2 husfrågar

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
1) Avloppsfräsning
Lagom till jul fick jag problem med avloppet (igen). En röris var där, blåste på med 450 bars högtryck och gick sedan ned med kamera. Något sitter fast trots tidigare spolningar, rostflaga eller dylikt och den måste "fräsas" bort. Det låter som ett rätt aggressivt ingrepp, hur stor är chansen att rören skadas? Kåken är från 1966

2) Frost på vinden
Har en kallvind som känns rätt välventilerad men nu upptäckte jag frostfläckar och istappsliknande rimfrost på spikar etc lite här och var. I min värld är rimfrost lika med fukt, är det dags att ställa dit en avfuktare? När vi köpte huset i somras gjordes omfattande fuktmätningar på vinden och alla värden var ok.

Mkt tacksam för svar

1, får rörkrökare svara på, sitter det inomhus eller utomhus kan vara ev intressant.

2. Kolla ifall det är tilläggsisolerat, t ex nyligen. Hur är det då gjort. Har diffusionsspärr verkligen använts, har det öppnat upp fler ventilationsutgångar i vinden, när det då ev gjordes??
(varm fuktig luft kommer i kontakt med ditt kalla undertak, kondens bildas och skapar rimfrost)
Avfuktare du söker är trygghetsvakten

http://www.trygghetsvakten.se/mogel-fuktskada/Miljovanligt-mogelskydd-for-vinden.html

Visst är det roligt med gamla hus!
Har egen brunn & URGAMMALT avlopp som ständigt strular....stopp i muggen kommer & går...får blåsa rent titt som tätt, senast gav tryckgivaren till pumpen upp...min tjej tjatar om att köpa nytt hus, men var ligger charmen i det???

1, får rörkrökare svara på, sitter det inomhus eller utomhus kan vara ev intressant.

2. Kolla ifall det är tilläggsisolerat, t ex nyligen. Hur är det då gjort. Har diffusionsspärr verkligen använts, har det öppnat upp fler ventilationsutgångar i vinden, när det då ev gjordes??
(varm fuktig luft kommer i kontakt med ditt kalla undertak, kondens bildas och skapar rimfrost)
Avfuktare du söker är trygghetsvakten

http://www.trygghetsvakten.se/mogel-fuktskada/Miljovanligt-mogelskydd-for-vinden.html

1) Verkar vara inomhus. Tydligen kör man ned en roterande vals med någon slags kätting på och skakar loss vad det du kan vara som stoppar upp. Det låter ju som rätt hårda tag....:gnissla

2) Nä det var längre sedan i så fall. Det skulle alltså kunna vara så att varm luft från bodelen läcker upp på vinden, vilket ger kondens som sedan fryser till?

Vad kostar det att tilläggsisolera?

Visst är det roligt med gamla hus!
Har egen brunn & URGAMMALT avlopp som ständigt strular....stopp i muggen kommer & går...får blåsa rent titt som tätt, senast gav tryckgivaren till pumpen upp...min tjej tjatar om att köpa nytt hus, men var ligger charmen i det???

Ja eller hur, (skit)-kul i ordets rätta bemärkelse :D 4 lakan för spolning och webcam ned i kloaken, det smakade fint lagom till jul...:gnissla

Det som oroar mig är att rören pajar av fräsningen, låter dyyyyrt. Enligt förre ägaren (som byggde kåken) la man mkt pengar på avloppsrören, grövsta kalibern, och gjöt in dem i betong. Han har aldrig haft några problem såklart. Låter ju stabilt men ett helvete om något behöver bytas...får väl fixa en vattenläcka så försäkringsbolaget får ta smällen....:rolleyes:

Last edited:
1) 2) Nä det var längre sedan i så fall. Det skulle alltså kunna vara så att varm luft från bodelen läcker upp på vinden, vilket ger kondens som sedan fryser till?

Jupp, så funkar det basic.

Det kan vara andra orsaker, vilket inte är ovanligt. T ex bytt värmekälla från olja till fjärrvärme (där skorstenen har hållt fuktigheten i schack på vinden, och nu inte används t ex)

Vad kostar det att tilläggsisolera?
Var är längden på ett snöre...(kvm, göra själv, typ av isolering...)
ta in ev offerter, ger säkrast svar.
Hursomhelst payoff tiden är hyfsad snabb. Du kan kolla på t ex http://www.isover.se/

1. Det finns alltid risk vid fräsningar att rören spricker, fast det kan var värt att prova.

2. Fukt och frost på vinden uppkommer på samma sätt som i krypgrunden. Om du tilläggsisolerar slutar termiken att fungera på vinden och fukten blir kvar. Numer säger expertisen att det viktigaste är att diffspärren är tät och att isoleringen ligger långt ut, på yttertaket, så att inte vinden blir för kall.

Jupp, så funkar det basic.

Det kan vara andra orsaker, vilket inte är ovanligt. T ex bytt värmekälla från olja till fjärrvärme (där skorstenen har hållt fuktigheten i schack på vinden, och nu inte används t ex)

Var är längden på ett snöre...(kvm, göra själv, typ av isolering...)
ta in ev offerter, ger säkrast svar.
Hursomhelst payoff tiden är hyfsad snabb. Du kan kolla på t ex http://www.isover.se/

Värmekälla är iofs bytt (från olja till bergvärme). Vinden är annars rätt välventilerad känns det som, de är ventiler i båda ändar och inte direkt millimeterpassning mellan plankorna...man känner att det drar om man säger. Det kan inte vara så att jag lastat för mkt lådor och bråte på varandra och det hindrar luftgenomströmningen?

Jomenvisst, dum fråga....har ca 150 kvm vind och vill inte göra det själv. Har tillräckligt mkt ändå....:gnissla

1. Det finns alltid risk vid fräsningar att rören spricker, fast det kan var värt att prova.

2. Fukt och frost på vinden uppkommer på samma sätt som i krypgrunden. Om du tilläggsisolerar slutar termiken att fungera på vinden och fukten blir kvar. Numer säger expertisen att det viktigaste är att diffspärren är tät och att isoleringen ligger långt ut, på yttertaket, så att inte vinden blir för kall.

Ja vi måste ju ha två muggar som funkar

På vilket sätt? Om jag tilläggsisolerar vindsgolvet (har bara lagt golv i en small sektion längsmed för flyttlådor mm) borde väl det innebära att värmeförlusten nedifrån från bodelen minskar? Det är väl värmen därifrån som orsakar kondensen eller hur? Men hur menar du att isolering håller kvar fukten om vinden i övrigt är välventilerad?

Last edited:
På vilket sätt? Om jag tilläggsisolerar vindsgolvet (har bara lagt golv i en small sektion längsmed för flyttlådor mm) borde väl det innebära att värmeförlusten nedifrån från bodelen minskar? Det är väl värmen därifrån som orsakar kondensen eller hur? Men hur menar du att isolering håller kvar fukten om vinden i övrigt är välventilerad?
Tilläggsisolering fungerar som en mössa och håller kvar värmen i huset.
Fukten däremot sticker ut om inte det finns en diffspärr, plastfolie, isoleringen stoppar inte fukttransporten.
Problemet med att tilläggsisolera vindsbjälklaget är att du får en kall vind där fukten fäller ut på undersidan av yttertaket, vilket leder till mögelpåväxt.
Eftersom du redan har problem ska du inte isolera mer utan att ha stoppat fukttransporten från huset.
Ett hus från 60-talet var inte så bra isolerat från början och diffusionsspärr kunde man nog inte ens stava till...

Värmekälla är iofs bytt (från olja till bergvärme).

Och där har du orsaken.:)

Några enkla saker du själv kan börja se över direkt är ventilationen (vilket förändras iom bergvärme(vent är nu också minskad pga mindre självdrag)
T ex hur ser det ut på vinden ovanför badrum o kök. Kanske dags att ha frånluftsdon installerat o dyl.

Jomenvisst, dum fråga....har ca 150 kvm vind och vill inte göra det själv. Har tillräckligt mkt ändå....:gnissla
?
Eniro, finns firmor som enbart pysslar med sånt. några telesamtal och du vet rätt så precist.

kondensen eller hur? Men hur menar du att isolering håller kvar fukten om vinden i övrigt är välventilerad?

Fuktig värme. När fuktig värme möter kall torr luft vad händer, och var sker det...

Edit: sweedo han före, samt när man tilläggsisolera så måste diffussionspärr dit som mannen skrev, ta upp det med isolerfirman ifall du kolla priser

Last edited:
Värmekälla är iofs bytt (från olja till bergvärme). Vinden är annars rätt välventilerad känns det som, de är ventiler i båda ändar och inte direkt millimeterpassning mellan plankorna...man känner att det drar om man säger.

Det där såg jag inte tidigare.
När skorstenen blir kall slutar självdraget att fungera, både i huset och på vinden.
Det kan vara läge att sätta en fläkt på skorstenen så att ventilationen fungerar i huset igen och se över plåtbeklädnaden på skorstenen så att den inte blir våt och fryser sönder.

Och där har du orsaken.:)

Några enkla saker du själv kan börja se över direkt är ventilationen (vilket förändras iom bergvärme(vent är nu också minskad pga mindre självdrag)
T ex hur ser det ut på vinden ovanför badrum o kök. Kanske dags att ha frånluftsdon installerat o dyl.

Vad skulle jag göra utan dig....?? :D :tummenupp

Ok. Det finns ett jävla schabrak till frånluftvärmeväxlare installerad på vinden som nyligen är installerad just för luftkvaliteten.

Den tar in kalluft via ventiler och distribuerar denna via ventiler i alla rum, inkl bad och kök. Den har tre effektlägen och när vi flyttade in i somras körde vi på normalläget och full speed när många hade duschat tex för att undvika kondens i kanalerna. Men nu i vinter har vi dragit ned på lågeffekt eftersom det annars blir så satans kallt. Det finns iofs ett värmepaket som man kan koppla in och leda luften via men det har vi inte testat.

Tror du att vi måste öka speeden på anläggningen? Att det helt enkelt ventilerar för dåligt?

Har kollat specifikt över bad och kök, där finns ingen rimfrost alls. Men det känns rått på vinden...finns det inga fuktmätare man kan köpa som ger ett hum om vad som är rimligt eller ej?

Jobbar som avloppsrensare men vet inte hur det kan hjälpa dig då det är en bedömningsfråga om man vågar gå loss med kättingdysa eller inte.

Vi säger ofta nej eller låter det ske på deras eget ansvar om rören ser bristfälliga ut.

Jag tycker dock du ska köra på.

Jobbar som avloppsrensare men vet inte hur det kan hjälpa dig då det är en bedömningsfråga om man vågar gå loss med kättingdysa eller inte.

Vi säger ofta nej eller låter det ske på deras eget ansvar om rören ser bristfälliga ut.

Jag tycker dock du ska köra på.

Ok. Du som sett en del rör, hur länge håller grejorna vanligtvis? 50 år? 100?

....har ca 150 kvm vind och vill inte göra det själv. Har tillräckligt mkt ändå....:gnissla

Isolera vind är skitskoj. Köp påsar med isolering och hyr en maskin. Det är absoluta motsatsen till att dammsuga.

Om det nu visar sig att du behöver isolera, vill säga...

Efter 50 år kan det va läge att byta, men är så många faktorer som spelar in så dem kan räcka länge till eller brista snart.

Vart bor du/ vilka anlitade du? Den som filma borde veta bäst skicket på rören.

Vad skulle jag göra utan dig....?? :D :tummenupp

Ok. Det finns ett jävla schabrak till frånluftvärmeväxlare installerad på vinden som nyligen är installerad just för luftkvaliteten.

Den tar in kalluft via ventiler och distribuerar denna via ventiler i alla rum, inkl bad och kök. Den har tre effektlägen och när vi flyttade in i somras körde vi på normalläget och full speed när många hade duschat tex för att undvika kondens i kanalerna. Men nu i vinter har vi dragit ned på lågeffekt eftersom det annars blir så satans kallt. Det finns iofs ett värmepaket som man kan koppla in och leda luften via men det har vi inte testat.

Tror du att vi måste öka speeden på anläggningen? Att det helt enkelt ventilerar för dåligt?

Har kollat specifikt över bad och kök, där finns ingen rimfrost alls. Men det känns rått på vinden...finns det inga fuktmätare man kan köpa som ger ett hum om vad som är rimligt eller ej?

Det verkar som du har FTX anläggning enligt din beskrivning oxå tillsammans med bergvärme (påkostat med andra ord:tummenupp )

Hursomhelst är det en FTX som det verkar vara, så ska du då ha frånluftsventiler då från bad, tvättstuga o kök samt tilluft till andra rum (tilluft ser ut som uppochnervända tallrikar, frånluft mindre med stos)
Du ska köra med värmeväxlaren igång för största effektivitet o värmeförlustminskning.
Det finns även ett filter som du behöver rengöra då och då.

Ang fuktmätare kan du tjacka en sån på claes ohlsson eller liknande...
Alt över 70% i RF är tokigt pga mögel får potential att växa då.

Last edited:
Det verkar som du har FTX anläggning enligt din beskrivning oxå tillsammans med bergvärme (påkostat med andra ord:tummenupp )

Hursomhelst är det en FTX som det verkar vara, så ska du då ha frånluftsventiler då från bad, tvättstuga o kök samt tilluft till andra rum (tilluft ser ut som uppochnervända tallrikar, frånluft mindre med stos)
Du ska köra med värmeväxlaren igång för största effektivitet o värmeförlustminskning.
Det finns även ett filter som du behöver rengöra då och då.

Ang fuktmätare kan du tjacka en sån på claes ohlsson eller liknande...
Alt över 70% i RF är tokigt pga mögel får potential att växa då.

Ja det är exakt en sån jag har, inklusive uppochnedvända tallrikar :D Hittade tom fakturan i min "huspärm": 85k kostade den, installerad och klar, så förre ägaren kostade på lite. :tummenupp

Har nu dragit på värmepaketet och ökat hastigheten på fläkten, tror det ska göra susen. Nu är det ju avsevärt mildare iofs men jag tror jag ska vara försiktig med att dra ned fläkten för mkt även när det är kallt.

Tack för alla tips och råd :tummenupp :tummenupp :tummenupp

*/ ?>
Back