Skriva jobbansökan? Tips lämnas här.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Börjar bli dags att leta upp lite nya utmaningar men... vad fan skriver man i en jobbansökan egentligen? Senaste jobben har sökt upp mig så det var läääänge sen jag sökte något själv. Min CV är inte uppdaterad på fem år. Det finns ju dom där guiderna på nätet men hur bra är dom egentligen? Hur mycket läser PA* egentligen när han/hon får en ansökan? Vad är viktigt att nämna om sitt privatliv? En rimlig gissning är väl att man t.ex. ska utelämna sitt MC-intresse om man inte vet med sig att nya tjifen själv är intresserad...

Så, lämna era tips och erfarenheter här nu så jag kan få ett nytt schysst jobb :tummenupp

*PersonalAnsvarig

Ett lättläst CV där du börjar med den senaste anställningen först.
Ställ upp i grupper typ;
1.Utbildning
2.Anställningar
3.Kurser
4. Idiellt arbete/utlandsmissioner

Bifoga ett personligt brev där du beskriver lite varför du söker jobbet samt vad du anser att du kan tillföra den nya arbetsplatsen. Ett personligt brev skall aldrig överstiga en A4 sida enligt min PApolare!!

Jag utelämnar allt privat såsom civilstånd, intressen o dyl. Detta är något man upplyser om OM det kommer upp på en ev. anställningsintervju....

Vad är det för tjänst du skall söka?

Jag utelämnar allt privat såsom civilstånd, intressen o dyl. Detta är något man upplyser om OM det kommer upp på en ev. anställningsintervju....

Min erfarenhet är snarare att man bör ta med lite om sig själv och sina intressen eftersom de ofta säger en del om hur man är. Däremot bör man inte brodera ut den delen av brevet allt för mycket men man kan gott skriva vad man har för intressen.

Ett lättläst CV där du börjar med den senaste anställningen först.
Ställ upp i grupper typ;
1.Utbildning
2.Anställningar
3.Kurser
4. Idiellt arbete/utlandsmissioner

Bifoga ett personligt brev där du beskriver lite varför du söker jobbet samt vad du anser att du kan tillföra den nya arbetsplatsen. Ett personligt brev skall aldrig överstiga en A4 sida enligt min PApolare!!

CV:n är det check på. Den ser ut ungefär som du beskrev den. Det personliga brevet är lite klurigare så tack för tips!

Har ingen specifik tjänst jag skall söka än men det är som systemutvecklare. Kan ju förstås vara bra att veta då en ansökan förmodligen bör se lite olika ut beroende på typ av jobb. :)

Min erfarenhet är snarare att man bör ta med lite om sig själv och sina intressen eftersom de ofta säger en del om hur man är. Däremot bör man inte brodera ut den delen av brevet allt för mycket men man kan gott skriva vad man har för intressen.

Beror helt och hållet på i vilken bransch man söker jobb, som jurist är det bäst att hålla det kliniskt!

Det är ungefär så jag gjort tidigare.

CV:n är det check på. Den ser ut ungefär som du beskrev den.

...bryt gärna ner dina senaste uppdrag så det framgår vilka roller du haft och vilka tekniker/program/språk/plattformar/verktyg du jobbat i dessa.

En potentiell arbetsgivare vill inte bara se en lista med uppdrag där det står
"Systemutvecklare AlfaBalfa TeleCom AB 20060101-20060630"
"Systemutvecklare FluffFluff IT AB 20050801-20061231"

...utan är egentligen mest intresserad av vad det är du faktiskt har gjort i resp uppdrag..
Skriv till en förklaring där du redogör för vad du gjorde, vilket ansvar eller vilka roller du hade samt vilka språk/verktyg och plattformar du jobbade med.
Ta även med kringinformation som om ni jobbade med en särskilld metod eller om ni använde olika projektverktyg och versionshanterare o.s.v

...bryt gärna ner dina senaste uppdrag så det framgår vilka roller du haft och vilka tekniker/program/språk/plattformar/verktyg du jobbat i dessa.

