Piratpartiet-dagen den 8 december

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Kanske värt att uppmärksamma? :fakta

Hela texten kan du läsa här.

Gå med i Piratpartiet den 8 december.

Bli medlem i Piratpartiet den 8 december. Det kan göras på en minut över webben och kostar inget. Att ett konkurrerande parti får massor av medlemmar är tyvärr en av extremt få saker som får politikers uppmärksamhet — för det är ett tecken på att de håller på att förlora Makten.

Att engagera sig i Piratpartiet är tyvärr ett av få sätt att faktiskt skapa varaktig förändring i de här frågorna. Och om vi fokuserar på ett datum — den 8 december, nu på måndag — så blir effekten dramatiskt stor.

Gå med i Piratpartiet här.

Och sprid den här texten. Visa gammelpolitikerna att deras makt är i farozonen. Bara så kan man åstadkomma varaktig förändring på de här områdena. Allt annat struntar de i.

IPRED är förbannat obehagligt men piratpartiet för övrigt?

Är det inte samma idioter som vill legalisera upphovsrättsbrotten för att de inte har råd att handla?

IPRED är förbannat obehagligt men piratpartiet för övrigt?

Är det inte samma idioter som vill legalisera upphovsrättsbrotten för att de inte har råd att handla?

Det är väl klart att det ska legaliseras. Nånting som alla håller på med ska inte vara olagligt.

Att ta saker utan ersättning är alltså ok?
Men tar ju egentligen ingenting.. Snor denna förklaringen av Palle71..

"" Sauk pratade om att han skulle sno den andres platt-TV och det skulle vara ok, för han skulle ha den för privat bruk. Hade Sauk däremot kommit hem till den andre, plockat fram sin replikatormanick, gjort en identisk kopia på en sekund och tagit kopian med sig, så platt-TV:n fanns kvar, är det stöld då? ""

Nej, men att kopiera är ok. Lagar ska vara anpassade efter samhället. Majoriteten tycker att fildelning är ok.

Majoriteten i Nazityskland delade den åsikten... för jag antar du menar illegal fildelning där någon faktiskt kommer till skada av brottet.

Men tar ju egentligen ingenting.. Snor denna förklaringen av Palle71..

De tar ingen vara men de tar ett verk. En upplevelse som tar tid och energi att skapa. Du lever väl inte på 1800-talet och måste kunna gnugga dig mot det för att kunna bevisa dess existens?

Skall inte ägaren bestämma hur hans verk hanteras bara för att flera tycker det är ok att bara ta det?

Jag och några till tycker inte det är ok att betala för att åka buss. Så då betalar vi inte. Busschauffören får hitta andra sätt att tjäna pengar. Reklam tycker jag! Det funkar ju för andra. Eller kanske hålla rundkörning i rondellen tills folk betalar för att få bort bussjäveln.

Majoriteten i Nazityskland delade den åsikten... för jag antar du menar illegal fildelning där någon faktiskt kommer till skada av brottet.

Vad har Nazityskland med det här att göra? Skippa löjliga liknelser och diskutera ämnet istället.

Vi lever i en demokrati. I en demokrati ska samhället anpassas efter vad majoriteten tycker, inte så att några få ska tjäna pengar. Det är ingen rättighet att tjäna pengar.

Skall inte ägaren bestämma hur hans verk hanteras bara för att flera tycker det är ok att bara ta det?

Det är ingen som tvingar honom att släppa sitt verk. Vårat samhälle, våra villkor.

Exemplarförsäljning är snart en död företeelse, som tur är. Nya tjänster som verkligen fungerar, tex. Spotify, kommer bli lösningen, artisterna får sina pengar, men inte genom att vi köper deras överprisade plastskivor, eller betalar 90:- för en KOPIA på itunes.

Illegal fildelning där någon kommer till skada av brottet? :va Nazityskland?:va

Last edited:
Hehe, han menar nog att artisten kommer till skada för att hon/han inte får pengar så dom klarar sig. Men det kanske ska vara så, att man inte bara kan göra 3 skivor, och sen förvänta sig att man ska kunna leva som en kung på det resten av livet?

Vi lever i en demokrati. I en demokrati ska samhället anpassas efter vad majoriteten tycker, inte så att några få ska tjäna pengar. Det är ingen rättighet att tjäna pengar.

Det är ingen som tvingar honom att släppa sitt verk. Vårat samhälle, våra villkor.

Ingen vill väl leva i ett samhälle där majoriteten får skada minoriteten bara för att de tycker sig ha rätt. En demokrati ska även skydda folket.

Ingen rättighet att tjäna pengar? Nja, du kanske måste moms registrera dig men sedan har du full rätt att tjäna pengar på ditt arbete. Och även bestämma hur mycket du vill ta betalt för din vara. Fri handel kallas det.

Vårt samhälle säger och har länge sagt att mitt är mitt och ditt är ditt. Visst är det vackert när alla kan skyddas av en sådan enkel princip?

...

Det här är så dumt så jag vet inte var jag skall börja.

Det är i allra högsta grad en rättighet att tjäna pengar. Vad menar du?
Vårat samhälle? Vilka är 'vi', och villka villkor vill 'vi' skall gälla i 'vårt' samhälle?

Blanda inte ihop argument mot ipred och fra och säpo och fan och hans faster med nåt sorts raljerande om att man inte skall kunna erkänna äganderätt till materiell såväl som immateriell egendom, det är inte, och kan aldrig bli, en gångbar inställning såvida du inte förespråkar någon sorts hardcorekommunism.

Att skivbolagen/artisterna måste lära sig ta betalt på ett annat sätt är självklart, och inte en del av denna diskussionen, men att säga att man generellt skall legalisera nedladdning är bara pinsamt och ett uttryck för att lunarstormarna öppnar matintaget innan de tänkt igenom vad de skall säga.

Samt att de vill ha allt.

Nu.

Utan att göra något för det. Patetiskt.

Det är i allra högsta grad en rättighet att tjäna pengar. Vad menar du?
Vårat samhälle? Vilka är 'vi', och villka villkor vill 'vi' skall gälla i 'vårt' samhälle?

Jag menar att ifall vi tycker att det är ok att kopiera så ska det vara det. Med vi menar jag majoriteten. Ifall majoriteten inte tycker det är ok så rättar jag mig efter det.

Med ingen rättighet att tjäna pengar menar jag att jag inte kan kräva att nånting ska vara på ett visst sätt bara för att jag ska tjäna mer på det.

Last edited:
Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...