Hjälm

hur vågar man köpa hjälm på nätet utan att prova den först???

Att beställa hjälm från nätet skulle jag helt avråda från.. dels för postens "ömma hand" men sen är det ju faktiskt den mest avancerade skyddet och bara gjort för EN vurpa.. ja menar ett skinställ eller ett par hanskar kan ju fixa flera vurpor med men tappar man hjälmen i backen så ska man väl köpa ny (är det tänkt och bra om man gör).. Sen kan jag väl hålla med om att de i hjaffärerna också kommer med post men de känns ändå som de har större ansvar då... på nå vis..

Va inte dumsnål på just hjälmen.. du kan nog spara in på däck,handskar eller köra halvförsäkrat... men spara inte på hjälmen..

AMEN!! ;-)

Att beställa hjälm från nätet skulle jag helt avråda från.. dels för postens "ömma hand" men sen är det ju faktiskt den mest avancerade skyddet och bara gjort för EN vurpa.. ja menar ett skinställ eller ett par hanskar kan ju fixa flera vurpor med men tappar man hjälmen i backen så ska man väl köpa ny (är det tänkt och bra om man gör).. Sen kan jag väl hålla med om att de i hjaffärerna också kommer med post men de känns ändå som de har större ansvar då... på nå vis..

Va inte dumsnål på just hjälmen.. du kan nog spara in på däck,handskar eller köra halvförsäkrat... men spara inte på hjälmen..

AMEN!! ;-)

Det som du säger stämmer faktis:tummenupp Men det skulle vara samma sak om jag skulle köpa en hjälm här hemma liksom man vet inte om den tappad eller så osynliga skador:confused:

Kan man sin storlek så e det inga problem annars e det bara skicka tillbaka?:confused: :tummenupp
Finns lika många passformer som modeller.

AMEN!! ;-)
Hur tror du hjälmen är fraktad till den lokala återförsäljaren? Hjälmarna är bra paketerade så du skulle se om den hamnat mellan 2lastbilar.

Last edited:
Finns lika många passformer som modeller.

Hur tror du hjälmen är fraktad till den lokala återförsäljaren? Hjälmarna är bra paketerade så du skulle se om den hamnat mellan 2lastbilar.

Sen det där med "tappad" hjälm tycker ju jag är rätt överdrivet / fjantigt.

Ok om hjälmen är tappad från 10 meter så kanske den kan ha dolda sprickor.

Men normalt sett om vi snackar typ 0,5 meter eller så så får du knappast dolda sprickor.

Saken som händer om du däremot skulle slå i huvet med hjälmen på från 0,5 m är att frigoliten komprimeras.

När frigoliten är komprimerad på ett ställe däremot förlorar hjälmen dels sin absoerberande förmåga och den blir även för stor! Glappar på huvet, det om något är "livsfarligt"!

Håller med om mitt resonemang inte håller fullt ut... De är väl bara en fjantig kännsla man har...att det ska vara så nära "bortom rimlig tvivel" som möjligt...man kan ju inte åka ner å köpa hjälmen från fabrik precis.. men men.. Lycka till!!

lite OT men hur är det med skinnställ... går de (funkar det) att köpa på nätet?

Last edited:
Ja är det nu så illa att man inte litar på sin lokala "langare" så får man väl åka till tillverkaren o köpa en där.....men dom kan ju ha tappat den i fabriken också..:rolleyes: :rolleyes:

:gnissla
Håller med om mitt resonemang inte håller fullt ut... De är väl bara en fjantig kännsla man har...att det ska vara så nära "bortom rimlig tvivel" som möjligt...man kan ju inte åka ner å köpa hjälmen från fabrik precis.. men men.. Lycka till!!

lite OT men hur är det med skinnställ... går de (funkar det) att köpa på nätet?

Ja som sagt kn man köpa ställ osv..men när det gäller huvudet så e det lite känsligt faktis.Som sagt har man tur så håller det :gnissla

Så vad tycker ni? tips?

Det är inga problem att köpa hjälm via nätet. Bara du har provat ut din storlek på aktuell hjälm som du är intressserad av.

Hjälmen ska vara märkt att den är ECE-22.05 godkänd för att få brukas i Europa. USA & Asien använder sig av DOT & SNELL-standard.

Det som skiljer är metoden med hur man testar hjälmarna. Hjälmarna för Asien-marknaden har även en rundare passform för att passa de asiatiska skallarna medan USA & Europa har en mer oval passform.

Så en storlek M för Europamarknaden kan avvika från en storlek M för asien i exakt samma utförande.

Att det skulle vara farligt att få hjälmen fraktad är ingen större risk än om de som säljs över disk i Sverige precis som någon påpekade. De är normalt väldigt väl paketerade.

Däremot köper jag hellre via nätet än i butik ibland för att slippa köpa hjälmar som en massa människor har provat & därmed töjt ut lite. Ungefär som när man provar skor i butiken.

Lycka till!

:gnissla

Ja som sagt kn man köpa ställ osv..men när det gäller huvudet så e det lite känsligt faktis.Som sagt har man tur så håller det :gnissla

De som är jobbgast är ju att man inte vet hur bra/dålig hjälmen är.. hade man vetat det hade man ju iaf fått en chans att avgöra själv.. jamenar jag har ju kört på dåliga däck en halv sommar.. men då har jag VETAT DET å åkt där efter...

Däremot köper jag hellre via nätet än i butik ibland för att slippa köpa hjälmar som en massa människor har provat & därmed töjt ut lite. Ungefär som när man provar skor i butiken.

Lycka till!

(Snyggt inlägg.. hade jag ingen aning om med skallarna..coolt!)

Jag tänkte på de du sa här ovan... de här har jag lärt mig från min sambo "fråga ALLTID efter att få 2 NYA skor efter du provat dem som ligger framme i affären".. så de måste ju gälla hjälmar också.. :tummenupp

Last edited:
Det är inga problem att köpa hjälm via nätet. Bara du har provat ut din storlek på aktuell hjälm som du är intressserad av.

Hjälmen ska vara märkt att den är ECE-22.05 godkänd för att få brukas i Europa. USA & Asien använder sig av DOT & SNELL-standard.

Det som skiljer är metoden med hur man testar hjälmarna. Hjälmarna för Asien-marknaden har även en rundare passform för att passa de asiatiska skallarna medan USA & Europa har en mer oval passform.

Så en storlek M för Europamarknaden kan avvika från en storlek M för asien i exakt samma utförande.

Att det skulle vara farligt att få hjälmen fraktad är ingen större risk än om de som säljs över disk i Sverige precis som någon påpekade. De är normalt väldigt väl paketerade.

Lycka till!
Det var shysst inlägg ut av dig nu vet man lite betträ vad man ska göra som sagt.Och märket shoei tror jag inte vill ha nått skit för sig!:glömdet

jag vill kolla på följande hjälm men hittar ingenstans i Stockholm där jag kan prova hjälmen. Jag kanske får vänta tills jag är ut i Europa... den väger bara ca 1000g!!!

Bell M4R Carbon
831-9681-main-m4r_carbon_ocb-215.jpg

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage