Epoxi + Bensin = ?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Har utfört ett litet experiment här i helgen. Hade lite Epoxi kvar i en liten glasburk.

Jag gjorde helt enkelt så att jag Hällde i lite bensin i detta och satte på ett lock. Det har nu stått i lite mer än 24h och har inte hänt någonting med Epoxin. Har ej öppnat än för att se ifall den har mjuknat. Tänkte vänta med det tills i morgon.

Har läst väldigt olika saker när man sökt lite på google. Vissa hävdar att de byggt kompletta tankar i epoxi och glasfiber/kolfiber och det funkar perfekt medans andra hävdar att det inte funkar för bensinen löser epoxin.

Är det någon här som VET? Som har testat detta själv. Skall bygga en tank till min 500 nämligen på den nya ramen som den fått så därför jag undrar.

Annars kommer jag svetsa en i Alu men vore klart mycket enklare att bygga en i kolfiber om detta fungerar (då jag inte har goda svetskunskaper) samt så kommer all annan plast på hojen vara kolfiber.

Så någon som vet?

Finns bränsletålig epoxy men om jag hade betalt hade jag valt Polyester och ev kompletterat men tanktätning.

Det med tanktätning har slagit mig med. Men vart kan man få tag på det?

Kreem tanktätning är det vanligaste. Köpes från touringbutiken.se ...

Vill du komma billigare undan så har jag ett tips, 3M är den ursprungliga tillverkaren av Kreem och smörjan går att köpa betydligt billigare direkt från dem. Sök för inlägg skrivet av mig på området.

Kreem tanktätning är det vanligaste. Köpes från touringbutiken.se ...

Vill du komma billigare undan så har jag ett tips, 3M är den ursprungliga tillverkaren av Kreem och smörjan går att köpa betydligt billigare direkt från dem. Sök för inlägg skrivet av mig på området.
Tack så otroligt mycket!! Nu är alla problemen lösta. Så nu är det bara att börja bygga. :)

Att bygga tank i kolfiber så att det liknar något är inte en lätt uppgift men det vet du väl redan. Ett annat tips är att bygga en i glasfiber och en lägga en matta kolfiber ytterst då blir du lite mindre gråhårig när du måste slänga dina två första försök....

Jag har numera outsourceat byggandet av roliga kolfibertillbehör till min kamrat som bygger båtar på dagarna. Senaste projektet är en Dakar special hasplåt med inbyggda vattentankar...

Last edited:
Jo jag ju märkt detta då jag svurit till förbannelse när jag gjort lite kåpor till 125:an. Kommer gjuta några försök i glasfiber tänkte jag och sedan när jag fått till det som jag vill så får jag köra kolfiber. Kommer dock göra så tror jag att jag lägger 1-2 lager ytters för att få looken. Får se om det fungerar. Går det helt åt skogen så får det bli en i Alu. :)

Tillbehörs alu tankarna till alu ram Hondorna är skitcoola, bygg en sån ist för att kladda med plast.

Har inte en Aluram. Har en VOR ram. Som jag tidigare nämnde så har jag inga som helst svetskunskaper och allra minst i Alu så då blir det att lämna bort det och då blir det ganska dyrt.

Samt så byggs alla skärmar, kylvingar mm i kolfiber så då blir det nice med samma stil på tank tycker jag. :) Projekttråd kommer upp sen så ni får se.

Har inte en Aluram. Har en VOR ram. Som jag tidigare nämnde så har jag inga som helst svetskunskaper och allra minst i Alu så då blir det att lämna bort det och då blir det ganska dyrt.

Samt så byggs alla skärmar, kylvingar mm i kolfiber så då blir det nice med samma stil på tank tycker jag. :) Projekttråd kommer upp sen så ni får se.
Kommer bli najs!

Lite inspiration kanske?

http://www.vancouversupermoto.com/page.php?id=72

Får ta och komma upp sen när det börjar bli varmare och ta en koll ;)

Vi har 3 kolfibertankar till våra racerhojar.Tror dom är i gjorda i epoxi. Men dom är helt gjorda med kevlar innuti eftersom dom ska klara dom test och säkerhetskraven som finns. Bara utsidan av tanken som man ser när den är monterad på hojen som har ett lager kolfiber för syns skull.

Rekomendationerna på dom tankarna är att om man ska tömma tanken på bränsle om man ska ha den stående en längre tid.

Kommer bli najs!

Lite inspiration kanske?

http://www.vancouversupermoto.com/page.php?id=72

Får ta och komma upp sen när det börjar bli varmare och ta en koll ;)
Extremt grymt. Så mycket kolfiber kommer min ha med! Dock med min design på allting. :)

Vi har 3 kolfibertankar till våra racerhojar.Tror dom är i gjorda i epoxi. Men dom är helt gjorda med kevlar innuti eftersom dom ska klara dom test och säkerhetskraven som finns. Bara utsidan av tanken som man ser när den är monterad på hojen som har ett lager kolfiber för syns skull.

Rekomendationerna på dom tankarna är att om man ska tömma tanken på bränsle om man ska ha den stående en längre tid.
Okej tack så mycket. Då är man inte helt säker med andra ord. :rolleyes: Men man får väl se till att köra slut på allt innan man slutar. Och det kommer ju inte vara svårt! :hihi

Last edited:
Går det att mojja på kolfiber utanpå plåt eller glasfiber och få det så snyggt som på länken ovan? Skulle vara coolt att lägga på det överallt på kroppen utan på lederna:D

Går det att mojja på kolfiber utanpå plåt eller glasfiber och få det så snyggt som på länken ovan? Skulle vara coolt att lägga på det överallt på kroppen utan på lederna:D

Det enkla svaret är NEJ...

Det lite mer komplicerade är JA med tillräcklig talang/tid/formgjutning/verktyg

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back