ZX9R-tråden

Är nog inte så dyrt med lite pakningar, men jag känner liksom inte för att lyfta ur motor och splitta allt i delar, går som attan ändå, så det får nog vara tillsvidare, kanske går att lägga lite silikontätning på pluggen efter byte?

Jäkla allu grejjor är lite kännsliga för att skruva upp och ihop hela tiden. :gnissla

Finns ju packning på tub annars har jag för mig:va
Verkar ju vara ganska grym hoj annars synd om skiten skulle rasa.
Det du kan göra om du känner tvivel för pluggen så kan du ju ta bort bara oljefiltret hälla ur oljan som e i den o kolla så att oljan är ok och sen sätta dit ett nytt oljefilter samt bara fylla på olja tills du har rätt mängd.
 
Orkar inte plöja igenom tråden så är det nån som vet vart på nätet man kan kolla sprängskisser på gaffelbenen? Ska byta packboxar hade jag tänkt.
 
Orkar inte plöja igenom tråden så är det nån som vet vart på nätet man kan kolla sprängskisser på gaffelbenen? Ska byta packboxar hade jag tänkt.


Jag försökte men fick lämna in skiten. Hade en Haynes-manual till hjälp men fick inte isär gaffelbenen utan specialverktyg. Prova att lossa skruven i botten på benet innan du monterar loss allt från gaffelkronan så kanske du lyckas! Lycka till!
 
Jag försökte men fick lämna in skiten. Hade en Haynes-manual till hjälp men fick inte isär gaffelbenen utan specialverktyg. Prova att lossa skruven i botten på benet innan du monterar loss allt från gaffelkronan så kanske du lyckas! Lycka till!

Åfan, alla säger de är så lätt.... Problemet är ju nu att gaffelbenen ligger i mitt kök redan.... Jaja får kolla lite på skisserna så får vi se då... Hur mycket kostade de å få de fixat på verkstad?
 
Åfan, alla säger de är så lätt.... Problemet är ju nu att gaffelbenen ligger i mitt kök redan.... Jaja får kolla lite på skisserna så får vi se då... Hur mycket kostade de å få de fixat på verkstad?

Jag har faktiskt kvar kvittot :). Jag kom in med gaffelbenen lösa och arbetet tog 1,4 timmar vilket kostade 995 kr.

Problemet för mig var att skruven i botten (92150B) inte gick att lossa ens med mutterpicka. Hela innanmätet som den håller snurrar också och utan verktyg att hålla emot med gick det inte helt enkelt. Innanmätet (44023/A på skissen) som skruven håller fast måste ut eftersom det är ivägen för innebenet. Om du rycker i innerbenet så känner du att det fjädrar lite när det tar emot, det är troligen fjädern som sitter mitt på 44023/A.
 
Jag har faktiskt kvar kvittot :). Jag kom in med gaffelbenen lösa och arbetet tog 1,4 timmar vilket kostade 995 kr.

Problemet för mig var att skruven i botten (92150B) inte gick att lossa ens med mutterpicka. Hela innanmätet som den håller snurrar också och utan verktyg att hålla emot med gick det inte helt enkelt. Innanmätet (44023/A på skissen) som skruven håller fast måste ut eftersom det är ivägen för innebenet. Om du rycker i innerbenet så känner du att det fjädrar lite när det tar emot, det är troligen fjädern som sitter mitt på 44023/A.
Kostar de inte mer tycker inte jag de är värt att krångla sj...Har ju en Kawasaki dealer bara 4 mil ifrån mig så jag sätter mig i bilen å åker istället...Tack för hjälpen:Bugar
 
Om det är en gaffel från 94-98 behöver man inte lossa bulten i botten för att byta tätningar.
 
Märker man stor skillnad på om cykeln är strypt till 55kW? Det gäller en ZX9-r -98. Ska precis slänga in handpenning på en som är reggad som 55kW. Försäljaren kunde inte garantera att den är ostrypt eftersom han inte visste hur stor skillnad det var på strypt och ostrypt? Lite märkligt att man inte kan det när man håller på med en massa motorcyklar.

Mitt krav är att den är ostrypt. Om inte hur besvärligt är det att plocka bort strypningen på en sådan cykel? Tacksam för snabba svar eftersom jag måste bestämma mig omgående.
 
Märker man stor skillnad på om cykeln är strypt till 55kW? Det gäller en ZX9-r -98. Ska precis slänga in handpenning på en som är reggad som 55kW. Försäljaren kunde inte garantera att den är ostrypt eftersom han inte visste hur stor skillnad det var på strypt och ostrypt? Lite märkligt att man inte kan det när man håller på med en massa motorcyklar.

Mitt krav är att den är ostrypt. Om inte hur besvärligt är det att plocka bort strypningen på en sådan cykel? Tacksam för snabba svar eftersom jag måste bestämma mig omgående.

Det borde du göra.
Rätta mig gärna om jag har fel men tror "alla" 98or var strypta ifrån fabrik pga någon lag. Min är också reggad på 55kw men har inte strypningen kvar.
På en 10 år gammal hoj är det nog ett under om den sitter kvar.
Jag är tacksam för att det står 55kw iallafall, betalar under 400kr/mån halvförsäkrat och är 23 år gammal. Fy mig.:rolleyes:
 
Jag har faktiskt kvar kvittot :). Jag kom in med gaffelbenen lösa och arbetet tog 1,4 timmar vilket kostade 995 kr.

Problemet för mig var att skruven i botten (92150B) inte gick att lossa ens med mutterpicka. Hela innanmätet som den håller snurrar också och utan verktyg att hålla emot med gick det inte helt enkelt. Innanmätet (44023/A på skissen) som skruven håller fast måste ut eftersom det är ivägen för innebenet. Om du rycker i innerbenet så känner du att det fjädrar lite när det tar emot, det är troligen fjädern som sitter mitt på 44023/A.

Ett fyrkantrör 20*20*2, dryga halvmetern långt fungerar bra som mothåll istället för specialverktyget.
 
Det borde du göra.
Rätta mig gärna om jag har fel men tror "alla" 98or var strypta ifrån fabrik pga någon lag. Min är också reggad på 55kw men har inte strypningen kvar.
På en 10 år gammal hoj är det nog ett under om den sitter kvar.
Jag är tacksam för att det står 55kw iallafall, betalar under 400kr/mån halvförsäkrat och är 23 år gammal. Fy mig.:rolleyes:

Hehe.... Jag skulle hamna på 3500:- hel/helår. Ganska okej! :D Som sagt var så är jag lite nyfiken på var strypningarna sitter. Om man mot förmodan måste plocka bort dom. Finns säkert folk som tycker att man inte ska fuska på det här sättet, men ställa frågor måste ju vara okej eller? :tummenupp
 
Hejsan alla ninjor!;) Funderar på att skaffa mig en 98 som för mig inte rullat så långt å känns prisvärd. men en kille har förtur. En fråga bara hört att lådeorna brukar rasa på dom. många som har de problemet? mvh
 
Får man fråga var du tänkte köpa den? Du får gärna PM:a. Tänkte om det är så att det är jag som ligger först i kön? :hihi
 
Det vet jag men de värsta me den där är att den troligen är lagd tidigare.. och orginalblås så de blir ju samma summa sen iaf;)
 
Det vet jag men de värsta me den där är att den troligen är lagd tidigare.. och orginalblås så de blir ju samma summa sen iaf;)


Den stora fördelen är som sagt var att den är reggad som 55kW vilket inte speciellt många cyklar verkar vara. Rätta mig gärna om jag har fel. Tror inte att den omkullagd. Däremot så är den troligen tappad eftersom det fanns små märken på höger sida. Dessa skulle mest troligt gå att polera bort enligt säljaren. :banana
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top