50/10-Mbit modem

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare!

Är verkligen glad idag, efter att ha spenderat senaste veckan med endast ett mobilt bredband som tillgång till internet så kom idag äntligen mitt modem från ComHem - och jag har nu hela 50/10 Mbit - gissa om jag är glad :)

Men... på baksidan av modemet noterade jag att det finns två Ethernet-kontakter, en det står 10/100 på och en det står 1000 på. I manualen (japp, omanlig som är jag så läste jag, fast till mitt försvar först efter jag kopplat ihop hela skiten och noterade att det fanns två kontakter hehe) står det att man ska koppla in i 10/100-jacket...
Ska man verkligen det?

Jag kopplade in i 1000 först, och det fungerade hur fint som helst tyckte jag, har nu testat att köra i 10/100-kontakten, och det fungerar lika bra det tycker jag...

Någon som har mer info som kan berätta vad skillnaden är!? Om det ens är någon.

Skillnaden skulle väl isf vara att det av någon anledning sitter en gigabitport och en vanlig 10/100-port på modemet. Du kör ju som mest 50mbit så det torde inte vara någon skillnad i vilket jack du kopplar upp dig...

med tanke på att 10/100 klarar av mer än vad du har ur väggen så är det inga problem.

Bredbandskollen.se
Skicka: 10.26 Mbit/sek
Ta emot: 50.71 Mbit/sek
Svarstid: 19 ms, Mätserver: Göteborg

Jag klagar inte :yoparty

Imponerande.. själv sitter jag just nu på enl bredbandskollen.se

Ta emot: 93,74 Mbit/s
Skicka: 77,67 Mbit/s

Svarstid: 1ms
Mätserver: Stockholm :yoparty

Jag har samma modem och uppkoppling hemma. I 1000Mbit-porten har jag kopplat min router som har en 1000Mbit-port, och i den har jag i sin tur kopplat min NAS (nätverkshårddisk) som också har 1000Mbit-port.

Anledningen är enkel. Jag vill eliminera alla potentiella flaskhalsar.

Måste bara dubbelkolla... man kan alltså inte använda comhems gamla kabelmodem till den nya "XL-tjänsten"? Kanske dags att uppgradera från M nu.

Måste bara dubbelkolla... man kan alltså inte använda comhems gamla kabelmodem till den nya "XL-tjänsten"? Kanske dags att uppgradera från M nu.

Ta emot: 93,74 Mbit/s
Skicka: 77,67 Mbit/s

Svarstid: 1ms
Mätserver: Stockholm :yoparty

tycker du ska hålla hårt i ditt M-paket ;)

(just kiddin', antar du menade med förra inlägget att bredbandskoll.se inte är så skottsäkert som man trodde/hoppades)

Lite skillnad om man sitter i skolan (KTH)...

Men får man ett nytt modem med XL-tjänsten?

Jag vet inte, jag hade inget modem tidigare (mobilt bredband och lånat annars trådlösa tidigare)

eller jo föresten, jajemän, polaren hade ComHem 24 Mbit och beställde också XL i förra veckan, han väntar på att få det nya modemet!!

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!