Nytt pass - väntetid?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Nu är det så att mitt svenska pass går ut i juni och jag vill ha ett nytt. Alternativen verkar vara att inställa sig vid ett konsulat här, men det är ju inte nästgårds direkt... :gnissla

Den goda nyheten är att jag tänkte pallra mig till Sverige en vecka under våren och enligt polisen så ska man kunna lämna in en ansökan på måndagen och sedan hämta ut ett färdigbakat pass på fredagen samma vecka.

Är detta hittepå eller finns det någon här som faktiskt lyckats med detta konststycke? :confused:

Hur lång tid har det tagit för er?

Jag har lyckats med det. Gjorde det i augusti har jag för mig. Tog precis 5 dagar. Alternativt bara 4. Men räkna med 5, det verkar vara standard.

För att vara på den säkraste sidan kan du ju vara där tidigt på måndag morgon, mer kan du inte göra.

Om du inte hinner få passet kanske din mamma/pappa eller dyl kan få hämta ut det för att sen skicka det till dig (kvittar ju iofs om ditt nuvarande pass redan gått ut :))

Tog fyra dagar när hämtade ut i höstas.

Var kanske ett tag sen för dig, Polisen har det numera automatiserat med maskin (med foto, underskrivt etc). Så teknikens under har gjort det effektivare än förr

Last edited:
5 dagar ska det ta, har aldrig råkat ut för att det tagit längre tid... DOCK så förutsätter det att du hämtar ut det på polisstationen..

Hur är det föresten med pass nu för tiden!? Blev deras "livslängd" ändrad från tio år till fem? och kostar dom numera kring 1000 kr istället för 500 kr!? (har för mig jag läste om nånting sådant för något år sedan att det skulle komma i framtiden)

Som tidigare nämnt i tråden tar det inom en vecka. Om du går in på polisstationen på månag morgon ska det inte vara några problem att få det tills senast fredag.

I det fallet kan du vara eh, lugn. :tungan

Hur är det föresten med pass nu för tiden!? Blev deras "livslängd" ändrad från tio år till fem? och kostar dom numera kring 1000 kr istället för 500 kr!? (har för mig jag läste om nånting sådant för något år sedan att det skulle komma i framtiden)

Skaffade ett nytt i somras. Minns inte exakt vad det kostade, men det var då inte tusen spänn iaf. 4-500 kr ungefär.

SÅja´! Nu äre slutgissat!

Here comes some :fakta

Så söker du pass
Framsida på det nya svenska passet som infördes den 1 oktober 2005. © RPS
Alla som ansöker om pass, även barn och ungdomar under 18 år, måste komma personligen till passexpeditionen.
Ansökningshandlingen skrivs inte i förväg utan det görs maskinellt vid ansökningstillfället. Passet kostar 400 kronor inklusive foto och avgiften betalas vid ansökningstillfället.

Om du har ett gammalt giltigt pass ska det samtidigt lämnas in för makulering men får sedan behållas. Behöver du ditt gamla pass medan du väntar på det nya kan det gamla passet makuleras då det nya hämtas.
Passfoto

Passfoto tas alltid på passexpeditionen i samband med ansökan.
Legitimation

Ta med legitimation vid ansökan. Godkänd legitimation är:

* Giltigt svenskt pass
* Giltigt nationellt id-kort
* Giltigt svenskt körkort
* Svenskt SIS-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet

Om legitimation saknas kan närvarande make/maka, sambo, registrerad partner, förälder, mor- eller farförälder, myndigt barn myndigt syskon, vårdnadshavare, familjehemsförälder eller god man med egen legitimation styrka din identitet.

Även arbetsgivare eller tjänsteman vid en kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden kan styrka identiteten. Kontakta passexpeditionen för närmare upplysningar.

Provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation vid ansökan om pass.
Hämta pass

Passet ska hämtas personligen av passinnehavaren. För ungdom under 18 år hämtas passet av en vårdnadshavare. Den som fyllt 15 år kan själv hämta passet om man har en godkänd legitimation, vårdnadshavare medger detta vid ansökan och det antecknas vid ansökningstillfället.
Ansökan av svensk medborgare som är bosatt utomlands

Ansökan om pass kan göras i Sverige. Eftersom uppgifterna i de register Polisen kontrollerar vid ansökan är begränsade rekommenderas du att kontakta passexpeditionen i förväg för att få besked om vilka handlingar du ska ta med dig.
Personer som ändrat namn eller är bosatta utomlands

En namnändring finns antecknad i Polisens register för pass cirka två dygn efter det att berörd person fått beviset om ändringen. Vänta därför en tid med att ansöka om nytt pass efter namnändring.
Personer som fått svenskt medborgarskap

När en person från annat land erhållit svenskt medborgarskap läggs detta in i folkbokföringsregistret av Skatteverket inom några dagar.

Om man ansöker om pass innan denna information lagts in måste man ha med beslutet från migrationsverket.

För den som kommer från något av de nordiska länderna utfärdar Länsstyrelsen beviset, www.lansstyrelsen.se.

För den som kommer från övriga länder utfärdar Migrationsverket beviset, www.migrationsverket.se.
Hur får jag svenskt medborgarskap?

Ansökan om svenskt medborgarskap görs hos Migrationsverket, den myndighet som prövar och beslutar om svenskt medborgarskap. Migrationsverket ansvarar också för asylärenden. www.migrationsverket.se

Kostnad och leveranstid
Ett vanligt pass eller ett nationellt id-kort kostar 400 kronor och levereras normalt efter cirka fem arbetsdagar.
Kostnad

Passet/id-kortet kostar 400 kronor inklusive foto, oavsett ålder, och man betalar vid ansökningstillfället. Vissa polisstationer tar emot betalkort.

Provisoriskt pass kostar 980 kronor och kan endast sökas på ett fåtal platser.
Leveranstid

Normalt levereras ett pass/id-kort efter cirka fem arbetsdagar. Vid hög belastning kan det ta mer än fem arbetsdagar. Hög belastning kan inträffa under sommarmånaderna.

Pass/id-kort måste alltid sökas och hämtas ut personligen på passexpeditionen. Vårdnadshavare kan hämta ut pass och id-kort för den som är under 18 år. Den som fyllt 15 år kan själv hämta passet eller id-kortet om man har en godkänd legitimation.
Utomlands

Utanför Sverige ansöker du om pass eller nationellt id-kort på en svensk ambassad eller generalkonsulat.

Det kostar mer och tar längre tid att få ett nytt ordinarie pass eller nationellt id-kort utomlands. För mer information, besök www.swedenabroad.se

Källa Pålisen Polisen.se

Du kan få låna mitt annars... :hihi

Ha! :D Jag är lite orolig för att ta mig in i USA igen, så nej tack... :hihi

Beroende på immigrations status så kan de bli lite griniga om passet går ut inom 90 dagar från den dagen man vill in i landet. Hade det inte varit för det så kunde jag lika gärna låta det gå ut efter att jag är tillbaka här...

Hur som helst så låter det ju oväntat effektivt att de kan fixa det på 5 dagar! :tummenupp

Var kanske ett tag sen för dig, Polisen har det numera automatiserat med maskin (med foto, underskrivt etc). Så teknikens under har gjort det effektivare än förr

Jo, börjar närma sig 10 år sedan nu... Låter bra att de effektiviserat lite.

Last edited:
Ha! :D Jag är lite orolig för att ta mig in i USA igen, så nej tack... :hihi

Beroende på immigrations status så kan de bli lite griniga om passet går ut inom 90 dagar från den dagen man vill in i landet. Hade det inte varit för det så kunde jag lika gärna låta det gå ut efter att jag är tillbaka här...

Hur som helst så låter det ju oväntat effektivt att de kan fixa det på 5 dagar! :tummenupp

Bättre å låna mitt Swedie är awtlÅ!

Last edited:
Du kan få pass på bara några minuter :tummenupp

Nackdelen är att det är rosa :arsele

Saxat från Polisen.se:
Provisoriskt pass
Ett provisoriskt pass är ett pass som utfärdas och lämnas ut genast vid ansökan och som gäller för en specifik resa. Dessa pass utfärdas endast på ett fåtal platser i Sverige.
Om du hastigt måste resa och saknar gällande ordinarie pass kan du få ett provisoriskt pass som då gäller för den aktuella resan, längst 7 månader. Avgiften är 980 kronor. Ta med giltig legitimation. Provisoriskt pass utfärdas endast för en resa som är nära förestående.

Du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå.
Provisoriskt pass utfärdas på följande platser:

* Arlanda flygplats
* Göteborg, Stampgatan 34A
* Karlskrona, polishuset
* Karlstad, polishuset
* Landvetter flygplats
* Luleå, polishuset
* Malmö, Drottninggatan 18
* Skavsta flygplats
* Sturup flygplats
* Umeå, polishuset
* Västerås, polishuset

Provisoriskt pass utomlands

I utlandet är det svenska ambassader eller generalkonsulat som utfärdar provisoriskt pass. Detta pass är inte maskinläsbart. Visum krävs för USA-resenärer som inte har maskinläsbart pass.

Kostnaden är större för ett provisoriskt pass utomlands. För mer information, besök www.swedenabroad.se

Provisoriskt pass fungerar inte för mig. Jag behöver det till annat när jag väl är tillbaka i USA.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025