Bästa färgen/ytbehandlingen för avgassystemet?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Är på gång att fräsha upp mina grenrören till min cbr 900.

För tillfället finns en del ytrost som och tanken är att slipa ner eller blästra för att sedan lackera systemet svart. Vill ha en snygg och hållbar yta som är beständig mot både rost och värme.

Efter att ha googlat i ämnet så har följande synpunkter kommit upp:

* De flesta verkar väldigt missnöjda med "värmefärg" som finns att köpa på biltema, mekonomen osv.

* Någon föreslog "spissvärta" som man har till kakelugnar men har också hört att det ska vara kass och färga av sig.

* Keramisk coating? på weirdperformance.se finns en dyr färg man kan köpa som påstås hålla måttet.

Vilken ytbehandling är bäst för en rimlig summa? Finns det andra alternativ som är bättre?

Ja ger inte heller några + poäng till feltemas värmefärg, den suger helt enkelt och flagnar efter kort tid.
skulle nog rekommendera någon typ av kemisk ytbehandling för att de verkligen ska hålla, kolla med en ytbehandlingsfirma.

Blästring och sedan sprutmetallisering med aluminium tycker jag ger ett ballt antikt flygmotorstuk.

Blästring och sedan sprutmetallisering med aluminium tycker jag ger ett ballt antikt flygmotorstuk.

Vad innebär det? Är det som "zinkspray" fast med alu?
Har hört att zinkspray ska funka bra men jag vill ju helst ha svart.

Har du något ungefärligt pris och någon bild på sprutmetallisering med alu?

Hur klarar en keramisk coating av att bli blästrad med stensprutet från framhjulet då?

Last edited:
Ja ger inte heller några + poäng till feltemas värmefärg, den suger helt enkelt och flagnar efter kort tid.
skulle nog rekommendera någon typ av kemisk ytbehandling för att de verkligen ska hålla, kolla med en ytbehandlingsfirma.

Fungera hur bra som helst med Biltemas värmefärg har målat mina dämpare till Rd med det. Om man gör rätt underarbete så fungerar det:tummenupp

Vad innebär det? Är det som "zinkspray" fast med alu?
Har hört att zinkspray ska funka bra men jag vill ju helst ha svart.

Har du något ungefärligt pris och någon bild på sprutmetallisering med alu?

Firman blästrar röret, sedan sprutas smält alumium över ytan med en speciell gasbrännare. Det brukar kosta ca 400-600 för ett par headers till en V8:a. Man kan sedan putsa alumiumytan lätt så blir den blank.

Sprutzink förekommer också på grenrör och ser likadant ut, men zink har lägre smältpunkt än alu vilket gör att jag hellre väljer alu på heta delar.

mvh
J

hur klarar en keramisk coating av att bli blästrad med stensprutet från framhjulet då?

Bra fråga! Blev fundersam när jag läste på weirdpreformance.se att coatingen kunde slitas om man hade avgasbandage över, vad bör då inte sprutet från väggruset göra?

Firman blästrar röret, sedan sprutas smält alumium över ytan med en speciell gasbrännare. Det brukar kosta ca 400-600 för ett par headers till en V8:a. Man kan sedan putsa alumiumytan lätt så blir den blank.

Sprutzink förekommer också på grenrör och ser likadant ut, men zink har lägre smältpunkt än alu vilket gör att jag hellre väljer alu på heta delar.

mvh
J

Det lät faktiskt inte alls dumt! Du menar alltså att man med lite autosol kan få en polerad alu finish? det kan nog bli rätt snyggt:)

Last edited:
Fungera hur bra som helst med Biltemas värmefärg har målat mina dämpare till Rd med det. Om man gör rätt underarbete så fungerar det:tummenupp

Nu frågades det ju om grenrör som blir avsevärt mkt varmare än ljuddämpare...:tummenupp

Mina erfarenheter av många olika värmebeständiga färger är att det inte finns några bra. (Möjligtvis nån silvrig gucka som skulle målas på med pensel. Köpte från nån amerikansk firma för 700 år sedan )

Se ovanstående svar för mer beständig ytbehandling.

Bra fråga! Blev fundersam när jag läste på weirdpreformance.se att coatingen kunde slitas om man hade avgasbandage över, vad bör då inte sprutet från väggruset göra?

Det lät faktiskt inte alls dumt! Du menar alltså att man med lite autosol kan få en polerad alu finish? det kan nog bli rätt snyggt:)

Jo det ser rätt vackert ut, avgasrörsstumparna på gamla flygmotorer brukar ha den ytbehandlingen.

En kompis har tex sprutaluminiserade krökar på sin HD-dragbike
Kollektor och megafon är dock i polerad RF, så du inte blir förvirrad.

attachment.php

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=250605&d=1222011648

Nu frågades det ju om grenrör som blir avsevärt mkt varmare än ljuddämpare...:tummenupp

Mina erfarenheter av många olika värmebeständiga färger är att det inte finns några bra. (Möjligtvis nån silvrig gucka som skulle målas på med pensel. Köpte från nån amerikansk firma för 700 år sedan )

Se ovanstående svar för mer beständig ytbehandling.

Grenrör och dämpare sitter ihop på en RD

mvh
J

vilka firmor pysslar med detta? var hittar man dem?:)

Varför inte vira in hela systemet i avgasbandage? Har själv funderingar på det.

Någon som vet om svart avgasbandage håller sig snyggt?
Fungerar det bra att linda in ljuddämparen oxå?

vilka firmor pysslar med detta? var hittar man dem?:)

Det är bara att googla på blästring, sprutzink, metallsprutning, sprutmetallisering tex. Här i Sthlm finns tex Blästrix, men de sprutar inte alu, det gör däremot många andra firmor.

Att många har olika uppfattning om beständigheten hos sk högtemperatursprayfärg beror för det mesta på att de som inte tycker att den sitter kvar ibland kör i regn. Medans de som tycker att den sitter kvar aldrig kör i regn.

/J

Spelar ingen roll! Grenröret blir avsevärt mycket varmare än ljuddämparen!

Eller så kör du för mesigt.

Feltemars värmefärg höll inte ens för min trimmade honda mt50 på moped tiden:D

Du verkar riktigt smart! som har kommit på att grenröret blir varmare:D vad har det med att göra att dämpare grenrör sitter i hop på en RD:confused:

Nej, det håller sig inte snyggt. Jag har kört med det en säsong men kommer att hitta på något annat till nästa år. Det svarta bleknar och mitt ormbo har skavt hål på flera ställen. Dessutom ryker det som sjutton när du tvättat hojen.

/Ingvar

Varför inte vira in hela systemet i avgasbandage? Har själv funderingar på det.

Fungerar det bra att linda in ljuddämparen oxå?
Jag har för mig att jag läste nånstans att avgasbandage inte är bra på gathojar, bandaget binder fukt som gör att det rostar friskt!

Att många har olika uppfattning om beständigheten hos sk högtemperatursprayfärg beror för det mesta på att de som inte tycker att den sitter kvar ibland kör i regn. Medans de som tycker att den sitter kvar aldrig kör i regn.

/J
Skulle den värmetåliga färgen inte tåla vatten? :va

Är det inte så att den där coatingen ska hålla inne värme(typ som avgasbandage)?? Alltså att de inte är till för att hålla grenrören snygga/säkra för grus å skit.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...