MP3spelare?

Hur mycket lagringsutrymme önskas?
Pristak?

Ska du jogga med den? Använda den på jobbet? Radio?
Krav på storlek?

Själv har jag en gammal Creative Zen VPlus 4GB med radio som fungerar bara bra. Kan kika på små filmklipp osv om man har lust med det.

Last edited:
Creative Zen 8 gig
890:- Netonnet.
Jag är jävligt nöjd! Bra pris, storlek, utseende o lagringskapacitet.
Bara haft den i en vecka och har tidigare bara använt telefoner som spelare...
Känns helt ok kvalitetsmässigt, snygga enkla menyer, bra skärm, bra ljud enkelt program att ladda över filer med.
Läste på en del innan jag köpte och denna har fått bra recentioner av andra än mig.
Negativt: knappsatsen lite "halkig" högblank svart plast..
Måste konvertera alla filmer oavsett format..(trots att den ska läsa divx, mp4 mm)
Laddas enbart via usb, finns dock att köpa till vanlig kontakt. (jävligt kort usb sladd, funkar bra för mig som kör med laptop, men krångligt vid stationär).
Hörlurarna som följer med suger..
Går att öka lagringen med sd, sdhc kort (tror max 16 gig), dock måste man gå in i minneskortmenyn för att hämta media då....
Lycka till

Hur mycket lagringsutrymme önskas?
Pristak?

Ska du jogga med den? Använda den på jobbet? Radio?
Krav på storlek?

Själv har jag en gammal Creative VPlus 4GB med radio som fungerar bara bra. Kan kika på små filmklipp osv om man har lust med det.
Jag skall endast använda den för att blidka hustrun.
Hon däremot kommer att använda den när hon tränar.
Den får gärna vara ganska tålig, emedan jag är alergisk mot saker som inte tål att användas.
Är det radio i den, så måste den vara bra.
Annars kan det kvitta.
Endast musik och talböcker.
Tjöppte kamera till henne för en månad sedan (Olympus E520) så jag tänker inte lägga mångatusen på julklapp.
1500 kanske?

Jag har en Ipod Shuffle på 2gb och den j*veln håller batteri i två veckor utan uppladdning (kör med den till o från jobbet ca 45min per dag samt ibland på helgerna).
Enda jag har köpt till är ett par bra "in-ear" lurar eftersom vanliga hörlurar inte sitter kvar i mina missformade öron.

Fördel:
Liten så man nästan tappar bort den
Bra batteritid
Vanliga interfacet på PC
Alujumjum skal och lätt som en fjäder = stryktålig

Nackdel
Ser inte namnen på låterna (som om det är något man kollar ofta på)
Ingen flashig skärm
Ingen Ipod kabel till bilen funkar (Detta är nästan min stora nackdel)

Rekommenderas..
Bra pris också.. 540 kr för 2 gb..
Apple_iPod_Shuffle_4th_Generation_2GB_Blue.jpeg

Last edited:
Jag har en iPod Nano, första generationens... Kan inte säga att jag är så oerhört exhalterad över den... Bra ljud, visst men sen så är det inte så mycket mer...

+ Snygg
+ Bra ljud

- Rätt dyr
- Mp3:orna måste in via iTunes eller trdejpartsprogram vilket är piss... vill att de skall ligga som mp3 på vilken usb-sticka som helst så man kan drag'n'droppa via explorer...
- Ingen radio
- ingen radio
- Har en förmåga att krascha (iaf mitt exemplar som har krävt ett antal återställningar med förlorad musik som följd)

iriver clix: flash baserad, användar vänlig med hyffsat bra ljud. drag-and-drop. Känslig för smuts eftersom man styr med "skärmen". Lite klen förstärkare i den så den orkar inte riktigt driva stora hörlurar.
iriver T60 : flash baserad, lätt att hantera, bra ljud, drivs med vanliga AAA-batterier, inte riktigt så bra batteri tid som dom säger. (konstant lyssnande räcker ett alkaliskt ca 7-8h, uppladdningsbart ca 9-10h), hyffsat stark förstärkare.
Creative Mosaic: fullkomligt värdelös. kast ljud, kassa menyer. bara rent av kass.
Ipod Nano(nya): bäst hittills vad gäller ljud och batteritid. Ingen drag-and-drop men vill man inte använda Itunes (som suger enligt mig) så går Sharepod minst lika bra om man bara ska lägga över musik.

självklart bedöms INTE ljudet med dom medföljande hörlurarna...för alla som följt med har varit allt under kasst. Jag har använt Panasonics HTX7.

Jag har en iPod Nano andra generationen och är jättenöjd och jag använder den till musik och ljudböcker mest då jag tränar (eller reser nånstans).

+ Lagom liten.
+ Kommer ihåg hur långt man kommit i ljudböckerna.
+ Nike+ för att hålla koll på löpträningen.
+ Batteriet håller bra, laddar typ en gång i veckan.

- Som Korvis sa, man måste använda iTunes eller tredjepartsprogram och det suger.
- Ljudet är inte dåligt men inte jättebra heller.
- Inget stöd för FLAC.

Den hänger sig ibland för mig också men musiken är kvar fast jag återställer den. :va
En iPod shuffle skulle annars vara min rekommendation till dig men då du sa talböcker så faller den bort. Kanske den kan spela upp dom men det är ju ett helvete att hitta dom utan skärm.

Jag skall endast använda den för att blidka hustrun.
Hon däremot kommer att använda den när hon tränar.
Den får gärna vara ganska tålig, emedan jag är alergisk mot saker som inte tål att användas.
Är det radio i den, så måste den vara bra.
Annars kan det kvitta.
Endast musik och talböcker.
Tjöppte kamera till henne för en månad sedan (Olympus E520) så jag tänker inte lägga mångatusen på julklapp.
1500 kanske?

Okej.
Jag har bara haft min Zen (så hette den, ändrade lite i mitt första inlägg) och den har hakat upp sig, kraschat, två gånger men nu har jag inte haft något som helst problem med den i öht.
Funkar finfint att tanka över via, (som redan sagts) den alltför korta usb kabeln. Men ser man det som ett problem så är det bara köpa en förlängningskabel.
Bra ljud med andra pluggar, typ Koss fast med en gummiring som formar sig efter örat.
Skulle klart rekommendera den!

Edit: Radion är bra också, bra mottagning osv.

Edit2: Viktigast av allt nästan, den har ett mycket bra batteri. Du kan lyssna många timmar utan att ladda upp den igen. En nackdel som redan påpekats är att man måste ladda den via USB kabeln kopplad till dator. Såvida du inte kostar på lite och köper en nätadapter med USB anslutning som finns särskilt till Zen modellen.

Den har också ett "minne", så slår du av den mitt i en låt kommer den starta därifrån när du slår igång spelaren igen.

Last edited:
För er med Ipod så finns det ett insticksprogram till Windows XP (vet inte om det funkar i Vista) som ger Drag&Drop funktionalitet på Ipod. Har inte namnet i huvudet, men jag kan posta upp det när jag kommer hem. Använder det på min Shuffle och det funkar klockrent. Ipod´en ser ut som ett USB minne i utforskaren/Min dator.

Har man inte det så vill jag hålla med om att iTunes suger fet b@lle

För er med Ipod så finns det ett insticksprogram till Windows XP (vet inte om det funkar i Vista) som ger Drag&Drop funktionalitet på Ipod. Har inte namnet i huvudet, men jag kan posta upp det när jag kommer hem. Använder det på min Shuffle och det funkar klockrent. Ipod´en ser ut som ett USB minne i utforskaren/Min dator.

Har man inte det så vill jag hålla med om att iTunes suger fet b@lle

Anapod Explorer? http://www.redchairsoftware.com/anapod/

Alltså ett tredjepartsprogram, och bara det att man måste ha ett sånt tycker jag suger och är därför ett minus för iPoden. Annars har iTunes sina ljusa sidor också men det hör egentligen inte hit.

SonyEricssons walkmanmobiler är ypperliga. man har mobil, kamera, musikspelare och massa annat i en pryl.

Varför ha 2 enheter när man kan ha en. :confused:

/ Jens

Har en iPod Shuffle se'n 2 år som jag använder när jag tränar, tycker den funkar kanonbra. Eftersom den endast används på gymmet så ville jag inte ha nå'n stor klumpig spelare med skärm (som jag garanterat skulle sabba snabbare än fort).

Jag kör iTunes i datorn (Mac) så jag lider inte av att den inte funkar ihop med annan programvara, men det kan ju vara idé att kolla upp hur man kan lösa det annars.

+ Liten och smidig
+ Batteritid
+ Clipset på baksidan

- Inget speciellt (med utgångspunkt från mina krav iaf)

Sandisk sansa c250

Kom väl för 2-3år sen. Har inte en massa man inte behöver, vem sitter och kollar på film på en 2x3millimeter stor skärm:va

Du kan skaffa ett extra batteri och ha i reserv när du är ut på långresa eller inte har tillgång till el. Inte många spelar som du kan göra detta på.

2GB inbyggt minne sen har du microsd slot att slänga i extra minne. Behöver en firmware så klarar den riktigt stora minnen.

Priset då? Köpte 3st sprillans nya för 800kr på Ebay :D

S153-7002-out2-ge.jpg

Är det någon som kan rekommendera en Mp3-spelare som INTE behöver ett program (utöver utforskaren i windows) för att föra över filer? Alltså en Mp3-spelare som fungerar precis som ett USB-minne.

Lösningar som Anapod Explorer är t ex inte okej då det är drygt att behöva installera det på polares dator bara för att man skall kunna dra över nån låt.

Jag har en Maycom XT-22S som har skitbra ljud, problemet är att displayen är mikroskopisk och filnamnen scrollar grymt långsamt och så har den bara 512 mb minne vilket känns lite efterblivet så jag är på jakt efter en ny.

Jag har alltid gillat iAudios spelare. Ljusår bättre ljudkvalité än mainstream Ipod. Deras iRiver tex.

Last edited:
Även jag har en iPod Shuffle och är nåt så grymt nöjd med den (eller ja, nu använder jag en iPhone 2G). PERFEKT på gymet.

något av det första jag gjorde med den var att "tappa" den, den studsade bara till i snöret då jag hade ena öronluren i örat... :D så lätt är den hehe

Klockrent, och det att den inte har någon skärm, det ser jag som en fördel och vilken låt som kommer har man i huvudet (iallafall jag som inte lägger in mer än 3-4 albums åt gången)

Mycket nöjd och rekommenderar

Min gamla Walkman Bean är grym :fakta

Ladda 5 minuter lysstna fem timmar, ladda fem timmar lysstna FEMTIO TIMMAR 50 jävla timmar :yoparty

NWE307BLACK.jpg

Dock ingen radio på min modell, kolla på Sonys andra modeller men jag är tveksam till att du hittar en med samma batteri kapacitet.

Creative Zen 8 gig
890:- Netonnet.
Jag är jävligt nöjd! Bra pris, storlek, utseende o lagringskapacitet.
Bara haft den i en vecka och har tidigare bara använt telefoner som spelare...
Känns helt ok kvalitetsmässigt, snygga enkla menyer, bra skärm, bra ljud enkelt program att ladda över filer med.
Läste på en del innan jag köpte och denna har fått bra recentioner av andra än mig.
Negativt: knappsatsen lite "halkig" högblank svart plast..
Måste konvertera alla filmer oavsett format..(trots att den ska läsa divx, mp4 mm)
Laddas enbart via usb, finns dock att köpa till vanlig kontakt. (jävligt kort usb sladd, funkar bra för mig som kör med laptop, men krångligt vid stationär).
Hörlurarna som följer med suger..
Går att öka lagringen med sd, sdhc kort (tror max 16 gig), dock måste man gå in i minneskortmenyn för att hämta media då....
Lycka till

Kanongo mp3-spelare, men dessvärre repas skärmen väldigt lätt! Så länge du inte ska ha den i arbetsbyxorna med massa skruvar så är den perfekt! :rolleyes: :gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg