R1 gaffel / sprängskiss

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Hoj
Pro twinbike Dragster
Jag har läst DR Bike tråd Byta gaffeltätningar för dummies!
men den beskrivningen och bilder stämmer inte med min gaffel, botten skruven bara snurrar och jag kommer inte åt någonstans att hålla imot då skarven verkar vara mitt i dämparen så jag får ej isär den, någon som har tips om var jag gör fel eller har sprängskiss som hjälp...:Bugar

Grymt tack för länkarna..:tummenupp
Det är en 41mm gaffel så det är väl typ 01 eller äldre..
hur delade du den DEZ är det mutter i ovan fjädern som bilderna visar du lossade...

Ja, du måste komprimera gaffeln rätt hårt för att komma åt. Jag klarade det inte själv utan behövde hjälp.

Verkstadshandboken beskriver det ju:
http://dez.no-ip.biz/temp.jpg

Som ersättning för verktyget funkade biltemas bromskomprimeringsverktyg hjälpligt :brinnerup

Ja, du måste komprimera gaffeln rätt hårt för att komma åt. Jag klarade det inte själv utan behövde hjälp.

Verkstadshandboken beskriver det ju:
http://dez.no-ip.biz/temp.jpg

Som ersättning för verktyget funkade biltemas bromskomprimeringsverktyg hjälpligt :brinnerup

Okej.. det förklarar ju saken...varför jag inte såg mutter :hihi

Tack för hjälpen nu vet jag hur jag skall gå vidare..

Dom är listiga dom där japanarna och får in många finesser till ett billigt pris då gämmför jag med Harley som jag är stort fan av. Tycker i å för sig att dom krånglat till det ganska kraftig dom sista åren också men jaaja..
Inget är ju svårt när man kan det säger man, tack för sprängskisserna och tips utan det hade det varit jobbigt, Fattar dock inte varför det skall vara så förbenat krångligtt att göra sakerna lite mer mek vänliga vid reperationer, mutter som skall lossas sitter under en hylsa som måste pressas ner med ett verktyg med klämskador som risk, skulle varit hur enkelt som helst för tillverkaren att flyttat den skarven längre ner så man kom åt den i genom fjädern och sluppigt extra verktyg osv där är jänkarna betydligt bättre och genomtänkta konstruktioner för att kunna renovera prylar så flera generationer kan äga samma hoj, som en av mina första Harley hojar en sidventilare från 42 som rullar fortarande med en underbar springergaffel. Kanske skulle den inte fungera lika bra på rodracingbanan som r1a gaffeln är tänkt för men jag är övertygad om att den håller 70 år till men man får betala lite mer då förstås...:tungan

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back