tändföljder

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Letat som satan efter en gammal tråd där ett schema över ett gäng olika motorers tändföljd illustrerades så man kunde jämföra motorerna inbördes. Kom kring releasen av Yamaha R1 2009 och man kunde jämföra R1:ans tändföljd med klassiska screamern, BigBang, V-twin osv. Någon som vet vart det schemat går att hitta? Tändföljderna illustrerades i form av gradaxlar där små explosionsstjärnor ritats in utefter vart i gradföljden de uppkommer. Dvs, för R1:an satt en stjärna vid 270 grader, en vid 180, en vid 90 och en vid 180 igen.

Någon som kan hjälpa mig?

MVH
Morphine

det där läste jag om i en tidning, säker på att det fanns här på SH?

Fan, just det. Det var nog i en tidning. Kanske BIKE? Nu känner man sig lite dum. För det var väl i en tidning? Någon som kan styrka detta, eller kanske vet om materialet finns på nätet?

Denna bilden fanns i boken MotoGP Technology för några år sen.

Bifogat

• firing.JPG
    firing.JPG
    22.3 KB · Visningar: 282
Finns det några motorer som använder irregular firing pattern? :va Och finns det nån gatmotor som använder big bang? Varför inte isf?

Nya R1an är en form av irregular firing pattern men det är också den enda utanför GP. Anledningen till att det inte är vanligare är produktionskostnader och ökade påkänningar i veven.

Nya R1an är en form av irregular firing pattern men det är också den enda utanför GP. Anledningen till att det inte är vanligare är produktionskostnader och ökade påkänningar i veven.

Vad är då fördelarna?

För mig känns det ju spontant som att ju fler pulser jämnt fördelade ju bättre.
Men uppenbarligen finns det fördelar med big bang och irregular också?

Vad är då fördelarna?

Det bör väl vara enklare o få till att väl fungerande antispinn system på en IFP motor?

I och med att det blir längre mellan pulserna om man bryter en tändsekvens tänkte jag...

Vad är då fördelarna?

Jag har också alltid inbillat mig det, men enligt dom som kan så är det ju bättre med big bang/twin, för att då hinner däcket få tillbaka greppet mellan knuffarna. Jag har svårt att se det, det måste ju vara enklare att finjustera om det tänder oftare, men lite mindre varje gång?

Vad är då fördelarna?

Därom tvistar de lärde.....

Tanken är att den längre viloperioden skall förbättre möjligheten för däcket att återfå grepp men rent instinktivt är jag tveksam

Därom tvistar de lärde.....

Tanken är att den längre viloperioden skall förbättre möjligheten för däcket att återfå grepp men rent instinktivt är jag tveksam

Jo, jag har också hört det där om att "däcket ska återfå fäste" men borde inte det jämnas ut av att däcket slits runt av en dubbelt så kraftig puls istället?

Nåväl, vet inte du så skäms inte jag för att inte jag vet heller.

Jo, jag har också hört det där om att "däcket ska återfå fäste" men borde inte det jämnas ut av att däcket slits runt av en dubbelt så kraftig puls istället?

Jag har kanske vid något tillfälle missbrukat mitt universitetslogin för att på lediga stunder studera annat än medicin. Umu har tillgång till SAE publikationer vilket omfattar majoriteten av den relevanta motorforskningen....

Nu har jag dessvärre ingen examen inom relevant område men om jag förstått avhandlingarna rätt så kan man lätt både simulera och förutspå hastighetsfluktrationerna i olika tändföljds/vevaxel arrangemang och därmed kan man förklara effektkarakteristiken men om detta sedan går att översätta till att längre pauser skulle ge bättre grepp är rätt tveksamt. Det verkar öht som om grabbarna som kan inte är helt övertygade om att detta spelar någon roll på bakhjulet.

Är dubbelexamen i läkeri och Master of Engineering från QUB väl nerdigt?:va

Vad är då fördelarna?

Man pratar ju om mer mellanregister och ungefärlig bibehållen toppeffekt. I mina öron låter det helt klart som att man från racehojen hittat små förbättringar på mellanvarv genom att på ett bättre sätt, med den nya tändföljden, lyckats utnyttja de pulser/resonanser i insug/utblås som sker på mellanregistret. Antagligen har det varit för kostsamt för att genomföra på en gathoj men att man nu tar steget ut till produktion och ökar priset på hojen istället för att riskera att bli efter konkurrensen. Glöm inte att man spelar på jäkligt små marginaler av vad som är möjligt på en gathoj när det gäller effekt då man tvingas anpassa sig till stränga ljud och avgasnivåer. Sen skall ju skrotet hålla också!! Tätare pulser kan ju också ge fördelare i extraktoreffekt i avgasgrenröret, och min gissning är att man hittat fördelar även där.
Det tycker jag låter som en orsak till det på det nya tilltaget.
För övrigt är det jäkligt intressant att läsa om insugspulser och allt relaterat kring dem och hur man kan optimera formen på ett insug för att dra nytta av tredje resonanspulsen i insuget för att fi in en liiiiten gnutta extra blandning i in cylinder osv.

Last edited:

Det var den förklaringen som gällde när Big-bang började användas.
Låter troligt.
Om man inte funderar på hur långt det är mellan pulserna.
Det man försökte göra var att efterlikna ducati, emedan de var överlägsna i superbike.
Vad varvar en 888?
9000?
Två cylindrar innebär att motorn tänder en gång per varv.
9000 kraftpulser per minut.
9000/60=150 pulser per sekund.
Möjligen kan det bli en liten vibration i kedjan.
Att kraftpulsen skulle hålla sig konstant hela vägen genom växellådan, kedjan, hjulet och däckstommen innan den når kontaktytan mellan däck och asfalt låter för mig långsökt.

Borde inte sånt här ganska lätt gå att kolla i ett labb? Rullande landsväg och fota däcket med höghastighetskamera eller ha nån pryl som kan känna av kraftpulserna i däcket? Då kan man ju dels se om det "släpper" vid tändpulserna, och isf hur länge/mycket.

Allt om MC skriver att en förklaring kan vara att kolvvändningarna är mer jämnt fördelade. En vanlig radfyra vänder ju alla kolvar samtidigt

Kan ta kort på artikeln om nån blir glad av det, eller är det emot någon regel?

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage