Hjälp med växellåda

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
Yz250
Nu har ju jag köpt mej en cross, då jag köpte den så sa ägaren att man inte kan köra på ettan(den knackade, krasade och hade sig). Så jag och en polare tog upp och såg till att allt var rätt där inne(hade sprängskiss till hands). Nu blev det lite bättre, man kan köra på ettan men då man ska iväg så låter den precis lika illa som förr och då man släpper gasen och gasar igen så har den ljud för sig och drar dåligt för att sedan sluta låta å sticka iväg som den borde.
De som jag tänkte skulle kunna vara problemet är att drevet har "svarvat" så det är för litet och bara ligger och slirar mot dom andra dreven.
Någon som tror något annat???

Om ni inte såg någgot fel på dreven så skulle jag gissa en växelgaffel böjd .

Men det gäller att kolla in drev noga ,Speciellt drivedoggarna dvs klackarna som går i hål i drevet bredvid. Där brukar det bli sneslitet och då hugger dom inte fast. men då brukar fenomenet bli tvärtom, växlana kan fungera bra på lite belastning men så fort man drar på hoppar dom ur. Så i ditt fall är det mer troligt en gaffel . Dreven kan inte nötas ner i kuggen mot varandra,,Gå rakt av i kuggen kan dom därimot.

Om ni inte såg någgot fel på dreven så skulle jag gissa en växelgaffel böjd .

Men det gäller att kolla in drev noga ,Speciellt drivedoggarna dvs klackarna som går i hål i drevet bredvid. Där brukar det bli sneslitet och då hugger dom inte fast. men då brukar fenomenet bli tvärtom, växlana kan fungera bra på lite belastning men så fort man drar på hoppar dom ur. Så i ditt fall är det mer troligt en gaffel . Dreven kan inte nötas ner i kuggen mot varandra,,Gå rakt av i kuggen kan dom därimot.

Nu var jag ute å gav den lite, och helt underligt började den plötsligt göra som du beskriver dvs. den drar framåt lite då man slirar iväg på kopplingen men då man sen släpper den helt och drar på lite så börjar de knastra och ha sig, så det är dags att byta drev då eller?

*/ ?>
Back