Minipctråden "Asus eee PC m,m"

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
Det följer ju med recoveryskiva, vilket är lite lustigt då EeePc saknar dvd-läsare.
Jag lånade hem en extern dvdspelare med USB-anslutning från jobbet. Vilket fungerar jättebra. Men har man ingen sån kan du ju alltid göra en bootbar USB-sticka och köra från den.
Jag laborerade en del med det när jag skulle installera xp från USB-sticka åt en polare men det fick vi aldrig att fungera riktigt. Installationen satte igång men det hela kraschade efter en stund.
Det kan ha berott på usb-minnet i sig, jag forskade aldrig vidare.
Dock så finns det gott om guider hur du skapar installationsdiskar på USB ute på nätet.

Vilken är Umeås största datorbutik?
Jag spenderade en del tid där då mitt ex pluggade där.

just recovery delen är lite buggig, iaf på 901an som jag fick i uppgift att återställa till fabriksinställningar, först tog det en jävla tid att få den att känna igen dvd läsaren, testade 3 olika läsare och tusen omstarter innan den kände igen den, sen när jag väl började ominstallera så krashade det gång på gång, gick över till usb stickan, det fungerade efter ett par försök men tog en jävla tid.

Atom'en i 1000H är ju i princip en nedskalad c2d så de mesliga 1.6 GHz'en (som kan överklockas) levererar runt 3 ggr mer kraft än en 1.6 GHz P4'a.

Jag har också sneglat runt på bärbart en längre tid och då i första hand en 1000H men jämförbart med generell användbarhet etc blev det en Asus X50RL från OnOff för 5k istället i måndags. Gaffet är det enda som suger men räcker iaf för mindre upplöst video.

men grafiken som sitter på chipet som bundlas med atom processorn är inte något vidare den heller.

Last edited:
Atom'en i 1000H är ju i princip en nedskalad c2d så de mesliga 1.6 GHz'en (som kan överklockas) levererar runt 3 ggr mer kraft än en 1.6 GHz P4'a.

Atomen har betydligt närmre släktskap med 486- och första Pentiumprocessorerna än C2D. Den är byggd för strömsnålhet i absolut första hand. En 1,6 GHz Pentium M åker cirklar runt en 1,6 GHz Atom.

Atomen har betydligt närmre släktskap med 486- och första Pentiumprocessorerna än C2D. Den är byggd för strömsnålhet i absolut första hand. En 1,6 GHz Pentium M åker cirklar runt en 1,6 GHz Atom.

mja i cirklar är kanske att överdriva lite, har inte kollat benchmarks som jämför just dessa men kan säga att 230n (atom) som står och tuggar här just nu presterar helt okej med tanke på priset (>800 för gigabytes kort), den är minst lika bra som min P4 på 2.4GHz som väl kan jämföras med en M 1.6GHz

just recovery delen är lite buggig, iaf på 901an som jag fick i uppgift att återställa till fabriksinställningar, först tog det en jävla tid att få den att känna igen dvd läsaren, testade 3 olika läsare och tusen omstarter innan den kände igen den, sen när jag väl började ominstallera så krashade det gång på gång, gick över till usb stickan, det fungerade efter ett par försök men tog en jävla tid.

men grafiken som sitter på chipet som bundlas med atom processorn är inte något vidare den heller.

Jag har aldrig haft några problem med läsaren jag använde mig av. Fungerade klockrent de gånger jag ominstallerat, vilket är några gånger nu.
Dock inte kört recoverydisken.

Det blev 900 modellen, precis beställt 2k med frakt :tummenupp

Hoppas jag blir nöjd nu :va

Jag har en Eee Pc 901 och använder den till slösurfning i sängen eller framför teven. Samt att jag brukar ligga i sängen o glo på serier som jag streamar över det trådlösa nätet. Cirka fem timmars batteritid.
Jag köpte en med Linux på men kör Xp på den.
Fungerar bra men visst vore det bra om den var större. Fast vitsen med den är ju att den är liten och rätt billig. Är väl nere i 3700:- nu?!

Varför valde du att köra XP?

Jag har aldrig kört något annat en Windows kommer det bli krångligt att köra Linux?

Fördelar/nackdelar Windows ?

