Espressoskruvande

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Bytte packning på min mokabryggare idag och slogs av att den ser ut som min tvåtaktsracer gjorde inuti (kolla in bilderna). De påminner i alla fall om varandra. Och nog finns det likheter mellan tvåtaktspulandet när man tömmer kylaren, skruvar av en topp, kollar färgen på kolven osv. och pysslandet med att få till en så bra espresso som möjligt. Val av kanna, val av kaffe, packandet, kokandet. Och som sagt emellanåt byte av delar. Rättså avkopplande sysselsättningar båda två. Om jag någon gång i framtiden kommer förvalta över ett garage ska jag se till att ha en mokabryggare i direkt närhet av arbetsbänken och stå där med oljiga fingrar och ömsom fixa med espresso, ömsom topplockspackningar.

Någon som har övat länge med mokabryggare och kan glänsa med lite do´s och do not´s?

Bifogat

• kolv.jpg
    kolv.jpg
    56.9 KB · Visningar: 64
  • kolv2.jpg
    kolv2.jpg
    76.6 KB · Visningar: 84
  • kolv3.jpg
    kolv3.jpg
    67.4 KB · Visningar: 68
  • kolv4.jpg
    kolv4.jpg
    56.8 KB · Visningar: 63
  • kolv5.jpg
    kolv5.jpg
    85 KB · Visningar: 83
  • kolv6.jpg
    kolv6.jpg
    93 KB · Visningar: 81
  • kolv7.jpg
    kolv7.jpg
    73.1 KB · Visningar: 64
Det enda tips jag har att ge är att dumpa Lavazzo-kaffet, det är ren dynga, kan vara upp till två år gammalt när det hamnar i burken enligt uppgift....

Det enda tips jag har att ge är att dumpa Lavazzo-kaffet, det är ren dynga, kan vara upp till två år gammalt när det hamnar i burken enligt uppgift....

Ha, tänkte just detsamma när jag såg burken. Jag har en burk med 75% kvar i uppe i skåpet. Pallade inte att dricka resten, smakar ju fan själv om det.
Fast jag skyllde på bryggaren.

Numera mal jag mitt kaffe själv och brygger. Det skulle jag börjat med för länge sen.

Man gör inte espresso med en mokabryggare. :mattias

Du har för lågt tryck och dålig temperaturreglering, oftast alldeles för varmt.

Man gör inte espresso med en mokabryggare. :mattias

Du har för lågt tryck och dålig temperaturreglering, oftast alldeles för varmt.
Jag vet. Och det är lätt att påpeka svagheterna i en mokabryggare jämfört med en maskin. Men jag gillar min bryggare och eftersom jag alltid gör latte så inbillar jag mig att det inte spelar lika stor roll om jag går miste om lite crema och några bar. Men jag har kanske fel och har inte insett vidden av skillnaden?

Med båda fötterna på jorden: vad för maskin bör man skaffa för att inte bli besviken men utan att ägna sig åt espressomaskinsfetishism?

Jag vet. Och det är lätt att påpeka svagheterna i en mokabryggare jämfört med en maskin. Men jag gillar min bryggare och eftersom jag alltid gör latte så inbillar jag mig att det inte spelar lika stor roll om jag går miste om lite crema och några bar. Men jag har kanske fel och har inte insett vidden av skillnaden?

Med båda fötterna på jorden: vad för maskin bör man skaffa för att inte bli besviken men utan att ägna sig åt espressomaskinsfetishism?

Visst är det så att om man lägger i över en dl mjölk så känner man ju inte kaffesmaken lika mycket men det är ju fortfarande viktigt att den som ingrediens är bra. Jag gillar cappuccino och con panna bäst men dricker mycket ren espresso också, ibland bara för att se att den är som den ska. Speciellt när jag bytt kaffesort, då måste man kika på malningsgrad (för att extrahera rätt tid) och vilken temperatur den sorten gillar.

Jag har nyligen byggt om min maskin med ett digitalt reglersystem för temperaturen, kostade 4000 kr och fyra timmar montage men det var det värt för det var för primitivt system med termostater original.

Som du ser så kan man precis som med 2-taktsracing pillra med allt på olika nivå och det är lika roligt ändå. Med mokabryggare har man tagit ett stort steg mot bättre kaffe, det är inte för inte det står en i nästan varenda italienares hem. :)

Last edited:
Isomac är i mina ögon bäst om du skall ha en manuell bryggare och inte har en obegränsad budget. Här finns deras billigare modell till ett grymt underpris på blocket http://www.blocket.se/vi/19696296.htm?ca=23_10_s . Toppa med en kaffekvarn av samma märke och du är hemma.

