Data strul

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Köpte ett begagnat moderkort, processor och minne idag.
Kruxet är att när allt är inkopplat och man ska starta datorn så får inte skärmen någon signal.
Bara olikfärgade ränder kommer upp - No Signal.
Har testat med på det inbyggda graffekortet och ett separat som jag vet funkar men samma resultat med båda.
Fick se att det sitter en fyrkantig kontakt som är ström till processorn, finns ingen motsvarande på mitt nätagregat, kan det vara det som ställer till det?
Ska var 12v på 2 av pinnarna och jord på dom 2 andra pinnarna.

Om du söker på tillverkarens hemsida brukar det finnas ritningar där du ser alla anslutningar. Är det ett väldigt gammalt moderkort?

Om du söker på tillverkarens hemsida brukar det finnas ritningar där du ser alla anslutningar. Är det ett väldigt gammalt moderkort?

Jo, jag har allt hittat en ritning över kortet.

MSI 7061 heter moderkortet och det var ju inte gjort igår om man säger så.
I vilket fall så, 250kr för kortet, 1600mhz AMD och minne kan jag leva med.
Var mest för att få lite bättre sprutt på min 5åriga sons burk jag köpte det.
Men frågan är om det är att jag inte har någon ström till den kontakten ( i den gula fina cirkeln) som gör att datorn inte vill vara med :va

attachment.php

Här finns manualen till moderkortet, kolla längst ner!
Manual

Bifogat

• MS-7061.jpg
    MS-7061.jpg
    26.4 KB · Visningar: 86
Last edited:
Jag misstänker starkt att du ska ha en kontakt som passar. Har du inte det är det dags att byta nätaggregat.

Du tror inte det går med en fullösning då?
Jag vet vilka piggar det ska vara jord och vilka det ska vara 12v på.
Jag har ju lediga kablar från nätdelen, borde ju bara vara att ta 12v och sätta på rätt och jord på rätt antar jag.

Last edited:
Du tror inte det går med en fullösning då?
Vet vilka piggar det ska vara jord och vilka det ska vara 12v på.
Jag har ju lediga kablar från nätdelen, borde ju bara vara att ta 12v och sätta på rätt och jord på rätt antar jag.

Jag råkade ut för nåt liknande då min servers nätagg pajade och jag skulle ha fest. Utan server ingen musik. Jag drog ner på jobbet och letade nätagg men vi hade bara äldre som inte hade rätt strömkablar. Jag hade också en tanke på att fulkoppla men hade inte tid.
Prova, men var försiktig och läs på ordentligt innan så du inte sätter dit nåt som inte ska vara där.

Annars bör du kunna hitta nätagg för runt 300-400:-

Jag råkade ut för nåt liknande då min servers nätagg pajade och jag skulle ha fest. Utan server ingen musik. Jag drog ner på jobbet och letade nätagg men vi hade bara äldre som inte hade rätt strömkablar. Jag hade också en tanke på att fulkoppla men hade inte tid.
Prova, men var försiktig och läs på ordentligt innan så du inte sätter dit nåt som inte ska vara där.

Annars bör du kunna hitta nätagg för runt 300-400:-

Ja jag får kolla på det i morgon.
Tack för det moraliska stödet i alla fall! :tummenupp
Skulle grejjerna pajja är det ju inte hela världen med det priset heller.

Det där är mycket riktigt strömförsörjningen till processorn. Fullösning borde funka, om du inte är rädd om grejerna. Står i manualen vilka piggar som ska ha 12v och vilka som är jord.

Hittade en bra guide föresten över vilka volt som är i vilka kablar!

----------------------------------------------------------------------

Observera att alla nätdelar inte följer färgkonventionerna som finns. Dubbelkolla och mät gärna spänningen innan du kopplar något om du är osäker.
Moderna nätdelar är lite si och så med -5v och -12v, mät därför på dessa om du ska använda dem.

Färgernas betydelser
Gul: +12
Röd +5
Orange: +3.3
Svart: Jord (0v)
Vit: -5
Blå: -12
Grön: Startar nätdelen om den kopplas till jord.
Grå: Power OK
Lila: +5volt standby, kopplas till svart och kan användas även när datorn är avstängd.

Möjliga spänningskombinationer.
Först angiven färg är pluspol.
Gul+Blå = 24v
Gul+Vit = 17v
Röd+Blå = 17v
Orange+Blå = 15.3v
Gul+Svart = 12v
(Svart+Blå = 12v)
Röd+Vit = 10v
Gul+Orange = 8.7v
Orange+Vit = 8.3v
Gul+Röd = 7v
Röd+Svart = 5v
(Svart+Vit = 5v)
Orange+Svart = 3.3v
Röd+Orange = 1.7v

Värden inom parentes är ej rekommenderade, då det finns kraftigare alternativ.

Färger för fläktkablar
Röd: pluspol
Svart: Minuspol
Gul: Varvräknare. Går att koppla separat till moderkortet.

Seriekoppla ej fläktar, då motståndet varierar med deras varvtal kan det bilda oönskade sidoeffekter som kan skada fläktarna eller ge oönskade hastigheter.

--------------------------------------------------

Det där är mycket riktigt strömförsörjningen till processorn. Fullösning borde funka, om du inte är rädd om grejerna. Står i manualen vilka piggar som ska ha 12v och vilka som är jord.

Jepp, ska testa i morgon!
Friskt kopplat, hälften brunnet :D :yoparty

Last edited:
Det kan även vara strömförsörjning till grafiken, så är det på mitt Intelkort i alla fall.
Och man behöver inte byta nätdel, Kjell & CO har adaptrar. Kolla art.nr. 38686.

Om det är gamla grejer så kanske det är så här:
På 24v så brukar det bara en 4pinns kontakt som är lös, ska inte den i din 12v och resten av 24v i den "långa" kontakten?
Fast det brukar ju vara en separat 12v med på nätagget...:va

Farsan lyckades ju köpa fel kabel så jag fick åka och byta den :huvet
Men nu hoppade burken i gång så fint så :yoparty

Om det är gamla grejer så kanske det är så här:
På 24v så brukar det bara en 4pinns kontakt som är lös, ska inte den i din 12v och resten av 24v i den "långa" kontakten?
Fast det brukar ju vara en separat 12v med på nätagget...:va

om du har en atx kontakt med 4 extra pin så ska dessa bara kopplas in om du har motsvarande på moderkortet, p4 kontakten (vilket TS saknade) ligger på separata kablar.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!