Vad skulle du rösta på idag?

Vad skulle du rösta på om det var val idag?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Seriöst? Är det därför?
De flesta som köper sprit/vin/öl dricker ju det ändå hemma på nån förfest eller liknande, hur kul är det att stå ute i kylan?
De finns ju människor som konsumerar på allmän plats nu ju, så de som verkligen är SÅ desperata efter sprit hindras inte av att drycken är pissljummen.. :näsblod
Varför straffa resten av befolkningen för det? :va
Det är så jag har fått det förklarat för mig. Sedan utgår du ifrån fel premisser; systembolaget har öppet även under sommaren. Under sommaren skulle jag själv kunna döda för att plocka upp ett välkylt flak på vägen till picknicken trots att jag normalt sett aldrig skulle komma på tanken. Tillgänglighet föder irrationell konsumtion, tänk vapen i usa eller majja i holland. Alla är inte som du little friend.

Tillgänglighet föder irrationell konsumtion, tänk vapen i usa eller majja i holland. Alla är inte som du little friend.

Vad är det för fel på det då?
Dock kanske inte sprit, vapen och majja i kombination :näsblod

Tycker inte man kan jämföra vapenhandeln i USA med alkoholförsäljningen i Sverige.
Det ena skaffar man i ett syfte om att skydda/attakera.
Det andra är ren trevlig konsumtion.
Visst finns det alkolister, men hela Sveriges befolkning ska ju inte behöva kuva sig och anpassa sin spritkonsumtion pga av att några procent inte kan sköta sig. De som ändå är missbrukare ser till att få tag i sprit på annat sätt med.

skulle man skrota systembolaget så antar jag att utbudet som finns idag skulle minska rejält...

skulle man skrota systembolaget så antar jag att utbudet som finns idag skulle minska rejält...

eller tvärtom! Det kanske skulle komma in fler olika märker på viner, öl, sprit och kunna konkurrrera med det redan etablerade namnen.
Jag tror definitivt att det finns en efterfrågan på att kunna gå till vinhörnan på ICA istället för att behöva springa och stressa iväg till systemet en lördag på dagen för att hinna innan de stänger..

eller tvärtom! Det kanske skulle komma in fler olika märker på viner, öl, sprit och kunna konkurrrera med det redan etablerade namnen.

Nämn ett vin du inte kan köpa på bolaget som en lokal ICA-butik skulle kunna ha i lager?

Systembolaget har kontinuerlig kontakt med alla leverantörer som är registrerade för alkoholskatt i Sverige. Jag förstår hur du tänker, att just den där spec.flaskan som bara du gillar vore skönt att ha på ICA istället för att behöva beställa den via Systemet.. Men skulle det inte bli minst lika jobbigt om man behövde åka runt hela stan om man vill ha lite vin, öl & en flaska snaps, bara för att allt finns i olika butiker? Ne, behåll monopolet, behåll möjligheten att man kan köpa precis allt som går i Svea men ändra öppettiderna som till en ICAbutik så att man inte måste tidsanpassa sitt drickande :tummenupp

Jag tror definitivt att det finns en efterfrågan på att kunna gå till vinhörnan på ICA istället för att behöva springa och stressa iväg till systemet en lördag på dagen för att hinna innan de stänger..

Om jag inte minns fel så kan du beställa i stort sett vilka märken du vill till systemet. Kan inte tänka mig att din ICAhandlare/tobaksaffär skulle hålla med mer artiklar en vad systembolaget gör. Är det verkligen så stressigt att ta sig till systemet efter/före jobbet eller förmiddagen på en lördag?

Vad är det för fel på det då?
Dock kanske inte sprit, vapen och majja i kombination :näsblod

Tycker inte man kan jämföra vapenhandeln i USA med alkoholförsäljningen i Sverige.
Det ena skaffar man i ett syfte om att skydda/attakera.
Det andra är ren trevlig konsumtion.
Visst finns det alkolister, men hela Sveriges befolkning ska ju inte behöva kuva sig och anpassa sin spritkonsumtion pga av att några procent inte kan sköta sig. De som ändå är missbrukare ser till att få tag i sprit på annat sätt med.
Men är du slut i huvudet eller är jag eftermiddagstrött?! Jämföra alkoholförsäljning kontra vapenförsäljning har jag inte gjort. Jag jämförde en överdriven tillgång och dess samband med irrationell konsumtion. Jag börjar förstå den skit du fick för att du var lite ungdomlig i dina tankar.

