Vad händer om...

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
man tappat bort sitt körkort, fått ett nytt som man sedan blir av med för fortkörning och då råkar hitta sitt borttappade körkort, tar en sväng och blir stannad av polisen och man visar upp sitt ogiltiga körkort?
Känns inte som dom kollar om de är giltigt eller ej i en vanligt rutinkontroll för nykterhet, men om dom skulle göra de, vad blir de för följder?

Kan inte det där 100, men tror att det blir Grov olovlig körning. Får nog även längre återkallsetid av körkortet.:gnissla

Skulle kunna tänka mig att det blir såhär:

Polis 1 går fram till dig o kollar lappen, låter dig ev blåsa.
Polis 2 slår ditt reg nr i databasen, får fram körkortslöse NN som ägare till ditt fordon.
Men det är klart, det går ju att chansa.

Varför chansa?

Hade jag varit "tvungen" att köra utan körkort om jag blivit av med det så hade jag ärligt sagt att att jag helt enkelt blivit av med det för ett tag sedan men valde att köra ändå. Sen får dom göra det dom anser är riktigt.

Att försöka lura dom med ett ogiltigt kort tror jag inte direkt ökar dina chanser att dom ser genom fingrarna om dom skulle komma på dig, vilket dom förmodligen gör. :)

I rutinkontroller kollar de alltid upp vem som äger bilen, så åker du din egen och har indraget så kommer de upptäcka det.

Åker du i någon annans och du har ditt gamla körkort med dig är oddsen bättre iaf.

De har inte hänt utan funderar bara på vad konsekvenserna skulle bli...
Intressant o se vad ni säger...
Har dock aldrig hänt mig de gångerna jag blivit stannad i rutinkontroll och de mer än tittat på körkortet, låtit mig blåsa för att sedan åka vidare...

Grov olovlig låter rimligt som du säger Shooter...

Jag har 2 körkort, anmälde det gamla när det var dags att hämta ut det nya och då för att kunna ha det som backup om man blir av med kortet. Svårt att tänka mig att straffet blir värre bara för att du visar upp ett ogiltigt körkort, men chansen finns ju att man klarar sig då de som du säger inte alltid slår på kortet.
Har blivit stoppad många gånger och MINST en gång *som jag kommer ihåg* har jag visat kortet, fått blåsa och sedan köra vidare, utan att de har kollat mot databasen.

För jag antar att du ville veta vad följderna blir på just att visa ett "falskt" körkort, det andra visste du säkert redan. Ring och fråga, jag vill också veta :)

I rutinkontroller kollar de alltid upp vem som äger bilen, så åker du din egen och har indraget så kommer de upptäcka det.

Åker du i någon annans och du har ditt gamla körkort med dig är oddsen bättre iaf.

Då är ju lösningen enkel :tummenupp
Kör med falskt kk och regga hojen på kärringen :näsblod

Batong stoppar dig. Länsman slår en QP (Question Police) på dig och får ALL info om just dig. Vad den polisman/kvinna sen gör med utefter den info Han/hon just fått i lurarna är upp till den person som får den informationen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg