorts ledarutbildning, någon måste ju basa över dessa poliser också? Jag beskyller inte de två polismän som sköt utan deras bas som ska se till att allt rullar på smidigt. Precis som när Ericsson går dåligt så är det inte arbetarnas fel utan ledningen.
Som någon sade, det finns tårgas. Det finns även elchockspistoler. Det finns batonger. Men framför allt så finns det ju folk som kan samtala med mannen. Vi kan ju för fan skjuta bedövningspilar på en förrymd gorilla, funkar det inte på en psyksjuk man också?
En bra polis kan skjuta en person i benet och en bra polis försätter sig inte i en trängd situation. Sopor helt enkelt, känns som att jag kan säga det utan att varit på plats.

Nidbild, Dee_cati, det där är en nidbild.
Killarna på Piketen är lugna, harmoniska konstaplar som inte behöver hävda sig för fem öre. Den allmänna bilden kommer ju ifrån 80-talet, baseballigan och gamla polisfilmer.

Be en kompis ställa sig.. tja.. sju meter framför dig, och sen rusa allt vad han orkar emot dig. Kolla hur lång tid du har på dig att:
- analysera situationen
- fatta beslut
- agera

Att prata om att skjuta i benet i en sådan situation...
Har man gjort värnplikten så vet man vad det handlar om - tänk dig då att det är en pistol du hanterar, istället för en AK.

Jaja, jag tänker inte engagera mig speciellt mycket.
Nöjer mig med att konstatera att om inte "polisens elit" fixar situationen så lär inte någon bakom en datorskärm göra det :-)

Nöjer mig med att konstatera att om inte "polisens elit" fixar situationen så lär inte någon bakom en datorskärm göra det :-)
Grejen som jag och flera andra känner är väl det att eftersom de bara gick in och sköt ner killen så hade nog de flesta på det här forumet kunnat göra det minst lika bra. De här fantastiska supersoldaterna med sitt skarpa sinne och kattliknande reflexer borde kunnat göra det bättre än så här.

Jag tror att en orsak till alla dessa dödskjutning, av personer som just bara förskansat sig i hemmet och inte utgör ngt akut hot, beror på att det blir en stor press på den som leder operationen. Inom polisen premieras dådkraft och handling, eld och rörelse. Bättre att förekomma än förekommas osv

Att däremot lugnt sänka stressnivån, betrakta läget och kanske då komma fram till att avvakta så länge inget händer, anses ofta vekt och föresvävar nog därför inte ens den som är satt att leda operationen. I radion anmäler sig tillströmmande enheter succesivt till den ofta unga kanhända karriärlystna person som har tilldelats befälet på plats, allt fler poliser väntar på order i radion, osv osv.

Det ligger i luften en logisk förväntning på offensiv taktik. En hotbild som inte finns tornar upp sig. Till slut handlar det om vem som vågar gå in i huset och inte är en mes.

Men ibland tror jag att det är fel. Det kan vara en bra approach att vara offensiv när man vill förhindra två stridslystna huligangäng som gör allt för att mötas och slåss i stan en natt. Eller att stoppa en demonstration som övergått i huliganism. Men i fall som ovan tror jag att det oftast istället triggar just det man förhoppningsvis vill undvika.

Last edited:
... så lär inte någon bakom en datorskärm göra det :-)

Jag tycker det är konstigt att personer bakom en ddatorskärm faktiskt verkar ha analyserat situationen och kommit fram till att det hade varit fan så mycket bättre att kasta in ett par tårgasgranater och väntat en stund. Oavsett vad du kommer fram till så hade det varit bättre än att storma dörren och skjuta honom.
Nu låter det nästan som att jag bryr mig, en idiot mer eller mindre kvittar om du frågar mig men jag gjorde mitt inlägg bara för att jag ville säga vad jag tyckte om polisens beteende.
Och nidbild? Jovisst serru... Ungefär som att påstå att bombgruppen i de gröna bilarna är akademiker som tröttnade på att vända papper och vill hjälpa sina medmänniskor istället :3freak

Edit/ Tillägger att om jag skulle vara polis så skulle jag nog också vilja vara bland de stora pojkarna i piketen, det är antagligen både mer "action" och roligare än att vara trafikare.

Nidbild, Dee_cati, det där är en nidbild.
Killarna på Piketen är lugna, harmoniska konstaplar som inte behöver hävda sig för fem öre. Den allmänna bilden kommer ju ifrån 80-talet, baseballigan och gamla polisfilmer.

Be en kompis ställa sig.. tja.. sju meter framför dig, och sen rusa allt vad han orkar emot dig. Kolla hur lång tid du har på dig att:
- analysera situationen
- fatta beslut
- agera

Att prata om att skjuta i benet i en sådan situation...
Har man gjort värnplikten så vet man vad det handlar om - tänk dig då att det är en pistol du hanterar, istället för en AK.

Vad jag hörde på radion så sköt de just i benet och tyvärr i bålen också. Problemet är ju att polisen använder ammunition som trasar sönder och stannar i kroppen då man inte vill att kulan ska gå genom och träffa oskyldiga.

