Avtagbar dragkrok Audi S4

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning,
Jag och sambon har en audi s4 från 01, jag tänkte att man skulle ta och montera en avtagbar dragkrok på denna så man slipper toura hojen till bankörningar i sommar.
Ringde och kolla på pris, 8.800:- för en eftermarknads, är det dyrt/billigt/normalt?

Det tyckte jag lät jävligt dyrt. Har du tittat på Mekonomen. Vet inte om jag tittar på rätt modell men 4400 kostar ett avtagbart där.

Det tyckte jag lät jävligt dyrt. Har du tittat på Mekonomen. Vet inte om jag tittar på rätt modell men 4400 kostar ett avtagbart där.
Ja? Och sen tar dom ~4000 för att skruva dit det, och koppla i en kontakt i den befintliga kabelstammen, fullt normalt för att vara en bilfirma! Fast iom att dom kommer att koppla fel första gången så har dom bakat in kostnaden för återbesöket i priset från början :rolleyes:

Ja? Och sen tar dom ~4000 för att skruva dit det, och koppla i en kontakt i den befintliga kabelstammen, fullt normalt för att vara en bilfirma! Fast iom att dom kommer att koppla fel första gången så har dom bakat in kostnaden för återbesöket i priset från början :rolleyes:

Fast nu framgick det inte att han skulle lämna in bilen och få det gjort..

En dragkrok skruvar man dit själv, kopplar in elen, tar med sig tillhörande papper till besiktningen och reggar. Klart!

är det inklusive montering är det normalt men borde gå att fixa en femhundring eller 2 till om du ringer runt.

exkl dyrt. Håller med Jonathan. Dragkrok är vanligtvis inte så svårt att fixa själv så det hade jag personligen inte lämnat bort.

Monterade själv ett drag på en saab 9-3, under 2500 inkl. besiktning.

Har en kompis som monterade drag på sin Audi, köpte avtagbart på skroten och monterade själv. Med besiktningen kom han undan under 2000,-

Är priset du fick inkl montering så är det ju en annan femma. På lite nyare audis ska elen kopplas in framme vid instrumentpanelen, det kan ju vara ett helvete å hitta på för den som gör det för första gången. Vet att det är så på 04 a4 iaf vet inte om det är så på din. Annars är det inte så krångligt bort med stötfångaren å sänka ner ljuddämparna. Har du tillgång till lyft eller grop så tycker jag du ska försöka själv.

Då hade han tur eftersom man till besiktningen måste ha med sig typintyg på dragkroken.

Inte typintyg, utan monteringsanvisning. Sen är det ju bra om typskylten sitter kvar på draget, annars kan det bli problem om dom är griniga.
Köpte själv ett drag på skroten och monterade. Monteringsanvisning fick jag med, annars finns det att ladda ner hos Monoflex, om det råkar vara ett sånt drag man hittar. 2800:- gick kalaset på inklusive frakt, en timme på OK och besiktning.

Skrapa bort ev underredsmassa där du monterar. Var och regbesiktade ett stort antal bilar för krok då jag jobbade på bilfirma. Var tydligen vanligaste felet svenssons gjorde när de besiktade själv.

Inte typintyg, utan monteringsanvisning. Sen är det ju bra om typskylten sitter kvar på draget, annars kan det bli problem om dom är griniga.
Köpte själv ett drag på skroten och monterade. Monteringsanvisning fick jag med, annars finns det att ladda ner hos Monoflex, om det råkar vara ett sånt drag man hittar. 2800:- gick kalaset på inklusive frakt, en timme på OK och besiktning.

Men hur hittar man annars monteringsanvisning? Gäller ju verkligen att det är till exakt den kroken man hittar på skroten, låter massa meck att först ta reda på vilken krok som skroten har, sedan försöka hitta monteringspapper på det.
Men visst går det så är det skitsmidigt och säkert billigare än att köpa krok från annat ställe (biltema undanräknat).

Last edited:

Visst, du har helt rätt, jag rörde ihop begreppen där:)

Tänk att det finns dom som tror på det där fortfarande. Jag bara väntade på att det skulle komma. :rolleyes:

Jag och en VAG-mekaniker monterade ett löstagbart drag på min då fabriksnya A4 hemma i mitt garage på en eftermiddag.

Jag hade hört att man fick riva halva bilen för det var så krångligt med elen. Killen tittade konstigt på mig och berättade att det där var en myt.

Han kopplade elen till dragkroken i bakljuset, och så vitt jag vet så fungerar det ännu.

Och, ja. Bilen har CanBus.

Koppla elen som vanligt, det funkar fint. :tummenupp

Tänk att det finns dom som tror på det där fortfarande. Jag bara väntade på att det skulle komma. :rolleyes:

Jag och en VAG-mekaniker monterade ett löstagbart drag på min då fabriksnya A4 hemma i mitt garage på en eftermiddag.

Jag hade hört att man fick riva halva bilen för det var så krångligt med elen. Killen tittade konstigt på mig och berättade att det där var en myt.

Han kopplade elen till dragkroken i bakljuset, och så vitt jag vet så fungerar det ännu.

Och, ja. Bilen har CanBus.

Koppla elen som vanligt, det funkar fint. :tummenupp

Exakt! De enda ljus som behövs är bromsljus, blinkers och parkeringsljus på en släpkärra.
Och såvitt jag vet är bilar utrustade med detta från fabrik och går alldeles utmärkt att tjuva till en släpvagnskontakt, från i bak.
Men det låter ju ballare att säga att det är oooooerhört med jobb och jättedyrt att göra. :hihi

Men hur hittar man annars monteringsanvisning? Gäller ju verkligen att det är till exakt den kroken man hittar på skroten, låter massa meck att först ta reda på vilken krok som skroten har, sedan försöka hitta monteringspapper på det.
Men visst går det så är det skitsmidigt och säkert billigare än att köpa krok från annat ställe (biltema undanräknat).

Japp, är det nåt Bilprovningen är kinkiga på så är det att man har exakt rätt monteringsanvisning med. Jag fick min med draget när jag skickade efter från skroten.

Annars kan man ju ha sån tur att man bor i Gävle, där har dom en tjock pärm med monteringsanvisningar till alla möjliga och omöjliga drag. En av killarna visade mig den en gång när jag var där och där fanns t.ex. anvisningar till nån gammal 60-talsjänkare. "Bra att ha" sa dom.

Tipsade en Citroenägare från södra delen av landet om detta när han inte fick tag i monteringsanvisning till sitt drag. Han ringde stationschefen här i stan, och en kvart senare hade han papperet i faxen.. Vissa Bilprovningar har service utöver det vanliga, och Gävle hör nog dit.
Han hade frågat hemma i Göteborg först, och dom bad honom i princip att dra åt helvete, det var inte deras jobb att hålla med monteringanvisningar tyckte dom.

Är det Berners som har gett det priset eller någon annan verkstad?

Kolla med Meca eller Mekonomen, eller någon verkstad som är ansluten till någon av de två.

Annars kan man ju ha sån tur att man bor i Gävle, där har dom en tjock pärm med monteringsanvisningar till alla möjliga och omöjliga drag. En av killarna visade mig den en gång när jag var där och där fanns t.ex. anvisningar till nån gammal 60-talsjänkare. "Bra att ha" sa dom.

Den stationschefen får nog snart sparken, för det är inte i linje med övriga besiktningsstationer att ta egna initiativ och vara tillmötesgående!

Han hade frågat hemma i Göteborg först, och dom bad honom i princip att dra åt helvete, det var inte deras jobb att hålla med monteringanvisningar tyckte dom.

DÄR har vi en station enligt den gamla skolan!

Förr hade ju varje station en egen glaslucka där man bokade tid, anmälde att man var där och betalade.
Nu är ju det borta, var jobbar nu alla sura, fula, irriterade, illaluktande, otillmötesgående kedjerökande kärringar?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back