Thomas Quick-dokumentären

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Sitter och kollar på tvåan som visar dokumentären där Quick tar tillbaka sina erkännanden. Vad tror ni, är han en uppmärksamhetstörstande mytoman eller Sveriges ende seriemördare?

Van der Kwast diggar nog inte den här dokumentären.

Har är garanterat en mördare i alla fall, sen kanske han har erkänt fler brott än han har begått... Kanske...

Jag kunde inte bry mig mindre om hur länge Quick får sitta inne, gärna tills han trillar av pinn, men så länge han erkänner brott han inte har begått går dom riktiga förövarna fria, och spåren efter dom kallnar...

Intressant dokumentär. Verkar ju vara många som är övertygade om att han bara ljuger - bl a Leif GW Persson. Jag är då inte nog insatt för att yttra mig, men utredningarna verkar ju inte ha gått riktigt rätt till iaf. Särskilt när den där Van Der Kwast förkastar och försöker mörklägga uppgifter och expertutlåtanden som talar emot att Quick är skyldig. Oavsett om han är skyldig eller inte ska alla uppgifter tas i beaktning.

Ju fler dokumentärer jag läser/ser om honom, desto mer tvivlar jag på att han har gjort allt han har erkänt. Han har ju tex fått gott om tid att plugga in fakta om mål, fått repetera vallningar tills han har gjort rätt mm. Jag tror att rättsväsendet i många fall har kört fast, dom har inte kommit längre. Då har Quick klivit fram och erkänt. Självklart jublar utredarna då, då slipper dom sitta där och skämmas, och dom kan stoltsera i media med att dom minsann har löst än det ena, än det andra hemska mordet. Sen har dom haft rymliga samveten nog att svälja att fel kille blir dömd, men dom har ju räddat sitt eget skinn. Å sen klagas det på rättsäkerheten i en massa andra länder, och vi klappar oss för bröstet...

Var ju lite roligt när SKL(tror jag det var) gjorde 2 analyser, Qwast godtog inte resultatet och beställde en ny analys av RPS(tror jag det var)

Han är ju helt från sina sinnen i vilket fall som helst. Så länge han får smaka på kåken en lång tid framåt så whatever.

Så du menar att det är ok att de riktiga mördarna(serie?) går lösa?

Jag menade att T.Q verkar mer än lovligt störd i vilket fall som helst han nu har gjort allt eller inget av det han säger. Det andra har jag inte sagt något om.

Ta fast den riktiga mördaren/na men lås gärna in T.Q samtidigt, jag tror nog att få kommer sakna att ha honom rännandes ute i samhället. :tummenupp

Jag menade att T.Q verkar mer än lovligt störd i vilket fall som helst han nu har gjort allt eller inget av det han säger. Det andra har jag inte sagt något om.

Ta fast den riktiga mördaren/na men lås gärna in T.Q samtidigt, jag tror nog att få kommer sakna att ha honom rännandes ute i samhället. :tummenupp

Det är väl inte säkert att han bedöms som frisk bara för att han frikänns från morden. Han satt väl på rättspsyk redan innan han började erkänna några mord.

Det är väl inte säkert att han bedöms som frisk bara för att han frikänns från morden. Han satt väl på rättspsyk redan innan han började erkänna några mord.

Kan de hålla honom på livstid om hans "status" bedöms oförändrad där då?

Kan de hålla honom på livstid om hans "status" bedöms oförändrad där då?

Vet faktiskt inte hur det funkar. Men om man döms till vård borde man ju inte släppas ut om man fortfarande anses vara farlig. Han satt ju faktiskt redan inspärrad för grova brott när han började erkänna en massa mord.

Nu vet jag iofs inte heller om han fortfarande bedöms som farlig. Som jag fattat det medicineras han inte längre.

Var ju lite roligt när SKL(tror jag det var) gjorde 2 analyser, Qwast godtog inte resultatet och beställde en ny analys av RPS(tror jag det var)

Vad skulle RPS (Rikspolisstyrelsen) kunna analysera som SKL (Statens Kriminaltekniska Laboratorium) inte klarade av...? :va

"Vattnets betydelse för sjöfarten" ?

Det som lyser igenom den här historien är ju hur herr van der Kwast byggt hela sin karriär på den här killen, och det är väl bara han och nån snurrig journalist i dalarna som fortfarande är benhårt övertygade om TQs skuld (eller om de bara har extrema svårigheter att inse sina fel).

T.ex. så visades i dokumentären igår hur en polis upptäckt att vid tidpunkten för ett av morden så satt TQ i samtal hos sin terapeut. När Kwasten får reda på det skäller han ut polisen efter noter och börjar gapa om att polisen gått utanför sina befogenheter etc. De plockade bort saker ur förhörstexter som indikerade att förhörsledaren styrde svaren osv.

Första delen finns på SVT play, jag rekommenderar den verkligen.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!