En potentiell arbetsgivare vill inte bara se en lista med uppdrag där det står
"Systemutvecklare AlfaBalfa TeleCom AB 20060101-20060630"
"Systemutvecklare FluffFluff IT AB 20050801-20061231"

...utan är egentligen mest intresserad av vad det är du faktiskt har gjort i resp uppdrag..
Skriv till en förklaring där du redogör för vad du gjorde, vilket ansvar eller vilka roller du hade samt vilka språk/verktyg och plattformar du jobbade med.
Ta även med kringinformation som om ni jobbade med en särskilld metod eller om ni använde olika projektverktyg och versionshanterare o.s.v

Så här ser det ut nu ungefär:

Webbutvecklare Verket för Högskoleservice (VHS), Stockholm
2005

Verket för Högskoleservice (VHS) är en uppdragsmyndighet som är verksamma inom tre områden. Antagning, upphandling och IT & System. Min tjänst var inom avdelningen för IT & System där jag arbetade med uppdateringar, ändringar och utveckling av den befintliga webbplatsen då ordinarie personal var upptagna med implementation av ett nytt system.

För mycket info? Eller för lite?

För mycket info? Eller för lite?

För lite om vilka programvaror du använde och om ni jobbade med t.ex Scrum/RUP eller andra metoder. Däremot tror jag inte VHS behöver så mycket presentation. Systemutvecklar du hos McD behöver man ju inte förtydliga att de säljer hamburgare utan du förtydligar kanske snarare vad avdelningen du var hos gjorde. En ekonomiassistent på McD har nog ingen aning om hur länge deras pommes friteras utan bör snarare berätta vilka ekonomi-verktyg de jobbade med.

Dessutom bör du ta bort raden..
"då ordinarie personal var upptagna med implementation av ett nytt system. "
....då den får det att låta som du var där på nåder...

För lite om vilka programvaror du använde och om ni jobbade med t.ex Scrum/RUP eller andra metoder. Däremot tror jag inte VHS behöver så mycket presentation. Systemutvecklar du hos McD behöver man ju inte förtydliga att de säljer hamburgare utan du förtydligar kanske snarare vad avdelningen du var hos gjorde. En ekonomiassistent på McD har nog ingen aning om hur länge deras pommes friteras utan bör snarare berätta vilka ekonomi-verktyg de jobbade med.

Dessutom bör du ta bort raden..
"då ordinarie personal var upptagna med implementation av ett nytt system. "
....då den får det att låta som du var där på nåder...

:tummenupp
Tackar för feedback! När du säger det så låter det helt logiskt.

1: Inga stavfel.

2: Ljug inte i ansökan.

Självklart inte! Jag är dessutom ordpolis när jag skriver själv :tungan

Last edited:
Instämmer, ta bort. Ta också bort "befintliga". Lägg till / Skriv istället ", efter en kort tid fick jag möjligheten att vara <ansvarig tekniker?> för webbtjänsten vilket var utmanande men lärorikt."

Nåt personligt bör man välan skriva?
Jag heter x, jag är x år, gift, har x barn och bor i x i Roslagen. På fritiden gillar jag att delta i olagliga pokertävlingar på den lokala MC-klubben och åka på bakhjulet på Roslagsvägen utan ljuddämpare. Jag har inget emot att bli full på gratisvin eller bira, så jag kommer att vara ett återkommande samtalsämne runt fikabordet i åratal efter personalfesten.

Tyvärr fick jag körkoret indraget nyss, så den första månaden kommer jag att vara i behov av att ni ersätter taxiresa till och från jobbet. Jag får dock tillbaka körkortet relativt snabbt av medicinska skäl, då jag har problem med spriten.

Jag tror att den erbjudna tjänsten passar mig för att den innebär nya intressanta utmaningar och en möjlighet för mej att öka min kompetens.

Ser fram emot ytterligare kontakter med Er!

...Nåt personligt bör man välan skriva?
...På fritiden gillar jag att delta i olagliga pokertävlingar på den lokala MC-klubben och åka på bakhjulet på Roslagsvägen utan ljuddämpare. Jag har inget emot att bli full på gratisvin eller bira, så jag kommer att vara ett återkommande samtalsämne runt fikabordet i åratal efter personalfesten.

Haha.. tack! :tummenupp

Är du långsam - skriv att du är noggrann.

Är den personalansvarige hardcore så tar han bara en ansökning i högen, utan att läsa den, anställer personen vars ansökan det var, och motiverar det med "en bra arbetare har tur"

:nicka

Ett annat tips är att låna följande bok på biblioteket eller införskaffa:

CV-boken : konsten att marknadsföra din kompetens
Författare: Charlotte Hågård

:nicka

//MT

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back