Blockera .torrent i en router

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Ska ha lan med en massa tonåringar och för att de ska kunna spela över nätet så har vi fixet en 12-24 lina (det bästa på det stället). Risken är överhängande att det kommer att laddas ner en massa och alla kommer att klaga på hastigheten när de spelar.

Har en D-link dir-615 och undrar om man kan spärra torrentfiler?:confused:
Alltså länken man klickar på för att ladda ner, den brukar sluta på .torrent .
Det finns ju så jäkla många sidor så det är inte lönt att försöka skriva upp alla.:huvet

Du kan väl spärra portarna som torrentprogrammen använder sig av?
I min router kan jag spärra sidor eller nyckelord till hemsidor.

Du kan väl spärra portarna som torrentprogrammen använder sig av?
I min router kan jag spärra sidor eller nyckelord till hemsidor.

Torrentprogram (eller åtminstone utorrent som är populärast) slumpar fram vilken port som ska användas när programmet installeras. Annars en bra tanke. :)

Sidan 31 i den engelska manualen, där kan du blockera websajter och trackers. Se även till även att blockera dess IP-adress och inte bara namnet. För att blockera P2P-trafik lär du skaffa en duktigare router.

T.ex. DIR-655 som har QOS kan ställas in att nedprioritera all oönskad trafik men kan inte helt blockera P2P-trafik.

Vill du helt blockera P2P kan du t.ex. använda IPCOP (gratis, körs på en gammal PC t.ex. 500 MHz P3 med 128MB minne) med tillägget ROPE. Dock kan inlärningströskeln för IPCOP vara lite högre än för en konsumentrouter.

Last edited:
Torrentprogram (eller åtminstone utorrent som är populärast) slumpar fram vilken port som ska användas när programmet installeras. Annars en bra tanke. :)

Hmm..jasså det är så. Ja då sket sig den idén. :)

Jag googlade lite på problemet och det verkar som om det är omöjligt att göra detta i vanliga routrar.
Hittade även nån som skrev att det finns routrar med funktionen "Block Bittorrent". Hur den fungerar vet jag inte.

Måste kidsen ha internetanslutning på ett LAN?
På min tid drack vi Jolt Cola och spöade varandra digitalt sittandes i en gammal ungdomsgård. Tankade gjorde vi av varandra.
Du får ha två routers då. En för LANspel och en med internetuppkoppling för tankning.

Eller blocka de vanligaste torrentsidorna med "Parental Control" om det finns i din router. Det borde minska tillgången på torrents.

Last edited:
De flesta av dagens spel går ju inte att köra utan internetuppkoppling mot en
av tillverkarens servrar. Tror dock inte att bittorrent trafiken kommer vara ett
problem snarare så kommer den största trafiken vara den delning som sker
mellan dom som är på lanet.

Med OpenWRT kan man ladda in "layer7" och bittorrent-modulen som klassificerar sådan trafik. Kan då stoppa eller leda om all sådan trafik med några iptables-regler. OpenWRT kan köras på en hel del basstationer, som t.ex. Linksys WRT54GL och ASUS WL500. Det är ett billigt sätt att lösa det på, men kräver en del handpåläggning och kunskap. Vill man göra det enkelt, så kostar det mer.

Hittade, förhoppningsvis, ett svar på problemet. Det verkar lovande i vart fall.

Det heter opendns.
Man hänvisar primär och sekundär dns till opendns.com och där har man förvalt vilka kategorier som inte får besökas. Får se hur uppskattat det är i helgen, hehe.

Om det bara är över ett veckoslut eller nåt kanske det går att snacka med ungarna och förklara problemet?
Men annars kanske du kan spärra allt annat förutom just dom servrarna som behövs för spelandet? Skall dom ta med egna datorer så kanske dom redan har laddat ner torrent filerna och då funkar det ju inte att blocka .torrent nedladdningen. Dessutom kan man från tex Demonoid ladda ner torrentfilerna i textformat.

Hela nöjesindustrin sitter ju och funderar på hur dom skall blocka Bittorrent så jag tror inte det är helt lätt, särskillt inte om du ändå vill erbjuda "normalt" internet också.

Med betoning på lite. Personligen skulle jag bara bli extra sur om jag såg att lan-ordnaren hade så lite förtroende för mej att han försökte sätta up tekniska hinder.
"Gubbjävel tror att han är smart, jag skall minsann .... :mad: "
Och sen sätta halva LAN tiden på att komma runt spärren. Man kan ju hitta torrents via google också.
Vill inte alls kritisera, det är ju ditt LAN så du gör som du anser bäst, men jag tycker det verkar som du skulle få mera till stånd med mindre jobb om du kör den mjuka varianten. Gratis kram åt dom som inte slösar bandbredd??

Alla lan jag annordnat eller vart med på 30 pers eller fler har alla tankat sönder antingen lina eller switch/hubb. Spelar ingen roll hur många ggr man säger till alltid någon som alt tabbar från spelet och tankar i bakgrunden och sabbar för andra.

Så jag förstår problemet fullt! Sedan vad man gör åt det är en annan femma.
Man skulle ju kunna tycka och hoppas att snacka med folk vore lösningen...

En del lan har vi satt upp tidschema då man faktiskt FÅR tanka (ex 05-10) och vi har eventuellt tagit en liten grupp som bara är intresserade av att spela och slängt upp ett litet minilan till dem.

Med betoning på lite. Personligen skulle jag bara bli extra sur om jag såg att lan-ordnaren hade så lite förtroende för mej att han försökte sätta up tekniska hinder.
"Gubbjävel tror att han är smart, jag skall minsann .... :mad: "
Och sen sätta halva LAN tiden på att komma runt spärren. Man kan ju hitta torrents via google också.
Vill inte alls kritisera, det är ju ditt LAN så du gör som du anser bäst, men jag tycker det verkar som du skulle få mera till stånd med mindre jobb om du kör den mjuka varianten. Gratis kram åt dom som inte slösar bandbredd??

Spelar ingen roll hur många ggr man säger till alltid någon som alt tabbar från spelet och tankar i bakgrunden och sabbar för andra.

Men då så, jag skulle föreslå att du blockar allt förutom just dom portar som behövs för spelandet.

http://www.practicallynetworked.com/sharing/app_port_list.htm#Games

OpenDNS är ju egentligen inte menat att blocka med utan kanske mera tvärtom. Fanns det inte en möjlighet att filtrera bort sidor redan i routern?

Lycka till.

Försök att skaffa/hyra en packetlogic eller liknande trafficshaper. Den förstår sig på layer 2-7 och kan således kolla all trafik som är bittorent(och övrig nerladdning) och sätta en fast högsta bandbredd på den trafiken. Alla kan tanka, alla kan spela och alla blir glada.

Har ni en bra mindre ISP(stadsnät) till detta så kanske de kan stå för den logiken.

Last edited:
Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...