Tillgänglig sprit = ökad konsumtion
Lite sprit = mindre konsumtion
Tillgängliga vapen = ökad konsumtion
Lite vapen = mindre konsumtion

Men är du slut i huvudet eller är jag eftermiddagstrött?! Jämföra alkoholförsäljning kontra vapenförsäljning har jag inte gjort. Jag jämförde en överdriven tillgång och dess samband med irrationell konsumtion. Jag börjar förstå den skit du fick för att du var lite ungdomlig i dina tankar.

Tillgänglig sprit = ökad konsumtion
Lite sprit = mindre konsumtion
Tillgängliga vapen = ökad konsumtion
Lite vapen = mindre konsumtion
Är du eftermiddagstrött alltid?????

För mig skulle systemet gott kunna ha öppet enbart söndagar.
Då skulle jag kunna köpa hem det jag behöver och ställa på hyllan till nästa helg.

Kan man inte planera bättre än så ska man inte dricka alkohol.

Angående "ICA-system" så kommer inte sortimentet att bli större, bara tillgängligheten.
Jag har hellre ett systembolag med 600 sorter än att alla ICA handlare tar hem samma 60 sorter.

För det är så det blir, alla vill ta hem det som säljer mest, ingen vill ha sånt i lager som säljs sällan, dessutom styrs ICA-handlarna av vad ICA centralt köper in rätt hårt.

Enligt släkt och vänner som bor i länder där man inte har systembolag (och egna semestererfarenheter)så står det handlaren tjänar mest på att sälja närmast dörren, utbudet är ungefär samma hos alla handlare.

Sen att vi tycker att dom har så stort och varierat utbud, tja, i Grekland har dom 12 olika sorters Ouzo för att folk dricker Ouzo där, dom har en hel hyllvägg med Retsina för att dom dricker retsina där.
I Spanien har dom massor med olika sorters Hierbas, för att spanjackerna dricker Hierbas.

Försök att köpa Retsina i Spanien och Hierbas i Grekland ska du få se hur rikt utbudet egentligen är...

Varför inte både och? ICA kan sälja de vanligare, mer efterfrågade alkoholsorterna och bolaget kan finnas kvar som specialicerad butik. Om efterfrågan finns för deras tjänster så kommer bolaget också att överleva, eller hur?

Angående påståendet att om man inte kan planera en vecka i förväg så bör man inte dricka alls är ju skitsnack. Det händer ofta att vi bestämmer oss för att bjuda in folk på middag tidigare samma dag. Varför ska jag då inte kunna ge mig ut och handla lite öl och vin??

Varför inte både och? ICA kan sälja de vanligare, mer efterfrågade alkoholsorterna och bolaget kan finnas kvar som specialicerad butik. Om efterfrågan finns för deras tjänster så kommer bolaget också att överleva, eller hur?

Angående påståendet att om man inte kan planera en vecka i förväg så bör man inte dricka alls är ju skitsnack. Det händer ofta att vi bestämmer oss för att bjuda in folk på middag tidigare samma dag. Varför ska jag då inte kunna ge mig ut och handla lite öl och vin??

Varför skulle du inte kunna köpa hem lite öl och vin och ha hemma, omutifall att du skulle vilja bjuda hem folk?

Om jag inte minns fel så kan du beställa i stort sett vilka märken du vill till systemet. Kan inte tänka mig att din ICAhandlare/tobaksaffär skulle hålla med mer artiklar en vad systembolaget gör. Är det verkligen så stressigt att ta sig till systemet efter/före jobbet eller förmiddagen på en lördag?

Det jag menar är att jag tror absolut att utbudet, alltså fler olika märken kommer komma in på marknaden, kanske mer lokala sorter och att utbudet kommer breddas.
Jag tycker idén som Lugn presenterade är ganska bra, tillåt vanliga matbutiker att sälja vin/öl/sprit och så kan det finnas ett större sortiment på Systembolagen som komplement.

Hur många ggr har man inte kommit på att man vill bjuda på middag/gå ut en lördag eftermiddag, men inser att man får skippa både vinet till maten och fördrincken då systemet redan hunnit stänga.. :gnissla

Varför skulle du inte kunna köpa hem lite öl och vin och ha hemma, omutifall att du skulle vilja bjuda hem folk?

