Börsen 2009

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Blir ett intressant börsår 2009.

Arbetslösheten förväntas öka stadigt, företagen varslar så mycket de hinner och till sist även övervärderade aktiekurser.

-20% under 2009 är nog rimligt.

Vänder det kanske 2010 ?

Känns som volatiliteten kommer råda en bra stund till, men jag tror att året kommer sluta på plus. Finns ett par riktigt bra välskötta, stabila företag som trots uppsägningar kommer att rida ur detta utan större problem. Flera av dom är väldigt lågt värderade, lägger man på det låga oljepriset som måste gå upp en bra bit tror jag att det kommer bli ett ganska bra år. +10% gissar jag.

Börsen går i snitt upp med 8 % per år så det är den smartaste gissning man kan göra.
Men ingen har beskyllt mig för att vara smart så med tanke på att börsen halverats på 1.5 år samt att börsen alltid går före den verkliga konjunkturen så gissar jag vi tar igen lite av raset och landar på +35%.

Blir det trådlyft nästa år då? :D

Men ingen har beskyllt mig för att vara smart så med tanke på att börsen halverats på 1.5 år samt att börsen alltid går före den verkliga konjunkturen så gissar jag vi tar igen lite av raset och landar på +35%.

Blir nog tufft med en indexökning på 35%.

Under en lågkojuktur så är det inte ovanligt att kunderna håller igen på sina utgifter samt att färre faktiskt kommer att mista sina arbeten. Att shoppa upp den ersättning som a-kassan ger räcker inte långt.

När konsumtion minskar så kan utvecklingen bara gå åt ett håll.

Last edited:
Blir nog tufft med en indexökning på 35%.

Under en lågkojuktur så är det inte ovanligt att kunderna håller igen på sina utgifter samt att färre faktiskt kommer att mista sina arbeten. Att shoppa upp den ersättning som a-kassan ger räcker inte långt.

När konsumtion minskar så kan utvecklingen bara gå åt ett håll.

Jag räknar med att allt det där och lite till redan är inbakat i dagens kurser. Men jag har ju haft fel förr. :näsblod

Jag tror på plus i slutet av året. Dock vänder det nog först efter sommare.

En gissning helt utan substans givetvis, men man blir så trött på alla dystergökar. De, tillsammans med media, gör ju inte situationen bättre direkt... :mad:

Är det värt att investera en mindre summa i fonder? Det är ju ganska smidigt via swedbank... Hade lite innan raset och köpte lite för ett par veckor sedan. Det är ju inte värt ett piss nu, men om det kommer i närheten av nivån som var innan raset så hade jag blivit nöjd.

Är det värt att investera en mindre summa i fonder? Det är ju ganska smidigt via swedbank... Hade lite innan raset och köpte lite för ett par veckor sedan.

Visst kan man göra det, att just lyckas träffa botten är svårt. Prova att satsa bara en liten del av ditt kapital. Tex. 5 % eller liknande. Sedan kanske du investerar igen under våren, lite igen till sommaren och sedan lite igen till nästa vinter.

På så sätt så slipper du scenariet att just köpa för hela ditt tänkta kapital, lite tråkigt om du köper så mycket du kan och så rasar kursen under våren/sommaren.

Sprida riskerna är viktigt.

Amero, kom ihåg detta ord, om 3 -6 år...
hörde det första gången 2007, och sedan så har jag sett hur det närmar sig med åren..

Konjunkturen kan/bör återkomma 2010, börsen är alltid först, jag ser det som köpläge...

Sitter alltid lugnt på börsen, varierad portfölj.

Media förstör lägen anser jag, negativ spiral...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back