Fördelar/nackdelar Linux ?

Tack på förhand!

/D-R

Varför valde du att köra XP?

Jag har aldrig kört något annat en Windows kommer det bli krångligt att köra Linux?

Fördelar/nackdelar Windows ?

Fördelar/nackdelar Linux ?

Tack på förhand!

/D-R

om du bara ska ha den till att surfa runt med och kolla på streamat material osv så kommer du inte ha några problem alls med linux.

om du bara ska ha den till att surfa runt med och kolla på streamat material osv så kommer du inte ha några problem alls med linux.

Om jag skall köra lite små spel och så då är det då problemen kommer?

Hur mycket mer krävande är XP?

Vad kör man för virus skydd? Till Windows kör jag Avast.

Lite benchmarks för diverse processorer. Ju högre poäng, desto bättre.

Intel Atom 230 @ 1.60GHz 245
Intel Pentium M 1.60GHz 346
Intel Pentium 4 2.40GHz 350
Intel Core2 Duo T8300 @ 2.40GHz 1398

Slutsats: Atom 230 är riktigt långsam oavsett vad man jämför med. Funkar säkert ändå till de enklaste uppgifterna.

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Om jag skall köra lite små spel och så då är det då problemen kommer?

Hur mycket mer krävande är XP?

Vad kör man för virus skydd? Till Windows kör jag Avast.

om du menar spel som i flashspel är jag osäker på hur stödet för flash är under linux. om du menar små spel som är kompilerade för windows så tror jag det skulle bli väldigt segt att dra dem genom wine/cedega på eeen. om du kör linux behöver du inget virusskydd.

Lite benchmarks för diverse processorer. Ju högre poäng, desto bättre.

Intel Atom 230 @ 1.60GHz 245
Intel Pentium M 1.60GHz 346
Intel Pentium 4 2.40GHz 350
Intel Core2 Duo T8300 @ 2.40GHz 1398

Slutsats: Atom 230 är riktigt långsam oavsett vad man jämför med. Funkar säkert ändå till de enklaste uppgifterna.

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

oj det var ju en jäkla skillnad. hmmm att de känns likvärdiga kan förstås bero på att jag bara har 512mb ram till p4n kom jag på :D

Last edited:
har en 901 med xp.
känns förvånansvärt snabb och väger strax under kilot.
tangentbordet är mindre än ett normalt men tja så är det ju.
skärmen är i minsta laget men den största missen är att den inte har stöd för 1024 x 768 utan bara 1024 x 600 utan att förlänga skrivbordet.
Musen lämnar även den övrigt att önska.

för det jag vill ha den till så är den perfekt.
Det går att byta "hårddisk" den till större om man vill.

Varför beställde jag över nätet när jag kunde åkt köpt skiten direKct :näsblod

Nu får jag sitta och vänta som ett litet barn på julafton.

Man blir förbannad :mad:

I morgon efter 14:00 kan jag hämta, :hoppa förhoppningsvis! Fick precis kolliid på mailen.

Så om inte posten strular så kan jag hämta på Ica Maxi i morgon :barnpåjulafton :)

Händelser
2008-12-29 17:30 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen
2008-12-29 15:35 Jönköping Sorterad

I morgon efter 14:00 kan jag hämta, :hoppa förhoppningsvis! Fick precis kolliid på mailen.

Så om inte posten strular så kan jag hämta på Ica Maxi i morgon :barnpåjulafton :)

Händelser
2008-12-29 17:30 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen
2008-12-29 15:35 Jönköping Sorterad
Optimist. Jag gissar på fredag. Tidigast.

Jag beställde en sak från Cyberphoto som skickades 15/12-08. Nu, två veckor senare så har den fotfarande inte kommit. :huvet

(jag har kolli-id och enligt paketsökningen på posten.se så har det statusen "transporteras")

Optimist. Jag gissar på fredag. Tidigast.

Jag beställde en sak från Cyberphoto som skickades 15/12-08. Nu, två veckor senare så har den fotfarande inte kommit. :huvet

(jag har kolli-id och enligt paketsökningen på posten.se så har det statusen "transporteras")

låter rätt skumt :va jag brukar få hem en massa paket och normalt är väl 1-4 arbetsdagar

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back