Last edited:
Jag har en precis likadan bryggare och nu undrar jag hur/om jag ska packa kaffet. Hur gör jag det på enklaste sätt?

[edit] En snabb google gav svaret: Nej.

Last edited:
Isomac är i mina ögon bäst om du skall ha en manuell bryggare och inte har en obegränsad budget. Här finns deras billigare modell till ett grymt underpris på blocket http://www.blocket.se/vi/19696296.htm?ca=23_10_s . Toppa med en kaffekvarn av samma märke och du är hemma.

Det där är nog mycket för pengarna. En kollega har en Isomac Brio som ser ungefär likadan ut men med inbyggd kvarn, han är mycket nöjd.

Fast det där, som de flesta espressomaskiner, är en halvautomatisk maskin. I en manuell så står du för trycket själv.

EL.jpg

Last edited:
Helmanuell från Pavoni är den klassiska statusprylen för kaffenerdar. Jag köpte en gammal Pavoni på blocket för en femhundring men skall ärligheten fram så skall man vara jäkligt duktig med handlaget för att kaffet skall bli bra i den. Fast när grabbarna som kan lagar i den blir det himmelskt.....

Är man insnöad taliban så finns där inga alternativ....

Helmanuell från Pavoni är den klassiska statusprylen för kaffenerdar. Jag köpte en gammal Pavoni på blocket för en femhundring men skall ärligheten fram så skall man vara jäkligt duktig med handlaget för att kaffet skall bli bra i den. Fast när grabbarna som kan lagar i den blir det himmelskt.....

Är man insnöad taliban så finns där inga alternativ....

Fast jag har aldrig sett någon kaffekunnig ha en, bara 08:or som köpt den för att den är snygg. :hihi

Med rätt handlag så har den potential att göra lika bra kaffe som en rätt inställd halvautomatisk maskin. Men få klarar att göra det om och om igen.

Ja, varför inte. Inte mycket pengar. Å andra sidan är det så tråkigt att bli besviken. Se nedan.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1940

Kanske lika bra att investera i bra grejer direkt? Kolla här... :tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=gU4lfux_ZIo

Ja, varför inte. Inte mycket pengar. Å andra sidan är det så tråkigt att bli besviken. Se nedan.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1940

Kanske lika bra att investera i bra grejer direkt? Kolla här... :tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=gU4lfux_ZIo

Den stora kuggfrågan är väl bara om man är beredd att pynta 15kkr för en kaffemaskin. Jag vill ha en 45kkr Promac men det där miljardarvet har ännu inte trillat in....
Kommer du ny till SH hittar du mängder av trådar i stil med "Ducati är skit" Suzukis ramar är livsfarliga" osv. Visst finns där måndagsex av isomac men de har 5 års garanti och smakmässigt finns där inte mycket i prissegmentet som kan konkurrera.

Visst är det så att om man lägger i över en dl mjölk så känner man ju inte kaffesmaken lika mycket men det är ju fortfarande viktigt att den som ingrediens är bra. Jag gillar cappuccino och con panna bäst men dricker mycket ren espresso också, ibland bara för att se att den är som den ska. Speciellt när jag bytt kaffesort, då måste man kika på malningsgrad (för att extrahera rätt tid) och vilken temperatur den sorten gillar.

Jag har nyligen byggt om min maskin med ett digitalt reglersystem för temperaturen, kostade 4000 kr och fyra timmar montage men det var det värt för det var för primitivt system med termostater original.

Som du ser så kan man precis som med 2-taktsracing pillra med allt på olika nivå och det är lika roligt ändå. Med mokabryggare har man tagit ett stort steg mot bättre kaffe, det är inte för inte det står en i nästan varenda italienares hem. :)
Kul läsning. Vilken entusiast du är! Digitalt reglersystem...

:)

Anar en fortsättning på den här tråden.

Kul läsning. Vilken entusiast du är! Digitalt reglersystem...

:)

Anar en fortsättning på den här tråden.

När introduceras launch control till bryggarna och när kommer puritanerna och hävdar att allt var bättre förr innan elektronikens intåg:D

När introduceras launch control till bryggarna och när kommer puritanerna och hävdar att allt var bättre förr innan elektronikens intåg:D

Så länge det är jag som provar kaffet och manuellt justerar variablerna så är det ok för min del. Closed loop vill jag inte ha varken i MotoGP eller i kaffemaskinen. ;)

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!