GPS-mobil

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tjo,
jag har fått en ny leksak i form av en mobil med GPS, SE c702.

Nu letar jag för det första efter navigatormjukvara. Billig är bra, gratis är bäst. Prenumerationsavgifter är jättedåligt. Jag hittar ett antal gratisprogram, men samtliga förutsätter att man kan vara uppkopplad och tanka hem kartor medan man kör. Detta går bort, jag vill ha kartdatabasen i nallen.

För det andra, fler tips på kul saker att missbruka den här nya funktionen till?

(För det tredje så var flygläget det mest värdelösa hittills. Vafan, slå av mobilen, slå på den igen och välj flygläge? Då slår jag av den och slår på den igen när jag är på backen, utan att välja flygläge. Flygläge vill jag ha för att slippa hålla på och slå av och på lurjäveln jue!)

Fan, funkar din N95 fortfarande? Min dog efter sex månader. Skärmen la av när jag skrev ett MMS. Någon som har provat N82? Verkar vara schysst mobil. Hyfsad blixt, A-GPS och hyfsat ny. Sorry för min brutala OT. :krama[/QUOTE

Micen är halv paj och högtalaren är spräckt, någon idiot spände fast telefonen på armen och drog ut och filmade när han drog omkring på bakjulet utan att tejpa micen :huvet

Annars funkar den bra har haft den inne på rep en gång, skall väll skicka den en gång till, (har jag sagt i ett halvår nu :glömdet

Får köra med Headset :/

Det finns ingen GPS programvara till den luren som funkar utan att vara uppkopplad.

Flygläge har man för att stänga av radiodelen på telefonen så den slutar att stråla, då kan man fortfarande använda musikspelaren, se på film, jobba osv med den.

Sen är det ju jävligt kass att man fortfarande måste slå av telefonerna på flygplan, men det är ju flygbestämmelser.
Att man sedan inte kan använda telefonerna i luften ändå gör ju att problemet är litet.

Du kan få köpa min N95a ;) Problem solved :tummenupp

Micen är halv paj och högtalaren är spräckt, någon idiot spände fast telefonen på armen och drog ut och filmade när han drog omkring på bakjulet utan att tejpa micen :huvet

Och priset för årets försäljare går till...

...någon annan än DR. :D

Det finns ingen GPS programvara till den luren som funkar utan att vara uppkopplad.

Skräp också. Ingen lust att pröjsa för datatrafik eller ett abonnemang med flatrate. Det är märkligt, för det finns program som navigerar i nerladdade kartor och det finns minne nog för att lagra hela Europas vägnät.

Flygläge har man för att stänga av radiodelen på telefonen så den slutar att stråla, då kan man fortfarande använda musikspelaren, se på film, jobba osv med den.

Jag använder flight mode för slippa sitta och vänta på att telefonhelvetet skall starta upp igen då man åter är på backen och vill ringa. Men måste man slå av telefonen för att slå på flight mode, ja då får man sitta och vänta likförbannat. Tänker man inte ha tid att rensa telefonboken i luften kan den då lika gärna vara av hela tiden och flight mode är helt överflödigt. Skräp.

E65 fixar det där helt rätt, tar två sekunder att gå till eller från flight mode. Man kan dessutom slå på och av blåtanden oberoende.

Sen är det ju jävligt kass att man fortfarande måste slå av telefonerna på flygplan, men det är ju flygbestämmelser.

Mythbusters visade visserligen att det inte är garanterat att flygplan störtar om man har telefonen igång, men forskare har visat att det inte alls är garanterat att man inte stör ut något med en telefon som är igång så... jag ser nog gärna att de får vara av! :)

Ja, det finns numera kärror man kan ringa från via GSM-basstation ombord och vidare upp till satellit. Telefonerna kan då reducera sin effekt mot om de försöker prata med basstationer på marken. Jag är dock inte alls säker på att de har på fötterna vad gäller störningsproblematiken - tvärtom. Mobiler fixar nästan garanterat inte EMI-kraven för flygutrustning. Dock är kraven slappare för saker man inte skruvar fast, av någon outgrundlig anledning, så det kanske är lagligt i alla fall. Men skruva fast en telefon, och den är garanterat inte tillåten...

Mvh,
/Fredrik

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...