R1 och R6-tråden!

Det är mycket riktigt Exup:en du beskriver. Det var inte det normala "klickandet" som du hörde då?

Om inte så kan det vara att den kanske kärvat fast lite och klickade till lite extra då det släppte. Troligtvis inget problem men håll ögonen på det.

Tack för ditt svar. Nej hackandet slutade inte så länge tändningen är på. Jag startade hojen i alla fall och lät den gå varm. Därefter ett tag av torrgasande och sedan av med tändningen och på igen och samma fenomen kvar..

Som om den hängt sig och vill dra sig i rätt läge men fastnat eller nåt.. Den var lite mer svårstartad än vanligt men gick jämnt och fint annars. Fan den har knappt gått 1000 mil. Ska det verkligen inte hålla bättre?
 
God hJul på er alla. Jag varmkörde min förra helgen startade direkt ! Fi fan va man ryser.... men jag har börjat räkna ner nu !

Mmm, gjorde samma sak för nån vecka sen, börjar bli dags igen :) Har ju min i garaget en trappa ner så jag brukar gå ner o titta till den lite då och då :D

Så sjukt jäkla sugen på mc-säsong igen. Galet, borde flytta till nåt varmt-året-runt-land alltså!
 
Last edited:
Jo så ligger det till. Tänkte skaffa Power Commander till Rettan-01. Frågan är om man kan ha det eftersom den har förgasare och inte insprutning.(Elr har den förgasare:va) Hur kan man ta sig till väga för att få mer krut i hojen??? Har redan K&N filter och slip on.
Tack på förhand:tuttar
 
Last edited:
Jo så ligger det till. Tänkte skaffa Power Commander till Rettan-01. Frågan är om man kan ha det eftersom den har förgasare och inte insprutning.(Elr har den förgasare:va) Hur kan man ta sig till väga för att få mer krut i hojen??? Har redan K&N filter och slip on.
Tack på förhand:tuttar
Som du säger blir de svårt då du har förgasare på din 01, insprut på R1an kom 02!
 
Då var de snart dax för 4000 mila servocen med ventiljustering :S i göteborgsområdet finns det något annat ställe än yamaha center att vända sig till?? någon som har tips??
Mikael
 
Hej,

skulle starta upp hojen idag och fann då att den hackade någonstans undertill och det lät som ett robotliknande hackande direkt när man slår på tändningen.

Ljudet kommer från avgassystemet och det är på vänster sida undertill en liten bit framför bakhjulet. Tror att det är det som kallas exup. Det går två tunna metallrör till den med troligtvis en vajer i varje och samtidigt som det hackade där så ryckte det i dessa. Vad är det som har hängt upp sig och hur åtgärdar man det? Hojen var lite svår startad med väl igång inga skillnader.

Tacksam för tips.

Min första tanke var dåligt laddat batteri...? eftersom det hackar ungerfär som att exupen inte riktigt orkar "dra" ordentligt utan försöker hela tiden därav det hackande ljudet.
 
Min första tanke var dåligt laddat batteri...? eftersom det hackar ungerfär som att exupen inte riktigt orkar "dra" ordentligt utan försöker hela tiden därav det hackande ljudet.

Mmm jag kopplade på batterliladdaren med igår så är det det får jag svaret inom kort.
 
Tack för ditt svar. Nej hackandet slutade inte så länge tändningen är på. Jag startade hojen i alla fall och lät den gå varm. Därefter ett tag av torrgasande och sedan av med tändningen och på igen och samma fenomen kvar..

Som om den hängt sig och vill dra sig i rätt läge men fastnat eller nåt.. Den var lite mer svårstartad än vanligt men gick jämnt och fint annars. Fan den har knappt gått 1000 mil. Ska det verkligen inte hålla bättre?

Yamaha fick byta min exup-motor på garanti vid ca 450 mil. Den hade tagit in vatten efter en tvätt.
 
Då var de snart dax för 4000 mila servocen med ventiljustering :S i göteborgsområdet finns det något annat ställe än yamaha center att vända sig till?? någon som har tips??
Mikael

Tror RN Mc service (i partille) kan göra det. Har för mig att jag hört om folk som lämnat yamaha-hojar för service där.
Annars så har ju bike i trollhättan 50% på verkstadsarbeten (gäller arbetstiden) för arbeten som bokas nu i mellandagarna. Men det är klart, det är ju en liten bit dit... Fast å andra sidan brukar väl den service trilla iväg en bit i pris?
 
Katte.N skrev:
Jo så ligger det till. Tänkte skaffa Power Commander till Rettan-01. Frågan är om man kan ha det eftersom den har förgasare och inte insprutning.(Elr har den förgasare) Hur kan man ta sig till väga för att få mer krut i hojen??? Har redan K&N filter och slip on.
Tack på förhand

Power commander går som sagt inte eftersom att det är förgasare. Men det finns väl såna här Dynojet-kit som man kan köpa. Tror det är andra munstycken o sånt. Har väl typ motsvarande effekt som en PC men för förgasarhojar.
 
Kollade med custombafflekits. Dom uppgav 106 dB / 7000 RPM.

Hur svåra är dom att montera?

Är dom amerkanska mer lågmälda?

Hur mycket låter en vanligt Akra Slipon med/utan db-killers?

MVH/HR

Mja, inte så värst svårt, bara man märker upp var exakt änden varit så att dom blir raka. Ljudnivån kan man kanske påverka lite med vilken typ av packning man sätter i dom. Både dom amerikanska och engelska kitten använder väl liknande typ av rör så jag antar att ljudnivån skiljer marginellt.

Det kittet jag köpte kom med stålull, men jag lade dit ett knippe rowing-mattor (ljuddämparen fullproppad med restbitar + en halv yoshimura "säck"). När jag packar om dom kommer jag att måttkapa en rowing matta rätta längden sen ett antal varv 3-4-5 avsluta med att vira fast den med nån form av galler/järntråd. Ljudnivån tycker jag är perfekt men har inte kollat med nån mätare.
 
Tror RN Mc service (i partille) kan göra det. Har för mig att jag hört om folk som lämnat yamaha-hojar för service där.
Annars så har ju bike i trollhättan 50% på verkstadsarbeten (gäller arbetstiden) för arbeten som bokas nu i mellandagarna. Men det är klart, det är ju en liten bit dit... Fast å andra sidan brukar väl den service trilla iväg en bit i pris?

Japp Yamaha center vill ha nästan 7 lök :S billigare alternativ mottages tacksamt :tummenupp
 
Power commander går som sagt inte eftersom att det är förgasare. Men det finns väl såna här Dynojet-kit som man kan köpa. Tror det är andra munstycken o sånt. Har väl typ motsvarande effekt som en PC men för förgasarhojar.
Köper man dynojet måste man ändå justera hojen i bänk och det kostar en peng så i längden är de inte värt det!
 
Back
Top