Hur mycker mer effekt ger ett helsystem vs endast slipon?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Frågan är som sagt ifall man verkligen får ut mer effekt ifall man satsar pengar på ett helsystem och inte bara ett slipon?
För att göra det mest optimalt kan vi säga att båda kör med power commander.

Någon som har koll? Verkar lite som att det är blandat. Frågan är just ifall ett helsystem är värt priset

Ja det beror ju helt enkelt på hur "bra" flöde/utformning original grenrör har.

Vore bra om du syftade på någon speciell modell så kanske du kan få seriösare svar då det varierar mellan modeller/märken.

Last edited:
Kikade runt lite... Om vi antar att det är en Gixxer K7 som menas så...

Yoshimura TRC ger 5 hk mer och 2 Nm, R77 ger ca 8 hk mer och 4.5 Nm.

Leo Vince helsystem ger ungefär samma siffror på deras SBK-helsystem med originalmappning och ytterligare 4-5 hk och 4-5 Nm med annan mappning.

Vance & Hines är i princip som Yoshimura.

Arrow ger +7 hk och 7 Nm i vrid med ommappning.

Så de flesta rejs-system jag hittade lägger på runt 5% i effekt MEN de lättar även hojen ett gäng kg så den totala vikt/effekt-ration blir runt 6-7%.

Just K7 verkar inte ge så mycket mer i effekt med nytt helsystem. Det verkar alltså som om det redan sitter ett bra system på hojen.

Pratar vi maxeffekt eller effekt över hela registret?

Jag tror det inte är helt tokigt att säga att ett helsystem kan ge totalt ca 10ggr mer hk än ett slipon (på lite äldre hojar). Det hela beror ju dock på hur bra original avgassystemet är, nyare hojar har ju bättre utformade avgassystem så då blir skillnaden mindre.

Ett slipon kommer troligen öka effekten mest (procentuellt) över de lägre varvtalen och kanske någon HK på topp.

Ett helsystem kommer ge mer på topp och de högre varvtalen men i vissa fall tom sänka effekten i på lägre varvtal.

Ta dessa exempel från Akropovic för en R6 2008 (titta lite själv på deras hemsida, de har många diagram över effektuttag med deras system/slipon jämfört mot original)

Första bilden är helsystem, andra är slipon.

Bifogat

• aed31b1e54b3056b18bc5d4f7c233bcd.jpg
    aed31b1e54b3056b18bc5d4f7c233bcd.jpg
    52 KB · Visningar: 292
  • c79642a9c6e1eea6b961b75be7c00490.jpg
    c79642a9c6e1eea6b961b75be7c00490.jpg
    60.4 KB · Visningar: 256
Ett kanske lite ovidkommande inlägg:rolleyes: men hur många märker någon skillnad, någon hk mera på topp på en modern sporthoj:confused:

Kan ge en del...

Kan bara utgå från min egen hoj, som låg på cirka 98-100 Hk orginal. Inte bänkad, men det är ungefär vad GSX1400 brukar få på bakhjulet. Efter montering av Akra's helsystem och en mappning landade jag på lite dryga 115hk på bakhjulet... Inte illa pinkat egentligen, men sjukt jävla dyrt :(

Största skillnaden märks ändå mellan 4500-7000 rpm... Man är ju ändå aldrig uppe vid varvstoppet på en sådan hoj, men satan vad den började elda i mellanregistret efter uppgraderingen.

Kan det ge mer? Jo, det kan det..

Är det värt priset? Inte för "vanliga" förare..
Pratar vi Nordisk Superbike eller högre serier och racing så visst.. för dem kan det ha en viss betydelse.

Vet att på vissa Ducati så ger en öppning av systemet en viss skillnad (slip-on) och helsystemet lite till, men det finns billigare sätt att få samma effektökning om det nu är det man är ute efter.

I vissa fall ger helsystemen tillochmed en försämring i körbarhet för vanliga förare som inte konstant lever på de sista 3000 varven på motorn..

Vad jag hört hos olika handlare på nya sporthojar, zx10r och gsxr 1000 så sa dem att det inte märks ngn skillnad på helsystem vs slipon då krökarna är väldigt lika. Det mesta sitter i dämparen så dem menade att det vettigaste att göra är slipon och powercommander som ska ge nästan samma effekt men till ca halva pengen. Däremot på min förra husa 650 -06 så verkar det som det gör stor skillnad med helsystem där gentemot slipon bara då dem krökarna och mellanröret är större än original. Jag märkte en klar skillnad mot orginal men har inte heller kört ngn med bara slipon så kan inte säga hur pass stor skillnad det är. Sen ska ju luftfiltret också bytas så den andas mer helt enkelt - typ kn och liknande..

För fan, 20 hässtar direckt! Min Rsexa jick upp på slangen på femman direckt! Me helsysstem alltså!

Skämt åsido:
Min R:6a gav det 8 hk på topp med helsystem och PC, tog bort en dip vid 8-10000 varv och skapade tyvärr en himla massa oväsen.
Och visst märks det i ändan på Anderstorpsrakan

Och ju mindre motor man har från början, ju mer märks det....

Pratar vi maxeffekt eller effekt över hela registret?

Jag tror det inte är helt tokigt att säga att ett helsystem kan ge totalt ca 10ggr mer hk än ett slipon (på lite äldre hojar). Det hela beror ju dock på hur bra original avgassystemet är, nyare hojar har ju bättre utformade avgassystem så då blir skillnaden mindre.

Ett slipon kommer troligen öka effekten mest (procentuellt) över de lägre varvtalen och kanske någon HK på topp.

Ett helsystem kommer ge mer på topp och de högre varvtalen men i vissa fall tom sänka effekten i på lägre varvtal.

Ta dessa exempel från Akropovic för en R6 2008 (titta lite själv på deras hemsida, de har många diagram över effektuttag med deras system/slipon jämfört mot original)

Första bilden är helsystem, andra är slipon.

BIlderna som hörde till det här inlägget ser man att vid 8-9000rpm ger det ca 5 hk till, mao 10% effektökning. Vid ett varvtal som man brukar ganska ofta. Det är väl inte så dåligt!

Mats

Nej det är fan inte illa pinkat imo. Undra vad $/hk blir?
2-3k hästkraften?

BIlderna som hörde till det här inlägget ser man att vid 8-9000rpm ger det ca 5 hk till, mao 10% effektökning. Vid ett varvtal som man brukar ganska ofta. Det är väl inte så dåligt!

Mats

Kan det ge mer? Jo, det kan det..

Är det värt priset? Inte för "vanliga" förare..
Pratar vi Nordisk Superbike eller högre serier och racing så visst.. för dem kan det ha en viss betydelse.

Vet att på vissa Ducati så ger en öppning av systemet en viss skillnad (slip-on) och helsystemet lite till, men det finns billigare sätt att få samma effektökning om det nu är det man är ute efter.

I vissa fall ger helsystemen tillochmed en försämring i körbarhet för vanliga förare som inte konstant lever på de sista 3000 varven på motorn..

Min Monster gick 22km/h snabbare ( cykeldator ) med helsystem ( 2-1 )än med bara slipon. Nu har ju de ett knepig kors på grenrören orginal men det vart ju en skillnad jag aldrig trodde jag skulle få uppleva:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage