Hur vårda/behandla originalmatt lack?

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Hojlös
Har matt silverlackerad lack på min hornet och skulle gärna vilja vårda detta på bästa sätt. Finns det något speciellt specialvax man skall använda för att nå bästa resultat för originalmatt lack?

Vanligt vax har jag hört inte är någon bra idé.

Använd maskin o ngn form av polish som tar oxiden om du inte har några repor , typ autosmarts Mirror Image. Efter den lägger du på ett lager hårdvax , så du får lite skydd.
har du repor oxå , får du gå på med ngt med slipmedel i , typ Autosmart R2 eller Buffer2000. Finns en uppsjö med medel på marknaden , så du kommer få lika många svar.....

Använd maskin o ngn form av polish som tar oxiden om du inte har några repor , typ autosmarts Mirror Image. Efter den lägger du på ett lager hårdvax , så du får lite skydd.
har du repor oxå , får du gå på med ngt med slipmedel i , typ Autosmart R2 eller Buffer2000. Finns en uppsjö med medel på marknaden , så du kommer få lika många svar.....

Tänkte samma som du. Men sedan läste jag förstainlägget noggrannare. Han har alltså en hoj som är lackad med matt lack och undrar hur han ska vårda detta utan att äventyra den matta ytan! :D

Tänkte samma som du. Men sedan läste jag förstainlägget noggrannare. Han har alltså en hoj som är lackad med matt lack och undrar hur han ska vårda detta utan att äventyra den matta ytan! :D

Eeeehhh....Aha !:D Då är jag tillbaka på banan igen..:D. Har aldrig hört att det finns några speciella vaxer för matt lack , men det kanske det gör ? Grejen med ett vax är ju att få en motståndskraftig yta , som skyddar mot både skit o sol. Jag hade vaxat på som vanligt med Sonax hårdvax eller vad man nu föredrar.....om nu ingen säger ngt annat som får mig att ändra åsikt:) .

HD har en mattlack på några modeller. De säger att man inte ska gör något alls. Den ska slitas in som ett par jeans.

Jag hade iaf inte varken polerat eller vaxat.

Nä, men grejen e ju den att den klarlacken ger en matt effekt, så det borde väl gå att polera o vaxa den som vilken annan lack som helst, o den kommer fortfarande se matt ut.....

Ja högblank blir den aldrig. Jag vaxar men undviker att gnussa i onödan för med tiden blir lacken blankare, speciellt mörka färger syns det på. Nu snackar jag om riktig lack, inte spray el. 1k. Sen kan man ju lacka om skiten när/om det börjar se sunkigt ut

Ja högblank blir den aldrig. Jag vaxar men undviker att gnussa i onödan för med tiden blir lacken blankare, speciellt mörka färger syns det på. Nu snackar jag om riktig lack, inte spray el. 1k. Sen kan man ju lacka om skiten när/om det börjar se sunkigt ut

Är detta ett svar till trådstartaren:confused: :va

Nja! instämmde och spann mest vidare på jocke k´s inlägg! (förlåt då;-()
Vänd dig till en recondfirma för bra grejer och tips för på macken finns bara skit. Vilket fabrikat som är bäst beror på vem du frågar, Jag tycker det funkar mkt bra med t.ex lahega´s vanliga hårdvax. Finns säkert ngn i ukraina som har ett specialvax för mattlack men jag tycker inte att det behövs i ditt fall!

Har du inte kvar instruktionsboken?

Hur som helst, själv har jag mattlack på några ställen på min Honda och dessa skall enligt boken aldrig efterbehandlas med varken polermedel eller vax.

lånar tråden lite...

vad kan man göra om dekalerna har blivit lite matta??
färgen har bleknat lite pga solen..

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...