Ställbart kamdrev till LC4

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Finns det något ställbart kamdrev tll LC4an lr hur brukar folk göra när dem planar toppen?
Vad brukar man räkna med att man behöver för frigång mellan topp o kolv?
 
Måste väl finnas nån som har planat toppen på en LC4a??
 
Vanligen hänger man i kolvar med högre komp men visst finns där tyskar som säljer ställbara kamdrev. ABP har säkerligen.

Frigång varierar med vilken kam du har och hur mycket du tänkt varva.
 
Det finns ställbara drev till KTM på clasohlssons:D Man köper en dremmel där och slipar ur drevet ovalt i bulthålen. (går lika bra eller bättre med fil till sågkedja motorsåg!!) sedan köper man även JB weld på samma affär obs 24min vers och kläggar i runt bultarna . OBS hä på lite lite tunnt lager fett på bultarna bara, för jb sitter som F!! Man behöver inte ha bråttomt! Jb i normal tempratur kan man söla på med i nästan 40 min!!

Jag planar ju alla topplock ...För det är effektivast helt enkelt och billigast. Jag tar så mycket som ventilsäterna tillåter. EX på"xr 650 2mm planing 10-1 i komp org = ca 12-1 efter PLan.

En högkompskolv är för det första smidd ur ett stycke aluminium, så för det mesta är dom redan där tyngre än org gjuten:gnissla Sedan så har dom en högre dome som förstör flödet i toppen i onödan och ännu tyngre = mer vibrationer om man inte toklättar dom. Och det måste man på en enstånka till minst orginalkolvens vikt,,gärna lättare! Smidd kolv behövs inte förens man överstiger 100hk på en 650..Jag körde org kolv utan några probbs med turbo. En fördel till med org kolv är att den håller 7 reser längre i slitage dvs mil pga att gjutet är hårdare helt enkelt.

Kammen rammlar bakåt ca 4 grader vid 2mm plan ca 2grad vid 1mm planing.

Jag brukar låta kammen ligga kvar där om det sitter orginalkam i, för då får man lite mer kraft över ca5000v med lika mycket förlust före 5000v !! MEN när man planar så får man igen den förlusten före 5000v. Då får man en (vinn vinn) fin karaktär och även bättre slutvarv som annars brukar kännas sämmre vid enbart planing. Men vill man ha bandtraktor så flyttar man kammen till lobecenter ingen. man slipar ur ca 1mm ovalt hål i drevet vid 1mm plan obs ca!! Gör markeringar vart kammen står vid isärtagning så det är lätt att flytta tillbaka till org kammläge.. Även vid slökammar typ steg 1 kam så låter jag den ligga bakåt ca 2grader åtminstonde.
Toppeffektvinst då ca 1,9hk men bra urvarv som är lika viktigt om man ska åka ifrån kompisaren!!:D

Jo just.. Frigång insug (enstånka 600+) 1mm insug 1,5mm utblås. Det gäller org kam och fjädrar!! trimkam och org fjädrar 1,2 in 1,7 ut!! Men köper man hårdare fjädrar kan man åka 1mm 1,5 med hur vass kam som hellst:tummenupp
 
Det finns ställbara drev till KTM på clasohlssons:D Man köper en dremmel där och slipar ur drevet ovalt i bulthålen. (går lika bra eller bättre med fil till sågkedja motorsåg!!) sedan köper man även JB weld på samma affär obs 24min vers och kläggar i runt bultarna . OBS hä på lite lite tunnt lager fett på bultarna bara, för jb sitter som F!! Man behöver inte ha bråttomt! Jb i normal tempratur kan man söla på med i nästan 40 min!!

Jag planar ju alla topplock ...För det är effektivast helt enkelt och billigast. Jag tar så mycket som ventilsäterna tillåter. EX på"xr 650 2mm planing 10-1 i komp org = ca 12-1 efter PLan.

En högkompskolv är för det första smidd ur ett stycke aluminium, så för det mesta är dom redan där tyngre än org gjuten:gnissla Sedan så har dom en högre dome som förstör flödet i toppen i onödan och ännu tyngre = mer vibrationer om man inte toklättar dom. Och det måste man på en enstånka till minst orginalkolvens vikt,,gärna lättare! Smidd kolv behövs inte förens man överstiger 100hk på en 650..Jag körde org kolv utan några probbs med turbo. En fördel till med org kolv är att den håller 7 reser längre i slitage dvs mil pga att gjutet är hårdare helt enkelt.

Kammen rammlar bakåt ca 4 grader vid 2mm plan ca 2grad vid 1mm planing.

Jag brukar låta kammen ligga kvar där om det sitter orginalkam i, för då får man lite mer kraft över ca5000v med lika mycket förlust före 5000v !! MEN när man planar så får man igen den förlusten före 5000v. Då får man en (vinn vinn) fin karaktär och även bättre slutvarv som annars brukar kännas sämmre vid enbart planing. Men vill man ha bandtraktor så flyttar man kammen till lobecenter ingen. man slipar ur ca 1mm ovalt hål i drevet vid 1mm plan obs ca!! Gör markeringar vart kammen står vid isärtagning så det är lätt att flytta tillbaka till org kammläge.. Även vid slökammar typ steg 1 kam så låter jag den ligga bakåt ca 2grader åtminstonde.
Toppeffektvinst då ca 1,9hk men bra urvarv som är lika viktigt om man ska åka ifrån kompisaren!!:D

Jo just.. Frigång insug (enstånka 600+) 1mm insug 1,5mm utblås. Det gäller org kam och fjädrar!! trimkam och org fjädrar 1,2 in 1,7 ut!! Men köper man hårdare fjädrar kan man åka 1mm 1,5 med hur vass kam som hellst:tummenupp

Problemet är att LC4an inte har bultat kamdrev som på RFS utan splines. Kommer nog oxå att plana nästan till ventilsätena så tycker att kammen kommer lite för mycke "fel" då. Men såklart botten vrid kommer nog att räcka med 13+ i Komp:P

Boost har du nått tips på vart man kan köpa JB-weld? clasohlson har väl slutat sälja och skulle behöva till plastning av toppen.

Ska kolla med ARP o se om de har nått.
 
Problemet är att LC4an inte har bultat kamdrev som på RFS utan splines. Kommer nog oxå att plana nästan till ventilsätena så tycker att kammen kommer lite för mycke "fel" då. Men såklart botten vrid kommer nog att räcka med 13+ i Komp:P

Boost har du nått tips på vart man kan köpa JB-weld? clasohlson har väl slutat sälja och skulle behöva till plastning av toppen.

Ska kolla med ARP o se om de har nått.

Splines Inte bra:gnissla Jag måste nog se en sprängskiss ..Minnet För splines är det på dom flesta men även bultat också så att säga. Så det är inga bultar på drevet, Det måste jag kolla in.....
Nu har jag kollat.Och ja jäklar vilket skit!! Humm Tycker faktist mig minnas ställbart drev till ktm.....men vart? troligast tyskland.. Hör med bergos racing!! Mejla dom.. Men ska du bara ha org kam eller rally eller tornado 1 så låt den ligga kvar bakåt. Upp till 1,5mm planing! Vid 2 mm kan det bli för mycket beroende på hur slut kamkedja. Du kan ju kolla hur många grader fel det blir, 3grader är lungt med org & steg 1 kam (lämpligt).Om det finns platts fram ellr bakpå drevet för extra platta utanpå drevet såååå. kan du/någon tillverka ställbart rätt enkelt bara borra lös centrum på drevet och borra 2 bulthål i det (gänga) Sedan bara svetsa på en lite större typ 5mm platta utanpå själva drevet och svetsa fast och borra hål (ovala dåra)för gängorna man gjort i centrumdelen . Vipps har du ett billigt ställbart, Du kan lämmna till vilken pillsnersvarvare som hellst ,,rätt enkelt jobb för en sådan snubbe, 500+ gissar jag att en sådan tar om du inte känner någon.:tummenupp
 
Last edited:
Splines Inte bra:gnissla Jag måste nog se en sprängskiss ..Minnet För splines är det på dom flesta men även bultat också så att säga. Så det är inga bultar på drevet, Det måste jag kolla in.....
Nu har jag kollat.Och ja jäklar vilket skit!! Humm Tycker faktist mig minnas ställbart drev till ktm.....men vart? troligast tyskland.. Hör med bergos racing!! Mejla dom.. Men ska du bara ha org kam eller rally eller tornado 1 så låt den ligga kvar bakåt. Upp till 1,5mm planing! Vid 2 mm kan det bli för mycket beroende på hur slut kamkedja. Du kan ju kolla hur många grader fel det blir, 3grader är lungt med org & steg 1 kam (lämpligt).Om det finns platts fram ellr bakpå drevet för extra platta utanpå drevet såååå. kan du/någon tillverka ställbart rätt enkelt bara borra lös centrum på drevet och borra 2 bulthål i det (gänga) Sedan bara svetsa på en lite större typ 5mm platta utanpå själva drevet och svetsa fast och borra hål (ovala dåra)för gängorna man gjort i centrumdelen . Vipps har du ett billigt ställbart, Du kan lämmna till vilken pillsnersvarvare som hellst ,,rätt enkelt jobb för en sådan snubbe, 500+ gissar jag att en sådan tar om du inte känner någon.:tummenupp

Nä i detta fallet så e de ju ingen höjdare iaf. Men upptäckte att 400 motorn har ett kamdrev som ger 3 grader tidigare öppning. Går inte att plana mer än 1,5mm så de blir nog rätt lagom.
Kommer att börjar med orginal kammen, kanske trimkam senare om jag tycker de saknas effekt.

Har du nån koll på vart man kan köpa JB-weld?
 
Nä i detta fallet så e de ju ingen höjdare iaf. Men upptäckte att 400 motorn har ett kamdrev som ger 3 grader tidigare öppning. Går inte att plana mer än 1,5mm så de blir nog rätt lagom.
Kommer att börjar med orginal kammen, kanske trimkam senare om jag tycker de saknas effekt.

Har du nån koll på vart man kan köpa JB-weld?

Ja då blir det bra. Utan flytt,,,Den kommer då dra minst lika bra upp till 5000v som org , Fast minst 2kusar extra på topp. + Det viktigaste av allt ,,Om man sopar i 13-1 och kör org kam ligger man farligt nära spiknsgränsen men tack vare att kammen ligger något längre bak så blir det liknande trimkam så risken för lågfartsspik minskar. Men fäll upp öronen max när du börja åka med den. Kan tänkas spika lite? Har aldrig kört med org Kam och så mycket komp-F.. Om den skulle göra det så kan du sänka tändningen 1-2 grader.
Kvack!! Menar du att classe inte säljer jb kängre???:näsblod :huvet .Då kan jag lika gärna gräva ner mig jag äter ju nästan det.Gäller det alla classe tro? Det fann i sudsvall för ca 2 månader sedan iaf. Ring dit o hör. Nä har då inte en blekaste,tidigare fick jag klatra hem det från us ,, Inte helt lätt pga giftig frakt . Annars finns det på Amazon i usa men kan inte skickas. men helt klart finns ju firmor som skickar även därifrån.
 
Ja då blir det bra. Utan flytt,,,Den kommer då dra minst lika bra upp till 5000v som org , Fast minst 2kusar extra på topp. + Det viktigaste av allt ,,Om man sopar i 13-1 och kör org kam ligger man farligt nära spiknsgränsen men tack vare att kammen ligger något längre bak så blir det liknande trimkam så risken för lågfartsspik minskar. Men fäll upp öronen max när du börja åka med den. Kan tänkas spika lite? Har aldrig kört med org Kam och så mycket komp-F.. Om den skulle göra det så kan du sänka tändningen 1-2 grader.
Kvack!! Menar du att classe inte säljer jb kängre???:näsblod :huvet .Då kan jag lika gärna gräva ner mig jag äter ju nästan det.Gäller det alla classe tro? Det fann i sudsvall för ca 2 månader sedan iaf. Ring dit o hör. Nä har då inte en blekaste,tidigare fick jag klatra hem det från us ,, Inte helt lätt pga giftig frakt . Annars finns det på Amazon i usa men kan inte skickas. men helt klart finns ju firmor som skickar även därifrån.

Tror inte att spikning kommer att bli nått problem eftersom ja ska köra med E85 och insprut:)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=50236302

Står att den har utgått på deras sida iaf. men de kan ju hända att dem fortfarande har kvar i butik. Annars kanske man skulle göra ett grupp köp från USA. Finns det nått annat alternativ eller använder alla portare JB?
 
Tror inte att spikning kommer att bli nått problem eftersom ja ska köra med E85 och insprut:)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=50236302

Står att den har utgått på deras sida iaf. men de kan ju hända att dem fortfarande har kvar i butik. Annars kanske man skulle göra ett grupp köp från USA. Finns det nått annat alternativ eller använder alla portare JB?


Kolla upp om JB tål E85, har för mig att jag har hört motsatsen, men jag kan minnas fel.
 
Kolla upp om JB tål E85, har för mig att jag har hört motsatsen, men jag kan minnas fel.

Har redan kört nästan 1 år (1000mil) med JB-weld plastad topp och E85 på LC4an och plastningen ser fortfarande ut som ny.
 
Har redan kört nästan 1 år (1000mil) med JB-weld plastad topp och E85 på LC4an och plastningen ser fortfarande ut som ny.

Tack för den upplysningen ...Jag vart stel av skräck ett tag he he. Gatt dämit om dom slutar med Jb.. Säkert beror det på dollarkursen -----. kan ju tänkas finnas på annat ställe i Svedala, Säg till om du hittar!! Jag också!!
 
Tack för den upplysningen ...Jag vart stel av skräck ett tag he he. Gatt dämit om dom slutar med Jb.. Säkert beror det på dollarkursen -----. kan ju tänkas finnas på annat ställe i Svedala, Säg till om du hittar!! Jag också!!

Så nu e toppen planad och det verkar som det kan bli rätt bra komp ökning. Den nya toppen har ca 45ml förbränningsutrymme mot 70ml på den gammla.

Boost: har du fått tag på nått ställe som säljer JB i sverige? hittar bara som närmast i tyskland.
 

Bifogat

  • IMG_4881t.jpg
    IMG_4881t.jpg
    33 KB · Visningar: 56
  • IMG_4882t.jpg
    IMG_4882t.jpg
    37.9 KB · Visningar: 61
  • IMG_4884t.jpg
    IMG_4884t.jpg
    37.5 KB · Visningar: 54
Så nu e toppen planad och det verkar som det kan bli rätt bra komp ökning. Den nya toppen har ca 45ml förbränningsutrymme mot 70ml på den gammla.

Boost: har du fått tag på nått ställe som säljer JB i sverige? hittar bara som närmast i tyskland.

Det lät mycket!! Hur många mm gick det att ta innan det tog i sätet i? Och vilken kolv skulle du åka? och hur vart det med kaminställningen?

Jb .. Har inte forskat.. Tyskland:gnissla Var det samma pris som här runt 100kr? och gick det bra att skicka faste det klassas som farligt gods?
 
Det lät mycket!! Hur många mm gick det att ta innan det tog i sätet i? Och vilken kolv skulle du åka? och hur vart det med kaminställningen?

Jb .. Har inte forskat.. Tyskland:gnissla Var det samma pris som här runt 100kr? och gick det bra att skicka faste det klassas som farligt gods?

vet inte exakt hur mycke dem tog, sa bara att dem skulle ta så mycke dem vågade:P men tror att de blev ca 1,5mm
Men om du kollar noga så ser du att den toppen har ett lite mindre förbränningsrum redan från början (toppen är från en 400 och ska på en 620).
Kompet bör närma sej 14:1, tror de kan funka rätt bra på en E85 hoj med insprut och kanske knackningssensor.
Kolven är orginal, såg ut som ny fast den gått 2000mil så såg ingen anledning att byta (men kolvringarna är bytta).
upptäckte att kamdrevet från 400 har 3 grader tidigare tändning så de blir att använda de.

Tror att JB-welden kosta ca 12-13euro så de e lite dyrare, vet dock inte om de var nått speciellt med frakten.
 
vet inte exakt hur mycke dem tog, sa bara att dem skulle ta så mycke dem vågade:P men tror att de blev ca 1,5mm
Men om du kollar noga så ser du att den toppen har ett lite mindre förbränningsrum redan från början (toppen är från en 400 och ska på en 620).
Kompet bör närma sej 14:1, tror de kan funka rätt bra på en E85 hoj med insprut och kanske knackningssensor.
Kolven är orginal, såg ut som ny fast den gått 2000mil så såg ingen anledning att byta (men kolvringarna är bytta).
upptäckte att kamdrevet från 400 har 3 grader tidigare tändning så de blir att använda de.

Tror att JB-welden kosta ca 12-13euro så de e lite dyrare, vet dock inte om de var nått speciellt med frakten.

Jaha men det lät ju lysande ,,Bra tipps på kamdrevet. men har den toppen lika stora ventiler som 620? 14-1 blir det nog och vevstakshaveri blir det nog:D
 
Jaha men det lät ju lysande ,,Bra tipps på kamdrevet. men har den toppen lika stora ventiler som 620? 14-1 blir det nog och vevstakshaveri blir det nog:D

Japp samma ventiler som alla LC4 som inte har Hi-flow toppen...den har ju 2mm större avgasventiler.

Finns ju bara ett sätt att ta reda på om den håller;)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top