Jag tror att en orsak till alla dessa dödskjutning, av personer som just bara förskansat sig i hemmet och inte utgör ngt akut hot, beror på att det blir en stor press på den som leder operationen. Inom polisen premieras dådkraft och handling, eld och rörelse. Bättre att förekomma än förekommas osv

Att däremot lugnt sänka stressnivån, betrakta läget och kanske då komma fram till att avvakta så länge inget händer, anses ofta vekt och föresvävar nog därför inte ens den som är satt att leda operationen. I radion anmäler sig tillströmmande enheter succesivt till den ofta unga kanhända karriärslystna person som har befälet på plats, allt fler väntar på order i radion, osv osv.

Det ligger i luften en logisk förväntning på offensiv taktik. En hotbild som inte finns tornar upp sig. Men ibland tror jag att det är fel. Det kan vara bra när två stridslystna huligangäng gör allt för att mötas och slåss i stan en natt. Men i fall som ovan tror jag att det oftast istället triggar just det man vill undvika.

vet ju såklart inte vad som hänt, men 1 eller 2 personer, ev. kopplat in någon fler, kunde ju ha snackat med han i timmar på telefon, hade ju blivit bra mycket billigare och mindre stress för de inblandade, så länge han var i telefon visste de ju var han var, men som sagt vet ju inte vad som hände på vägen.

Och nidbild? Jovisst serru... Ungefär som att påstå att bombgruppen i de gröna bilarna är akademiker som tröttnade på att vända papper och vill hjälpa sina medmänniskor istället :3freak

.

Höhö, är du thrillseeker så blir du nog inte långvarig i vare sig bombgruppen eller piketen... Ditt "ungefär" kan nog stämma ganska bra faktiskt. Det stämmer åtminstone bra på oss fallskärmshoppare där "snittet" är just akademiker/pappersvändare.

Med tanke på vad som hände i Belgien nyligen så tror jag att polisen var ganska intresserade av att avsluta detta ärende innan han kunde smita undan och hitta på något liknande här.

Skriv att det var en svartskalle så hade vissa här inte ens tänkt i de banor som tråden börjar gå emot.
Själv tycker jag att kan inte vården ta hand om han så får nån annan helt enkelt göra det, för inte kan han gå runt lös och ställa till det rejält som vissa andra psykiskt sjuka personer lyckats med pågrund av för lite resurser inom den vården.

Skriv att det var en svartskalle så hade vissa här inte ens tänkt i de banor som tråden börjar gå emot.

Där tror jag du har fel.

Polisen behöver göra sig av med tjänstevapnet, vapen skall endast fås ut på order av polischef (precis som i England).

Det polisen däremot ska inneha är elpistoler, dödligt i mycket få fall och det finns inte många som kan stå emot en sådan.

Den här situationen hade till exempel kunnat lösas med just en elpistol. Redan innan mannen börjat springa emot dom skjuter man honom med elpistolen och får ner honom på marken, rätt simpelt faktiskt.

Att däremot lugnt sänka stressnivån, betrakta läget och kanske då komma fram till att avvakta så länge inget händer, anses ofta vekt och föresvävar nog därför inte ens den som är satt att leda operationen. I radion anmäler sig tillströmmande enheter succesivt till den ofta unga kanhända karriärlystna person som har tilldelats befälet på plats, allt fler poliser väntar på order i radion, osv osv.

Det ligger i luften en logisk förväntning på offensiv taktik. En hotbild som inte finns tornar upp sig. Till slut handlar det om vem som vågar gå in i huset och inte är en mes.

Men ibland tror jag att det är fel. Det kan vara en bra approach att vara offensiv när man vill förhindra två stridslystna huligangäng som gör allt för att mötas och slåss i stan en natt. Eller att stoppa en demonstration som övergått i huliganism. Men i fall som ovan tror jag att det oftast istället triggar just det man förhoppningsvis vill undvika.

Du har helt rätt, om du har rätt. :näsblod
Varför tror du att det går/gått till så där?
Inte för att jag inte tror det men jag har ingen som helst aning heller.

Själv tycker jag att kan inte vården ta hand om han så får nån annan helt enkelt göra det, för inte kan han gå runt lös och ställa till det rejält som vissa andra psykiskt sjuka personer lyckats med pågrund av för lite resurser inom den vården.

Du klär inte i rakat men tatueringen var rätt snygg!

Last edited:
Har inte svenska polisen några häftiga granater i sin arsenal?

Rök/chock/tårgas?

Ta bara en sånhär enkel rökpryl som ryssarna leker med här på yt klippet, kan inte vara så värst trevligt att stanna kvar i den där röken.

[YOUTUBE-ID]QJzK9OgkA3o&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Swatstyle, gapa skrik slå sönder fönster kasta granater :tummenupp
Det är ju skurkarna som skall vara rädda och inte tvärtom.
[YOUTUBE-ID]mLhLUqYvnXI&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Du har helt rätt, om du har rätt. :näsblod
Varför tror du att det går/gått till så där?
Inte för att jag inte tror det men jag har ingen som helst aning heller.

Felrekryterade ledare och dåligt ledarskap, man tar inte lärdom av sina tidigare misstag när man utformar taktik och rutiner.

Men det finns ju en massa saker som svenska polisen gör bra också!
Men i fall som ovan har jag länge tyckt mig se detta gemensamma drag: att polisen i sin vilja att snabbt ta kontroll över en icke överhängande situation, omedvetet blir så konfliktorienterad och prestigefull att man till slut själv utlöser det man skulle förhindra.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...