Hjälp, är spekulant på en hoj men....

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Hälp är spekulant på en hoj men det står kreditköp när man kollar regskylten på vv. Är det stor risk o bli blåst?
Hur funkar det om hojen är panten på något kreditbolag?

man vill ju inte ta över någon skuld!!!

edit:
Fler tips gärna!!!

:yoparty

Last edited:
Säljaren ska kunna visa kvitto på att hojen är till fullo betald och då kan du ringa förra ägaren och kontrollera detta

Var är den ursprungligen köpt följ historiken.

Last edited:
Samma sak hände mig när jag köpte bil. Då var ägaren tvungen att lösa lånet direkt i banken.

ägarbytet går ej igenom om hojen e skuld belagd av någon form.
så du trygg på visset.skriv ett fet nice kvitto vid bet eller kolla på köp avtal
hos konsmentlagen :)
lycka till med köpet!

Du skall se till att säljaren löser krediten vid ägarbytet eller ta över krediten som delbetalning på hojen.

Om fordonet byter ägare utan att krediten löses och säljaren drar till ett soligt ställe för slantarna istället för att lösa krediten så kommer kreditgivaren att efter ha misslyckats att få pengarna av säljaren kräva dig och återta hojen om du inte betalar.

Ägaren är betalningsskyldig om inte den som tog lånet vill.

Enklast är att göra upp affären på bank och lösa lånet i samband med betalning.

Henrik

Edit. Visste inte att ägarbytet inte går igenom men det är ju lika illa om man slantar och får hem en lapp att ägarbytet inte går igenom pga kreditspärr,rätt kört då.

Last edited:
Gör upp affären på banken. Bankpersonalen kan verifiera lösensumman av lånet och ser till att det blir löst till fullo.

Last edited:
Nyfiken vad är det för hoj? Du är ju redan snabb ska du bli ännu snabbare ?

Om det finns förbehåll i avtalet om återtaganderätt kan kreditgivaren återta varan om inte gäldenären(låntagaren) betalar av lånet i tid. Om det inte finns ngt. förbehåll om återtaganderätt så kan således borgnären(kreditgivaren) inte återta varan.

Lite info om när lagarna är tillämpbara.
Konsumentköplagen: gäller mellan företag-konsument
Köplagen: gäller mellan privatperson-privatperson eller företag-företag
Konsumentkreditlagen: gäller mellan företag-konsument

Rätta mig gärna om jag har fel. Det var några år sedan jag läste juridik.

Gör upp affären på bank, bankpersonalen vet hur det hela går till, det är ju liksom inte särskilt ovanligt.
Du löser i princip säljarens skuld och ev överskjutande del får säljaren.

Upprepar, ENDA sättet att vara säker är att göra upp affären på banken!

tacka för alla tipsen :)

Säljaren ville göra upp affären nu i helgen ,
Nu får det bli eventuellt på måndag när banken är öppen.

Du har väl redan fått svar men jag rekommenderar också att du gör upp affären på banken så du med egna ögon ser att säljaren löser skulden¨på hojen. Många kreditbolag har sk ägarförbehåll vilket innebär att hojen är pant för ett lån som måste lösas vid en ev försäljning.

Om inte säljaren gör upp sina affärer med kreditbolaget, ja då kräver man nye ägaren på pengarna alt tar tillbaka hojen. Inte så kul...

Annars är det ju inget ovanligt att folk lånar till hoj. Gör upp på banken så ska det vara lugnt. :tummenupp

Man kan ju som jag själv gjort någon gång köra ett vanligt medlemslån för att
köpa hojj osv. Vid sådana personliga lån står det aldrig "kreditköp".
Står det kreditköp så är hojjen bankens till lånet är avbetalt. (oftast)
Då ska du göra affären på bank som tidigare personer sagt!

Man kan ju som jag själv gjort någon gång köra ett vanligt medlemslån för att
köpa hojj osv. Vid sådana personliga lån står det aldrig "kreditköp".
Står det kreditköp så är hojjen bankens till lånet är avbetalt. (oftast)
Då ska du göra affären på bank som tidigare personer sagt!

Det är helt sant och jag förstår vad du menar, men är det värt att betala en högre ränta "bara" för att slippa den texten i reg.beviset?

Att behöva gå in på banken för att göra upp en affär (med vilket fordon som helst) är ju bara positivt för båda parter. Man slipper springa runt på stan med en massa cash och gäller det postväxel slipper man oroa sig om förfalskning.

Någon som vet något om den här hojen? vågar man slå till

http://www.blocket.se/vi/19742941.htm?ca=15_s

Det är den jag är lite sugen på men som sagt blir lite tveksam när det står kreditköp på vv.
Har ju en annan hoj 08 årsmodell på firma med 0 mil för samma pengar nästan ,det är svårt o bestämma sig.:brinnerup

Det är helt sant och jag förstår vad du menar, men är det värt att betala en högre ränta "bara" för att slippa den texten i reg.beviset?

Att behöva gå in på banken för att göra upp en affär (med vilket fordon som helst) är ju bara positivt för båda parter. Man slipper springa runt på stan med en massa cash och gäller det postväxel slipper man oroa sig om förfalskning.

Tycker oftast att det är precis tvärtom, dvs billigare att ta ett sk "Medlemslån". Dessutom så ar ju handlarnas lån oftast av typen annuniutetslån.

Mvh Jimmy

Någon som vet något om den här hojen? vågar man slå till

http://www.blocket.se/vi/19742941.htm?ca=15_s

Det är den jag är lite sugen på men som sagt blir lite tveksam när det står kreditköp på vv.
Har ju en annan hoj 08 årsmodell på firma med 0 mil för samma pengar nästan ,det är svårt o bestämma sig.:brinnerup

Vad kostar en ny då? Allt det där kolfibret som han räknar upp lär väl inte vara orginal, och inte är det då gratis att montera det...... Så tycker du kolfiber är bra grejjer så borde du slåtill, om han kan vänta tills banken har öppnat!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage