Otroligt återhämtning

Jeez skulle tippa på att de gör en bit över 200km/h när det där händer :näsblod
Fick nästan den där obehagliga känslan man får i magen sekunden innan man vurpar själv (varit med om det ett antal ggr).

Snygg räddning hur som helst........


//Dio
 
Den här är fin också:

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Dq_-42OxZEY&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Dq_-42OxZEY&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Japp, skitfräck scen! Kan kolla på den bra många gånger och ändå häpnas över allt som hände rpå så kort tid!

http://www.youtube.com/watch?v=HtjQ4SK4GXk&feature=related

Men jag har till de som försöker förstå, ibland hjälper det en själv, så om vi nu slår ihop våra klocka huvuden med all den erfarenhet vi har tillsammans exakt VAD gör föraren, som han ändå inte hade gjort om allt var ok? Dvs. exakt (konkret) vad gör föraren medveten som han INTE hade gjort om hojen INTE hade börjat wobbla?

Ex. Kniper han extra med knäna, spänner han alla muskler han har i armar/axlar/mage etc. och med grym kraft STYR framhjulet?

Vad hade hänt, med hojen, om han bara hade släppt styret och åkt med (under förutsättning att han hade kunnat hålla sig kvar med lår/knän)?

Mvh!
// Niklas
 
samt försöker han lösa det genom att slå av gasen, styra hojen för att sedan gå på gasen och låta hojen styra upp resterande?
 
Såg denna när jag kollat länken ovan. Oxå rätt fin räddning. hehe. Vet inte om han skulle kolla mönsterdjupet fram eller nåt. :)
[YOUTUBE-ID]6Fa0GmdSN4A[/YOUTUBE-ID]
 
Grym Målgång av Darren Lindsey från 2004. R.I.P Darren
 
Last edited:
Ähhh! Han satte bara ner foten litegrann för och kolla hur fort det gick :tungan
 
Den här är fin också:

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Dq_-42OxZEY&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Dq_-42OxZEY&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Skulle lika gärna kunna vara hämtad ur en tecknad film. :) Ren tur att han eller hojen inte blev träffade

Såg denna när jag kollat länken ovan. Oxå rätt fin räddning. hehe. Vet inte om han skulle kolla mönsterdjupet fram eller nåt. :)
[YOUTUBE-ID]6Fa0GmdSN4A[/YOUTUBE-ID]

Snacka om adrenalin-kick! Respekt :yoparty

Japp, skitfräck scen! Kan kolla på den bra många gånger och ändå häpnas över allt som hände rpå så kort tid!

http://www.youtube.com/watch?v=HtjQ4SK4GXk&feature=related

Men jag har till de som försöker förstå, ibland hjälper det en själv, så om vi nu slår ihop våra klocka huvuden med all den erfarenhet vi har tillsammans exakt VAD gör föraren, som han ändå inte hade gjort om allt var ok? Dvs. exakt (konkret) vad gör föraren medveten som han INTE hade gjort om hojen INTE hade börjat wobbla?

Ex. Kniper han extra med knäna, spänner han alla muskler han har i armar/axlar/mage etc. och med grym kraft STYR framhjulet?

Vad hade hänt, med hojen, om han bara hade släppt styret och åkt med (under förutsättning att han hade kunnat hålla sig kvar med lår/knän)?

Mvh!
// Niklas

Tror också att han spände varenda muskel i både under- och överkropp och försökte styra i den mån den gick. Hade han släppt styret hade han nog klotat. Det är vad jag tror iaf:rolleyes:
 
Last edited:
Ähhh! Han satte bara ner foten litegrann för och kolla hur fort det gick :tungan


Eller för att känna efter om det var halt! :D

Tror också att han spände varenda muskel i både under- och överkropp och försökte styra i den mån den gick. Hade han släppt styret hade han nog klotat. Det är vad jag tror iaf:rolleyes:

Ja nog blev han stel alltid (hade jag också blivit) frågan är väl kanske bara hur mycket man med våran begränsad styrka och reaktionsförmåga KAN göra! Inte mycket skulle jag tro för när ett antal kilon börjar rotera (fram och bakhjul) blir det snabbt stora krafter.

Försökt gå med ett gyro i handen som snurrar på i bra sluring och försökt svänga (gå åt ett annat håll)? Funkar mindre bra helt enkelt).

Hade han släppt styret helt tror också jag att han hade åkt av men mest pga. skakningarna som inträffar (han tappar ju fotpinnen) dvs. att han tappar balansen. Så han höll nog i sig för glatta livet och bara åkte med är min gissning och som tur var är mc:n konstruerad för att räta ut vobbel (om den inte är behäftad med tekniska fel). Så med guds försyn och gyrokrafterna gick det här bra (i lägre hastighet hade det kanske inte gått lika bra). Varför jag är tämligen säker på att detta hade gått bra utan föraren också, dvs. mc:n hade rätat upp och fortsatt på samma sätt (första biten) även om förafren trillat av.

Fast fräckt är det och jag är glad för att det gick bra!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 
Last edited:
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BtcnImWCMvY&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/BtcnImWCMvY&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Håller med ovanstående. Hade han släppt så hade han skakat av. Gyroeffekten i den hastigheten vill räta upp hojen.
Sedan en fasliga massa tur att hojen går rakt... dvs hade den styrslagen kastat lite mera så hade han bergis dragit på näsan. Stora krafter i styret, inte en chans han orkar parera det själv.

//KaliZ
 
Håller med ovanstående. Hade han släppt så hade han skakat av. Gyroeffekten i den hastigheten vill räta upp hojen.
Sedan en fasliga massa tur att hojen går rakt... dvs hade den styrslagen kastat lite mera så hade han bergis dragit på näsan. Stora krafter i styret, inte en chans han orkar parera det själv.

//KaliZ

Äh vafan nu e du löjlig
Lite motstyrning och throttelkontroll så e saken biff
Måste givetvis hålla koll på linjeförskjutningen också :D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top