crap . gjort bort mig

linktomayhem

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
honda cbr 1000rr - REPSOL 07
jo jag har en fråga .. jag åkte fast för fortkörning i dag men bilen .. fick böter 3200:huvet .. haft B kort i ja över 7 år första gången jag åker dit . MEN jag har bara haft mc kort lite över ett år .. jag vart ju inte av med B körkortet nu men kan dom dra in A kortet ? nu nä jag har en prövotid på det nu.. har man en prövotid på mc :confused: .. MVH/ link

OM jag inte minns fel så har du bara prövotid på den första behörigheten du tar. så du ska inte ha en peövotid på MC behörigheten

Du kan vara lugn, man har bara prövotid på sin första behörighet!

..såg att andra hann före! :tummenupp

Blir du av med ett kort blir du av med alla!

Du har bara prövotid på ditt första kk (gäller även lätta kortet)! Dvs har du lätt-mc kort får du ingen prövotid på B-kortet!

Last edited:
Du har ju redan haft din prövotid när du tog ditt B-kort, och det blir ingen ny prövotid om man sedan tar A-kort som i detta fall,,:tummenupp

nej dom drar ej in ditt A kort.
du får dessutom ej ny prövotid bara för du tog A kortet efter Bkortet.
man får en prövotid när man tar första körkortet och den förnyas ej när man tar nytt körkort. kanske förnyas om man blir av med körkortet och tar om det.

en liten anektod- polaren tog körkort för lätt mc när han var 16. han hade hur kul som hellst när han var 18 och tog B kort och inte hade prövotid.

TACK SOM FAN !!! vore ju guld å bli av med det nu när man köpt ny hoj å allt , haha . gruva mig för det här hela dagen .. tack än en gång alla . kan jag sova GÖTT

Bara betala 3200 och vara glad och med tankte på att boten endast låg på 3200 så tog de inte kortet, har du prövotid så tar de inte kortet om du kör 10 kilometer utan det som skiljer är att du får tillbaka det utan prövotid med prövotid får du ta om det.

Ps. vill säga om du inte blir av med det över 12månader.

bara för att tala om vilket fart monster jag är ... åkte 74 på 50 väg ...

Faan vilket omoraliskt svin du är. Du kunde ju ha mejat ner en hel flock med oskyldiga rullatortanter. Jag tycker att man helst skall hålla 10% under skyltad hastighet, dvs 45km/h. 110 vägar undviker jag iom att jag då överskrider mitt max som är 81km/h.

bara för att tala om vilket fart monster jag är ... åkte 74 på 50 väg ...

blir lika förbannad varje gång jag hör om nåt sånt här... dvs, att det kostar 3200 kr i böter för att åka 20km/h för fort.

Tjejen åkte 63 på 50 väg i somras, fick pynta 2400 kr... fan man MÄRKER ju inte ens skillnad på 50 och 63 liksom, SÅ JÄVLA LARVIGT...

OT...
Det roliga var att hon hörde mig komma genom skogarna när hon stod och pratade med farbror blå, "öööööhrrrn öööööhrrrrrn öööööhhhrrrrn". Som TUR var fick jag bromsa in bakom en buss precis där det blev 50 (och såklart snuten stod o feg-filmade). Men tänkte jag, jefla buss o va trött i mössan, jag kör om den, precis när jag passerar bussen och har/ska gasa på lite så ser jag konstapeln där. så det blev nog en lite lustig acceleration som hyfsat abrupt avbröts när vi fick ögonkontakt ;) lol

Faan vilket omoraliskt svin du är. Du kunde ju ha mejat ner en hel flock med oskyldiga rullatortanter. Jag tycker att man helst skall hålla 10% under skyltad hastighet, dvs 45km/h. 110 vägar undviker jag iom att jag då överskrider mitt max som är 81km/h.

hahahaha .. so sorry :D

amsbergsvägen av alla ställen .. va på väg tíll falun .. håler du till då ? bastards... hmmm mockfjärd :P ???

på den pissvägen.. drygt..

I närheten av Rastastugan ser du skylten om du kommer söderifrån..

blir lika förbannad varje gång jag hör om nåt sånt här... dvs, att det kostar 3200 kr i böter för att åka 20km/h för fort.

Tjejen åkte 63 på 50 väg i somras, fick pynta 2400 kr... fan man MÄRKER ju inte ens skillnad på 50 och 63 liksom, SÅ JÄVLA LARVIGT...

Om man måste bromsa märker man ganska stor skillnad. I övrigt håller jag med om att man inte märker så stor skillnad när man kör, därför är det väl lika bra att hålla hastigheten.

Enda fördelen med att köra fort är väl att det är roligt. Kan förstå att man gör det ifall man är ute och nöjesåker, men om man bara ska ta sig fram så ser jag ingen vits med det. Man måste köra ganska rejält över hastighetsbegränsningen för att märka av någon större tidsvinst.

Mitt tips är att kolla med länsstyrelsen, du kan ha samma otur som jag hade. Jag missade (lååång story) att förnya min C-behörighet i tid (typ 2-3 dagar för sent) och blev därför av med alla behörigheterna samtidigt. Strul med synundersökning och massa jobbig korrespondens med VV & lsty gjorde att jag till slut fick tillbaka dem efter 6 månader. Jag vet inte hur mkt det personliga brevet hjälpte som jag skickade in till lsty tillsammans med blanketterna men det nog inte bli sämre av att göra det.

Du har bara prövotid på ditt första kk (gäller även lätta kortet)! Dvs har du lätt-mc kort får du ingen prövotid på B-kortet!

Det beror ju på när du tar A1 respektive B.
Tar du A1 när du är exakt 16 år och 5 månader, och B när du är exakt 18 år, så har du fortfarande 5 månader kvar av prövotiden:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage