Sverige =bistånd

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Läste ngnstans att sverige ligger på näst bäst plats i världen på just bistånd
är det inte socialdemokrati i ett nötskal så säg .
Enligt mig får det gärna vara på plats 328 + . Nu i dessa tider så borde man tänka mer på sitt eget ,sen säger jag ingenting om bistånd när ekonomin är på en jämn nivå

Har denna finanskrisen drabbat dig så illa, att du inte kan unna människor som ständigt lever i fattigdom utan mat, sjukvård samt utbildning de få kronor de får?

Bara för att man ger, betyder det inte att man har Socialdemokratin som ideologi.

Jag kom till Sverige som flykting 1984 och jag är otroligt tacksam för de möjligheter det har inneburit för mig och mina syskon vad det kommer till frihet, utbildning och utveckling.

Åk till ett I-land så får du se med egna ögon, de idioter som klagar i ett land som Sverige har aldrig upplevt fattigdom eller misär.
Tänk om dina föräldrar inte hade möjligheten att ge dig den vård du behöver eller möjligheten att utvecklas, utöva dina intressen osv...?

Jag ska inte bli långrandig, men att ge är något vackert och ädelt.
Klarar Sverige att ge fallskärmslöner på flera miljoner, ska vi nog kunna ge så stora belopp till dem som behöver det mer än Bonnier och Kamprad m.m.

Har denna finanskrisen drabbat dig så illa, att du inte kan unna människor som ständigt lever i fattigdom utan mat, sjukvård samt utbildning de få kronor de får?

Bara för att man ger, betyder det inte att man har Socialdemokratin som ideologi.

Jag kom till Sverige som flykting 1984 och jag är otroligt tacksam för de möjligheter det har inneburit för mig och mina syskon vad det kommer till frihet, utbildning och utveckling.

Åk till ett I-land så får du se med egna ögon, de idioter som klagar i ett land som Sverige har aldrig upplevt fattigdom eller misär.
Tänk om dina föräldrar inte hade möjligheten att ge dig den vård du behöver eller möjligheten att utvecklas, utöva dina intressen osv...?

Jag ska inte bli långrandig, men att ge är något vackert och ädelt.
Klarar Sverige att ge fallskärmslöner på flera miljoner, ska vi nog kunna ge så stora belopp till dem som behöver det mer än Bonnier och Kamprad m.m.

Fast Bonnier och Kamprad är väl inte skattefinansierade vad jag vet :va

Fast det jävligaste måste väl ändå vara att Sida (statliga biståndsorganet) förra året festade för mer pengar än de lämnade i bistånd:mad:

Queen, det är skattade pengar från medborgarnas lönser som ges bort till U-länder (inte I-länder). Löner hos VDs, eller Bonniers och Kamprads vinster har inget med det att göra. Det är företagsvinst. Det skattar sedan vinsten och den del som är skatt som går till staten tas delvis för att ges bort.

Det intressanta med "biståndsgrejen" är att det poppat upp en massa nya på sistone, vilket tyder på att det finns pengar att göra... Ja, pengar att göra på en biståndsorganisation. Cheferna sitter och tar ut feta löner / arvoden / procent på inkommet kapital.

Jag kommer nog inte bidra med pengar till sådana företag när det både är fiffel på hemmaplan, och fiffel när det går utanför landets gränser.

Fatta vad många miljarder som går in i ett land, som aldrig egentligen kommer fram till de verkligtbehövande. Pengarna stannar på topp/chefsnivå.

Jag anser att bättre vore att allt bistånd går till att bygga upp infrastrukturer... nya bostäder / hyddor för befolkningen så de får det drägligare osv. Och därtill matförråd till de mest utsatta områdena.

Detta görs det såklart, men jag tror fortfarande en god procent "försvinner" ner i fel folks fickor som blir multimiljonärer.

Man har ju sett ett antal dokumentärer som följt biståndspengar och till slut är det ingen som vet om vart pengarna tagit vägen... Jo det vet vi. Ner i fickorna på pamparna som tar emot.

Queen, det är skattade pengar från medborgarnas lönser som ges bort till U-länder (inte I-länder). Löner hos VDs, eller Bonniers och Kamprads vinster har inget med det att göra. Det är företagsvinst. Det skattar sedan vinsten och den del som är skatt som går till staten tas delvis för att ges bort.

Det intressanta med "biståndsgrejen" är att det poppat upp en massa nya på sistone, vilket tyder på att det finns pengar att göra... Ja, pengar att göra på en biståndsorganisation. Cheferna sitter och tar ut feta löner / arvoden / procent på inkommet kapital.

Jag kommer nog inte bidra med pengar till sådana företag när det både är fiffel på hemmaplan, och fiffel när det går utanför landets gränser.

Fatta vad många miljarder som går in i ett land, som aldrig egentligen kommer fram till de verkligtbehövande. Pengarna stannar på topp/chefsnivå.

Jag anser att bättre vore att allt bistånd går till att bygga upp infrastrukturer... nya bostäder / hyddor för befolkningen så de får det drägligare osv. Och därtill matförråd till de mest utsatta områdena.

Detta görs det såklart, men jag tror fortfarande en god procent "försvinner" ner i fel folks fickor som blir multimiljonärer.

Man har ju sett ett antal dokumentärer som följt biståndspengar och till slut är det ingen som vet om vart pengarna tagit vägen... Jo det vet vi. Ner i fickorna på pamparna som tar emot.

nu var du lite snabbare än mig ,, som swedie skriver så är det bara en bråkdel av det som ges som kommer fram ,, o då har man tappat poängen med att ge (förutom o flasha utåt) tror mer på att åka ner sj till det land som, behöver det . dvs hjälp på plats
sen i tider som dessa när ekonomin är i obalans så kanske man ska tänka en extra gång , sverige är i mina ögon inget i land längre

Att ge bort mat är ju ingen idé. Om det inte är svält pga av någon tillfällig orsak. Att ge bort material/utrustning som möjliggör egenproduktion. Ja det är en annan femma. Om någon tipsar med en lämplig organisation ska jag omedelbums donera en slant. Jag har hört att staten ger bort 2% av BNP varje år. Men det hoppas jag är ett skämt. För det är många pengar......

Precis, ge bort materiell istället för pengar som blir av ondo och girigheten kommer slå in. Ge bort något som inte kan ge status. Vem vill sitta med 100 ton med läroböcker på sin bakgård... :)

Anställ 10 personer som sköter allt bistånd i Sverige och faktiskt åker på plats för att handla in och hantera allting och se till att allt kommer till rätt personer / ställen.

Man borde inte ge en krona förutom vid akut uppkomna lägen, av flera skäl:

• Bistånd hjälper inte långsiktigt
  • Bistånd stjäls och/eller korrumperar
  • Mottagarregimen (i princip alltid diktatur eller semikriminell skitregering) behöver inte göra något själva för att förbättra situationen
  • Bistånd går sällan till det gemene man tror, vad sägs om bibliotek i Peru?

Dessutom råder det faktiskt viss brist på kapital i väst, dvs här där vi skapat all framgång u-länderna faktiskt haft, för tillfället så just nu är det vi, vi och kanske EU som ska ha eventuella överskott.

Jag ber om ursäkt över mina felskrivningar inatt...
Jag menade förstås U-länder. Och jag är medveten om vad SIDA har gjort, festat upp mer pengar än vad de donerat osv. Men man kan välja vart man donerar sina pengar. Exempelvis så skulle jag aldrig ge pengar till ngn i Sverige, här får alla pengar förutom dom papperslösa.

Jag donerar pengar till BRIS, läkare utan gränser samt till Epilepsiförbundet.
Jag är självklart inte hundra på att alla pengarna går till de behövande, men om jag kan så hjälper jag gärna till. Lite dumdristigt, men jag klarar av att dra in på klädinköp eller en kväll ute med mina vänner ibland för att kunna hjälpa till Jag ger även bort, kläder, skor och annat gojs istället för att slänga det.

Jag donerar pengar till BRIS, läkare utan gränser samt till Epilepsiförbundet.
Jag är självklart inte hundra på att alla pengarna går till de behövande, men om jag kan så hjälper jag gärna till. Lite dumdristigt, men jag klarar av att dra in på klädinköp eller en kväll ute med mina vänner ibland för att kunna hjälpa till Jag ger även bort, kläder, skor och annat gojs istället för att slänga det.

Det är väl inte det tråden handlar om? Jag kan inte välja hur det skattefinansierade biståndet fördelas på samma sätt som du naturligtvis kan göra med dina egna pengar.

Jag såg för några år sedan en dokumentär om en textilindustri i Sudan som gått i konkurs, och avskedat 2000 anställda (som nu inte kunde försörja sina familjer). Industrin hade kursat pga, enligt den tidigare ägaren, inte gick att konkurrera med gratiskläder från tex Sverige.

Han sa att den typen av "hjälp" vi bidrar med, enbart sänker dessa länder längre och längre ner i skiten. Det han ville ha hjälp med var, precis som Swedie skrev, att bygga upp landet från börjar, och få bort beroendet från I-länder.

Vi borde bidra med kunskap, inte pengar, kläder, mat mm (om det nu inte finns en hemsk baktanke med att se till att de inte utvecklas, och utkonkurrerar oss....)

Vi borde bidra med kunskap, inte pengar, kläder, mat mm (om det nu inte finns en hemsk baktanke med att se till att de inte utvecklas, och utkonkurrerar oss....)

Finns det inte kunskap i Sudan? Ett oljeland som vi väl inte konkurrerar med alls. dvs vi kan inte konka ut dom å vice versa....

BTW vill ändå ingen i afrika ha din gamla tjabo-täckjacka... den e ful å de e för varmt

Sudans problem är inte brist på kunskap i första hand, det är snarare brist på human människosyn. Hur lär man ut det, studiecirkel i öknen?

Hålller med! men vadfan har hänt, håller vi inte reda på vårt folk?

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!