Där i ligger knuten..
Då måste man planera allt. Ibland kanske trevliga sammankomster kommer upp utan att man vet om det en månad innan.
Då kan ju alla butiker ha stängt om kvällarna, man kan ju faktiskt planera att handla mat på dagen ju... :näsblod

Last edited:
Hur många ggr har man inte kommit på att man vill bjuda på middag/gå ut en lördag eftermiddag, men inser att man får skippa både vinet till maten och fördrincken då systemet redan hunnit stänga.. :gnissla

Där i ligger knuten..
Då måste man planera allt. Ibland kanske trevliga sammankomster kommer upp utan att man vet om det en månad innan.
Då kan ju alla butiker ha stängt om kvällarna, man kan ju faktiskt planera att handla mat på dagen ju... :näsblod

Jamen det är ju just därför man ska ha hemma, för att oplanerade saker kan uppstå?

Inte fan springer du och köper tvättmedel för att du kommer på att du ska tvätta byxorna du ska ha på dig på festen?
Tvättmedel finns hemma.

Om du blir sugen på en macka på kvällskvisten, åker du till ICA och köper bröd, smör och ost, eller går du till köket och hämtar bröd, smör och ost som du har hemma omutifall att du skulle vilja ha en macka?

Varför ska jag då inte kunna ge mig ut och handla lite öl och vin??
Men det kan du ju. Landsförrädare :hihi

I mitt tycke är argumenten för ett slopande av monopolet rejält värdelösa. "Men asså asåå, om vi typ vill bjuuda in GÄSTER, ska vi vara UTAN ALKOHOL DÅ???!!!!" :rofl

Last edited:
Jamen det är ju just därför man ska ha hemma, för att oplanerade saker kan uppstå?

Om du blir sugen på en macka på kvällskvisten, åker du till ICA och köper bröd, smör och ost, eller går du till köket och hämtar bröd, smör och ost som du har hemma omutifall att du skulle vilja ha en macka?

Hur gör jag om jag vill ha en dubbelmacka då? :D

Men varför inte ha öppet kvällstid som alla andra affärer?
Jag tycker inte det ska finnas ett spritmonopol, låt det vara en fri marknad istället. Låt människor bestämma själva när/hur de vill inhandla sin sprit.

Vad menar du med mer lokala sorter? Tror inte att du kan ha ett större utbud en vad systemet har idag. Be gästerna ta med drickat så står ni för maten. :tummenupp

[/B]

Det jag menar är att jag tror absolut att utbudet, alltså fler olika märken kommer komma in på marknaden, kanske mer lokala sorter och att utbudet kommer breddas.

Sorry, skulle inte hända.

Systembolaget är en av världens största detaljister på alkoholmarknaden (och inköpsaktör på världsmarknaden) som kan erbjuda ett så pass brett sortiment.

Tillgänligheten ökar men utbudet av artiklar minskar.

Sicket tjafs från en norrlänning ang systembolaget. Ni har väl fortfarande fungerande apparater inför kok för eventuella fester.

Last edited:
Vad menar du med mer lokala sorter? Tror inte att du kan ha ett större utbud en vad systemet har idag. Be gästerna ta med drickat så står ni för maten. :tummenupp

Att mindre välkända sorter kan ta sig in på markanden. Ta tex ett bryggeri på Öland som gör jättegod öl, denna öl kunde lätt säljas i "vanliga" butiker runt om på Öland och butiksföreståndare Sverige runt själva kunde kunde bestämma vilka sorter han/hon ville köpa in.
Visst kan man finns det ett stort beställningssortiment men jag tycker det vore trevligare att låta mindre bryggerier komma in på marknaden och så skulle det vara skönt att ha lite mer kompetent vin/sprit-kunnig personal i butikerna. Jag tror man skulle kunna höja kvaliten på service/utbud om man hade privatiserat och tagit bort systembolaget.

Att mindre välkända sorter kan ta sig in på markanden. Ta tex ett bryggeri på Öland som gör jättegod öl, denna öl kunde lätt säljas i "vanliga" butiker runt om på Öland och butiksföreståndare Sverige runt själva kunde kunde bestämma vilka sorter han/hon ville köpa in.

Hade denna lokala ölsort varit tillräckligt efterfrågad av Ölandsborna så hade den redan stått på deras bolag. Men nu skulle den inte sälja tillräckligt bra på Systembolaget så dom tar inte in den, vad talar för att den skulle sälja bättre än Mariestad, Sofiero, Staropramen osv. i en lokal ICAbutik?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm