R1 och R6-tråden!

Kör på 95 oktan om du vill åka billigast eller 98 / V-power om du vill få en jämnare gång utan knackningar om du märker det vid körning på 95 oktan.QUOTE]

Märker man verkligen av knackningar på en motor utan överladdning? :confused:

Jag har märkt av det både på R1 & R6, eller så kanske det bara var inbillning :)
Men faktum är att jag tycker de går tystare & jämnare på högre oktantal.
 
Tänkte fråga en liten fråga ang. växellådorna på dom tidiga R1 modellerna.

Har en 99:a som jag tyckt "missat" nåt läge ibland och då börjar man fundera om det kan vara lådan som börjar ge med sig. Är detta något som kan renoveras eller är det byte som gäller?

Om någon vet lite mer specifikt om detta problem berätta gärna :)
 
som sagts tidigare i tråden så har ja införskaffat en r6 -06a som banhoj..

hört mycket att r6ans 08:or har fått en del problem med vevaxelras eller andra problem med motor o låda... men inte lika mycket på 06:orna.. även att R1:ans 07: har haft en tendens att inte må bra i motor.. ni som kan... stämmer detta eller är det bara snack?

mvh robb

Kan inte påminna mig om att jag läst om något problem med r6-08an här på sh iaf.
Frågade på servicen om det var några problem men dom kände inte till något speciellt med dom,inget modellspecifikt.

Min har rullat 1500 problemfria mil nu så jag är nöjd om man räknar bort årstiden.

Lådan upplevde jag som lite hård men den kändes bättre efter en 1000mil ungefär,börjar väl bli inkörd nu.

Henrik
 
Kan inte påminna mig om att jag läst om något problem med r6-08an här på sh iaf.
Frågade på servicen om det var några problem men dom kände inte till något speciellt med dom,inget modellspecifikt.

Min har rullat 1500 problemfria mil nu så jag är nöjd om man räknar bort årstiden.

Lådan upplevde jag som lite hård men den kändes bättre efter en 1000mil ungefär,börjar väl bli inkörd nu.

Henrik


ok.. ja det låter ju bra det då iaf..

ja.. det är väl så egentilgen.. motorn mår bara bättre och bättre från när motorn är helt ny... hålla koll på olje/filterbyte bara så fungerar en maskin hur länge som helst..

folk i allmänheter börjar bli rädda för att köpa hojar som rullat mer än 4000 mil.. men är bara oljebyten gjorda så ska det inte vara några problem..

mvh robb

Jag har märkt av det både på R1 & R6, eller så kanske det bara var inbillning :)
Men faktum är att jag tycker de går tystare & jämnare på högre oktantal.

anledningen till att man egentligen kör med 98 istället för 95 är väl för att få en bättre o finare förbränning, minska riskten för spikningar och betala mer pengar för soppan :)

sen på effektstarka maskiner kanske man kan få någon HK mer.. men inget som ja tror man märker om man inte åker med turbo..


mvh robb
 
Last edited:
Höhöhö.. Att problemet med oktanatal inte har blivit löst än.. Det har väl avhandlats i ett antal trådar.
Såhär är det iaf:

Allt snack om att bensin med högre oktantal är renare på något sätt är ren bullshit.
Ett högre oktantal innebär endast att bensinen har svårare att antändas, det krävs mer aktiveringsenergi för att starta reaktionen altså.
Detta gör att man kan komprimera bensinen mer utan att få självantändning av bensinen, s.k. knackning.
Högre kompression av bensinen ger ökad effekt.
Men en motor som är anpassad att gå på 95-oktan (alla mc-motorer) går inte bättre på 98-oktan.

En aspekt till att ta med i det hela är att bensin är en färskvara. Därför är det bäst att tanka sådan bensin som har högst omsättning på macken, 95-oktan.


Man ska dock inte underskatta placeboeffekten ;)
 
Kunde inte säga det bättre själv, en av få trådar med hög nivå på.
Vill du ha svar kan du bara ställa en liten trevlig fråga, så får du säkert ett trevligt svar tebax :tummenupp

Ok, här kommer ett par. :)

Som nybliven R1-04 ägare så tyckte jag också att den va trög att slänga över från sida till sida på bana, mycket trögare än min gamla SV. Kan man förbättra sånt med t ex. 70-profil framdäck och 180 bred bakdäck? Några andra tips? Vill helst inte göra den nervösare vid vanlig körning.


Har även tänkt sätta dit stålomspunna bromsslangar fram men vill samtidigt vinkla bromshandtaget längre ner än vad som är möjligt med orginal banjona (banjon tar i gaffelbenet). Är det nån som har erfarenhet av nåt kit som tillåter detta eller behöver jag inhandla lösa delar och plocka ihop själv?


Vilka bromsbelägg kör ni med? Nåt som funkar bättre än andra? Nåt man ska hålla sig från att sätta på sin Retta?

Man blir jö inte mindre sugen, på den Retta igen när man hör&se detta!

http://www.youtube.com/watch?v=JG9vQfvMPVM&feature=channel_page

Men varför har Akra gjort burkarna så himla långa för:huvet skulle ha slutat där svarta höljet börjar typ. Tur att Leo&vince har ett par schyssta burkar på hyllan för 09an.


Aj jäklar!:4skrika ..och jag som va nöjd med min ljud-dämpar-modifikation förut.....det där borde man inte ha lyssnat på. :6surkart
 
Last edited:
Nu är jag förvisso lite packad men min hoj har lambdasond mao ju högre oktan dessto bättre..... argumentera bort den om du kan SKÅL !
 
Nu är jag förvisso lite packad men min hoj har lambdasond mao ju högre oktan dessto bättre..... argumentera bort den om du kan SKÅL !

Nu är jag väl inte helt nykter själv men lambdan justerar väl bara soppan?

Behöver väl knacksensor som justerar tändningen om man skall tillgodogöra sig högre oktan om motorn inte är mappad för det?

Kan ha blandat ihop begreppen förvisso...

Henrik
 
Höhöhö.. Att problemet med oktanatal inte har blivit löst än.. Det har väl avhandlats i ett antal trådar.
Såhär är det iaf:

Allt snack om att bensin med högre oktantal är renare på något sätt är ren bullshit.
Ett högre oktantal innebär endast att bensinen har svårare att antändas, det krävs mer aktiveringsenergi för att starta reaktionen altså.
Detta gör att man kan komprimera bensinen mer utan att få självantändning av bensinen, s.k. knackning.
Högre kompression av bensinen ger ökad effekt.
Men en motor som är anpassad att gå på 95-oktan (alla mc-motorer) går inte bättre på 98-oktan.

En aspekt till att ta med i det hela är att bensin är en färskvara. Därför är det bäst att tanka sådan bensin som har högst omsättning på macken, 95-oktan.


Man ska dock inte underskatta placeboeffekten ;)


köper det du säger.. speciellt det med att soppan är färskvara... däremot på min andra hoj går det inte köra med 95.. knackar hela tiden vid gaspådrag.. då är hojen iof ganska trimmad och har två cylindrar på 905cc var... men med v-power på 99 oktan spikar en ingenting...

så om jag som i detta fallet har en R6-06 så är det ingen skillnad om ja kör 95 vs 98? känns ändå som 98 skulle vara mera nyttigt för maskin? men spelar ingen roll enligt din mening?


mvh robban
 
Tänkte på dom här!

http://se.youtube.com/watch?v=pEATmm2Mbe8

Men som ifs sitter på en R-cup serie hoj, som antagligen är ganska svåra att få tag på för allmänheten. Och då till en rimlig peng, annars lär det dyka upp några längre fram från andra fabrikat. Som ser :bow
 
Nu är jag väl inte helt nykter själv men lambdan justerar väl bara soppan?

Behöver väl knacksensor som justerar tändningen om man skall tillgodogöra sig högre oktan om motorn inte är mappad för det?

Kan ha blandat ihop begreppen förvisso...

Henrik

Ja alkoholen tog det för givet att det satt knacksensor på motorn.... =)
 
Någon som kan slänga in en bild där man ser hur hojen står på BILTEMAs depåstöd (fram)?

Danke på förh...and
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top